Arbeidsongeval of familiale?

TTTTinatje
Topic Starter
Berichten: 1

Arbeidsongeval of familiale?

#1 , 16 okt 2013 23:37

Hallo,

Om even kort uit te leggen wat er gebeurt is.
Ik werk als huishoudhulp met dienstencheques.
Tijdens mijn werkuren, vroeg de persoon waar ik ging helpen met het huishouden, om even te hekpen met het inladen van haar ezel in een trailer.
Toen ze mij vroegen de ezel vast te binden, trok de ezel zodanig hard aan het touw dat mijn vinger er tussen draaide.
Het bovenste deel van mijn ringvinger werd afgerukt.
Terug aangenaaid, maar er moet zoiezo een stuk geamputeerd worden.

Wie is nu aanspraaklijk.
De verzekering van mijn werk, of de familiale van de "ezel"

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 okt 2013 07:33

heb je vaststellingen en/of getuigen van het ongeval?

Om een arbeidsongeval te laten erkennen, zijn er 5 zaken die goedgekeurd moeten worden:
- er moet een letsel zijn (OK)
- er moet een plotse gebeurtenis zijn (OK, mits getuigen)
- er moet een verband tussen die 2 zijn (OK)
- het moet gebeuren tijdens de arbeidsovereenkomst (OK, mits direct naar spoed gevoerd of getuigen)
- het moet gebeuren DOOR de arbeidsovereenkomst...

Over dit laatste kan er discussie ontstaan door de verzekering, gezien het inladen van een ezel geen werk is dat mag gebeuren door een huishoudhulp met dienstencheques. Echter, rechtspraak is redelijk duidelijk dat werk dat niet opgedragen is door de werkgever, niet noodzakelijk aanleiding geeft tot het weigeren van een arbeidsongeval. Mochten ze dus weigeren, raadpleeg je best even je vakbond en dit zal dan zo geregeld zijn.

Familiale verzekering van de "ezel" zal normaal gezien niet tussenkomen voor een arbeidsongeval, gezien daar een expliciete verzekering voor bestaat en dat dus meestal buiten de dekking valt. Bovendien is een arbeidsongevallenverzekering interessanter voor jou, die vergoedt veel beter. Spaar alle doktersbriefjes, apothekerskosten (ook een simpele dafalgan), hou alle kilometers bij die je aflegt voor je arbeidsongeval (bezoeken naar ziekenhuis, dokter,...).

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#3 , 19 okt 2013 22:48

Klopt inderdaad.

De arbeidsongevallenverzekeraar zal bovendien hoe dan ook bij voorrang dienen te vergoeden boven de familiale, die in deze inderdaad louter verzekeringstechnisch en nadien (maar daar heb jij niets meer mee te maken) mogelijks nog zou kunnen aangesproken worden door de arbeidsongevallenverzekeraar zelf.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”