eindelijk arbeidsongeval en nu?

nemo2020
Topic Starter
Berichten: 9

eindelijk arbeidsongeval en nu?

#1 , 10 nov 2013 22:04

Geachte ,
Ik ontving graag enkele inlichtingen:
Het arbeidshof heeft mijn ongeval als arbiedsongeval gekwalificeerd.
Gaat de verzekeringsmaatschappij nu spontaan over tot schadeloosstelling zoals o.a.uitbetaling van het loonverlies of moet een nieuwe procedure gestart worden? (De verzekeringsmaatschappij kent het loon want de werkgever geeft dit jaarlijks door)
Door mijn ongeval was mijn echtgenote niet meer in staat om te werken. Dit werd zo erkend door het ziekenfonds (dus ook door de overheid (RIZIV)
Heeft zij nu ook recht op schadeloosstelling.
Ik verbleef lange tijd in het ziekenhuis. Mijn echtgenote kwam me dagelijks bezoeken, mijn 2 kinderen enkele keren per week. Kunnen al deze gereden kms vergoed worden.
Bij reconstructie operaties rekende sommige geneesheren extra erelonen die niet vergoed werden door het ziekenfonfs kan ik die doorrekenen aan de verzekeringsmaatschappij. Andere artsen rekenden een hoger tarieven aan dan erkend door het riziv maar gaven geen rekening . Wat daarmee?
De reglementaire remgelden die ik bij elk dokterbezoek voor rekening moest nemen moet ik daar zelf bewijzen voor verzamelen of wordt dit via het ziekenfonds geregeld?
Mocht ik op deze vragen een antwoord krijgen ben ik al heel tevreden, bijkomende problemen zal ik eventueel later voorleggen.

Alvaste hartelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 nov 2013 08:03

Geachte ,
Ik ontving graag enkele inlichtingen:
Het arbeidshof heeft mijn ongeval als arbiedsongeval gekwalificeerd.
Gaat de verzekeringsmaatschappij nu spontaan over tot schadeloosstelling zoals o.a.uitbetaling van het loonverlies of moet een nieuwe procedure gestart worden? (De verzekeringsmaatschappij kent het loon want de werkgever geeft dit jaarlijks door)
indien advocaat z'n werk gedaan heeft (wat je in dit zeker mag veronderstellen) heeft hij de rechtzetting gevorderd en zal de verzekering alles uitbetalen. Zelfs al je advocaat z'n werk niet gedaan heeft, zal de verzekering dit uit eigen beweging normaal doen.
Door mijn ongeval was mijn echtgenote niet meer in staat om te werken. Dit werd zo erkend door het ziekenfonds (dus ook door de overheid (RIZIV)
Heeft zij nu ook recht op schadeloosstelling.
RIZIV zal niet geoordeeld hebben dat je echtgenote DOOR het ongeval 66% arbeidsongeschikt is geworden. Kan je wat meer uitleg geven over de arbeidsongeschiktheid van je vriendin en eht verband (ging het over een gezamelijk autoongeval, ...?)
Ik verbleef lange tijd in het ziekenhuis. Mijn echtgenote kwam me dagelijks bezoeken, mijn 2 kinderen enkele keren per week. Kunnen al deze gereden kms vergoed worden.
je echtgenote en kinderen hebben, in beperkte maten, idd recht op een vergoeding van de kilometers indien je >2 dagen in het ziekenhuis lag.
Bij reconstructie operaties rekende sommige geneesheren extra erelonen die niet vergoed werden door het ziekenfonfs kan ik die doorrekenen aan de verzekeringsmaatschappij. Andere artsen rekenden een hoger tarieven aan dan erkend door het riziv maar gaven geen rekening . Wat daarmee?
elke kost die je kan bewijzen zal vergoed worden. Als je geen rekening hebt, is er geen bewijs, dus ook geen terugbetaling. Vraag die artsen nog om een bewijs.
De reglementaire remgelden die ik bij elk dokterbezoek voor rekening moest nemen moet ik daar zelf bewijzen voor verzamelen of wordt dit via het ziekenfonds geregeld?
je kan dit opvragen aan het ziekenfonds, maar moet dit zelf doen.

nemo2020
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 11 nov 2013 22:39

Geachte,

Vooreerst dank ik JPV voor zijn snel en duidelijk advies.
Het vonnis van het arbeidshof is inmiddels meer dan 18 maanden oud en de verzekeringsmaatschappij heeft tot heden niets laten weten i.v.m schadevergoeding. Is dit normaal of zouden er toch verdere stappen kunnen genomen worden.?
Wat betreft de schadeloosstelling voor mijn echtgenote. zij was emotioneel niet meer instaat te werken. Het RIZIV heeft duidelijk het verband erkend tussen mijn ongeval en haar arbeidsongeschiktheid. Als het Riziv dit aanneemt lijkt mij dat de verzekeringsmaatschappij niet anders kan of volstaat dit niet?
Een duidelijk geschrift bestaat daar niet van maar men is wel het ziekte geld blijven betalen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 nov 2013 07:22

Dat is idd niet normaal. Kan je het vonnis inscannen of foto's er van trekken? Die kan je dan op internet plaatsen via bvb deze site: http://www.filedropper.com/" onclick="window.open(this.href);return false; en dan krijg je een link die je me via pm kan doorsturen. Dan kan ik zien wat er effectief erkend is en wat de verzekering eigenlijk moet doen. Is het vonnis betekend aan de verzekeringsmaatschappij?

Het is niet omdat iemand ziek is en blijft (en als zieke erkend wordt), dat er een verband vastgesteld is tussen de ziekte en het arbeidsongeval. Dat laatste is nog een heel andere zaak (kan bvb afhangen van andere ziektefactoren van uw vrouw, of haar psychische toestand voor uw arbeidsongeval). Het riziv zal nooit oordelen waarom uw vrouw ziek is, ze zullen enkele oordelen of haar arbeidsongeschiktheid nog meer dan 66% is. De reden geven ze nooit aan.

Terug naar “Arbeidsongevallen”