auto ongeval tijdens het werk

heisenbergh
Topic Starter
Berichten: 4

auto ongeval tijdens het werk

#1 , 18 nov 2013 02:21

Ik heb tijdens mijn werk als een koerier een ongeval gemaakt waarbij ik in de fout was

Nu heb ik een brief van het openbaar ministerie gekregen waarbij de aangeredene definitief schadeloos gesteld moet worden.
Ik heb de verzekering gecontacteerd en zei zeiden dat dit niet kan omdat zij nog mogelijke letsels heeft.
Dus zal ik gedagvaard worden.


Nu vraag ik me af
Hoort dit wel tot mijn verantwoordelijkheid, ik was op het moment van het ongeval aan het werken voor mijn werkgever.
Als er een boete wordt uitgesproken, is die dan voor mij de verzekeraar of de werkgever?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2013 07:47

Hangt af van hoe zwaar de fout was. Bij wijze van spreken:
- als je voor de eerste maal in 20 jaar zelf aangereden werd in een file, waarbij je de voorligger raakte door iets te weinig afstand te houden, is dit een lichte fout en niet te vergoeden door jou.
- als je bij het eten van je pizza, kijkend naar de laatste aflevering van het Braambos, luisterend naar de avonturen van je lief op je nieuw werk, aan het stuur zat van een olietruck die los inrijdt op 10 andere auto's/vrachtwagens, dan is dit een zware fout en mag je alle schade zelf betalen.

Om te kunnen oordelen, zullen we dus moeten weten wat de omstandigheden van het ongeval was.

Lightning

#3 , 18 nov 2013 08:09

Om te kunnen oordelen, zullen we dus moeten weten wat de omstandigheden van het ongeval was.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 70#p279570" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

heisenbergh
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 18 nov 2013 10:46

Dit was mijn eerste auto ongeluk (ben zelf 20 jaar)

ik was aan het opletten.de vrouw voor me week uit naar rechts dus nam ik aan dat ze ging stilstaan aan de kant van de weg, ik haal haar dan in.
Toen schoot haar pinkerlicht aan om een straat links van me in te slaan terwijl ik haar inhaal en zo werd het ongeval veroorzaakt. Dit gebeurde in de bebouwde kom.

katwezel
Berichten: 375

#5 , 18 nov 2013 10:55

de boete is voor u persoonlijk ( u bent zelf aansprakelijk voor uw rijgedrag en niet uw werkgever )
de schade wordt via de verzekering van uw werk geregeld , let wel op , indien er een strafrechtelijke vervolging is wegens vb rijden in dronkenschap kan de verzekering dit mogelijks terugvorderen van u

heisenbergh
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 18 nov 2013 11:20

Ik ben akkoord met de boete, maar waarom word ik gedagvaard omdat de verzekering de schadeloosstelling nog niet definitief heeft vergoed?
Ik kan de schadeloosstelling toch niet betalen want dat is de rol vd verzekering.

Enig advies wat ik hier verder aan kan doen? Dankje

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 18 nov 2013 11:34

Boete voor de werknemer?
Wat met volgend artikel? wegcode 1 dec 1975
16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer. (B.S. 27.03.1968)
Titel V: Strafvordering, bevel tot betaling en burgerlijke rechtsvordering
Hoofdstuk IV : Personen die burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor de geldboete
Artikel 67
Zij die overeenkomstig artikel 1384 van het Burgerlijk Wetboek burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor schadevergoeding en kosten, zijn insgelijks aansprakelijk voor de geldboete. Met die personen wordt gelijkgesteld de voogd, wat betreft de misdrijven begaan door zijn ongehuwde, bij hem inwonende pupillen.

zie ook inzake dagvaarding:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... =7&t=51587" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Arbeidsongevallen”