Overmacht door arbeidsongeval

Pechvogeltje
Topic Starter
Berichten: 8

Overmacht door arbeidsongeval

#1 , 18 nov 2013 18:07

10 jaar ben ik tewerkgesteld voor hetzelfde bedrijf. 2 jaar geleden heb ik een arbeidsongeval gehad waar ik nog steeds de gevolgen van draag.
Nu dat ik het werk moet hervatten van de verzekering spreken ze over medische overmacht omdat ik mijn oorspronkelijke job niet meer kan doen.
Er is nog geen consoledatie uitgesproken. In afwachting van mijn volgende ingreep kom ik mijn mutualiteit te staan. Na de ingreep is het niet zeker dat ik mijn werk nog kan uitvoeren . Welke opleiding kan ik volgen tijdens mijn ziekte ( VDAB, SYNTRA?) .
Er wordt ook gesproken om achteraf een C3.2 uit te keren. Wat zijn mijn rechten en mijn plichten en hoe lang kan ik hiervan genieten?
Kunnen ze na lange periode C4 geven?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2013 19:41

Tijdens je ziekte kan je alle opleidingen doen die de adviserend geneesheer (bij mutualiteit) of controledokter (bij uitkering via arbeidsongevallenverzekering) toestaat.

C3.2 is een document waarmee je tijdelijke werkloosheid wegens medische overmacht kan krijgen. Die uitkering kan maximaal tot de TIJDELIJKE medische overmacht gedaan is (dus tot er geen tijdelijke overmacht is of tot de overmacht definitief is geworden), met een maximum van 1 jaar.

Men kan idd een ontslag geven en dan is een C4 verplicht.

Pechvogeltje
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 18 nov 2013 20:25

Dank voor het snelle antwoord;

De geneesheer vermeld in zijn verslag dat ik na de volgende ingreep volledig herstel, ik heb hier echter geen goed oog in omdat dit de 6de ingreep zal zijn.
Ik heb bang ( het vermoeden ) dat zowel mijn geneesheer als de geneesheer van de verzekering me wil werken sturen en ik mijn job niet meer naar behoren ga kunnen uitvoeren.
Wat dan?
Ala ik het goed begrijp kunnen ze mij na 1 jaar C3.2 een C4 geven ! moeten ze mij vergoeden in het geval van C4 ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 nov 2013 00:02

Dank voor het snelle antwoord;

De geneesheer vermeld in zijn verslag dat ik na de volgende ingreep volledig herstel, ik heb hier echter geen goed oog in omdat dit de 6de ingreep zal zijn.
Ik heb bang ( het vermoeden ) dat zowel mijn geneesheer als de geneesheer van de verzekering me wil werken sturen en ik mijn job niet meer naar behoren ga kunnen uitvoeren.
Wat dan?
Ala ik het goed begrijp kunnen ze mij na 1 jaar C3.2 een C4 geven ! moeten ze mij vergoeden in het geval van C4 ?
Die C3.2 is geen recht, hé. Wat zegt je eigen dokter?

Pechvogeltje
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 19 nov 2013 16:43

Het is de behandelende geneesheer die dit in zin rapport heeft vermeld.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 nov 2013 16:46

Als je geen dokter hebt die je mening deelt, zal je in de praktijk ofwel daarmee akkoord moeten gaan ofwel een andere dokter nemen. Naar de rechtbank trekken omdat je je zelf ziek acht, zal meestal niet aanvaard worden omdat je te weinig gekwalificeerd bent om daarover te oordelen.

Pechvogeltje
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 19 nov 2013 17:02

Ok afwachten tot na de volgende operatie is dus de boodschap?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 nov 2013 17:06

Ik ben geen dokter en kan je vanaf hier niet onderzoeken, dus kan ook niet zeggen wat er moet gebeuren. Dat is aan jou om te beslissen.

Pechvogeltje
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 03 dec 2013 21:31

Mijn werk heeft mij een C3.2 opgemaakt, maar wordt geweigerd door RVA, omdat ik een arbeidsongeval heb gehad. Ziekenkas wil het niet erkennen. Wat te doen??

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 04 dec 2013 06:07

de RVA zal een C3.2 niet weigeren omwille van het feit dat het over een arbeidsongeval gaat. Vraag naar de echte reden. Gaat het niet over een definitieve overmacht?

Pechvogeltje
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 04 dec 2013 21:26

Het is een tijdelijke overmacht, moet over een paar maanden terug geopereerd worden.
Ben naar de vakbond geweest, daar hadden ze naar de RVA gebeld maar deze zeiden dat dit niet kon omdat het om een arbeidsongeval ging. Vakbond had ook vermeld dat er geen aangepast werk was en dat ik een vertrouwelijke moest laten invullen voor de ziekenkas. Wacht nu op verslag van mijn behandelende arts om af te geven aan ziekenkas, om te hopen dat ze mijn dossier terug gaan open doen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 04 dec 2013 21:36

heb je eigenlijk een dokter die je ziek verklaart?

Pechvogeltje
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 04 dec 2013 21:47

Mijn behandelende arts

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 04 dec 2013 22:25

waarom ga je dan gewoon niet op mutualiteit? ben je er al afgesmeten door de adviserend geneesheer? op welke basis? En waarom ga je daar niet tegen in beroep als je nu een dokter hebt die je ziek verklaart?

Terug naar “Arbeidsongevallen”