beroep tegen beslissing arbeidsongeval, procedure

ikbenhet
Topic Starter
Berichten: 27

beroep tegen beslissing arbeidsongeval, procedure

#1 , 10 jul 2013 12:19

Wie kan er mij eenige duidelijkheid geven.

Ik heb een arbeidsongeval gehad en de verzekering heeft dit een hele tijd aanvaard maar heeft het letsel sinds 15/06/2013 geconsolideerd en ze hebben 7% invaliditeit toegekend.

Ik wil hiertegen in beroep gaan, er is nog vooruitgang en mijn arts overweegt nog om te opereren.

Stap 1 : ik ga naar mijn vakbond en leg hun dit uit. Ze zeggen u heeft een doktersattest en mag dus niet gaan werken. Bezorg ons alle papieren en wij doen het nodige. In tussentijd moet je u aanmelden bij u mutualiteit.

Stap 2: geneesheer van de mutualiteit onderzoekt mij, zegt ja ik zie een duidelijke beperking tot u beroep. Er zit binnenin iets vast dat moet worden losgemaakt. Maar dit is voor uw behandelende geneesheer zegt hij.
Hij zegt ook dat zij mij weigeren omdat het gaat om een arbeidsongeval en zij daar niet in mogen tussenkomen. Ik geef u een brief mee zegt hij met een weigering, hiermee stapt u naar uw vakbond en hiermee kan u een uitkering aanvragen, ondanks u toch niet werkzoekende bent.

Stap 3: ik ga naar de vakbond, in de hele tussentijd (2maand) hebben ze nog niets gedaan. Ze zeggen dat ik terug moet gaan werken en dat ik waarschijnlijk die 2 maand loon kwijt ben. Of mijn baas moet mij technisch werkloos zetten wegens medische redenen en dan zou ik rva steun kunnen krijgen. Maar ja tis bouwverlof en iedereen trekt zijn paraplu open en binnenkort zit dan 3 maand zonder inkomen.


Nu de vakbond die hebben mij al heel wat gezegt, vele dingen die niet kloppen. Ik weet niet meer wie ik moet geloven de 3 partijen zeggen allen iets anders en ik ben de speelbal geworden. Nog even en al het spaargeld is op.

Kan een arts-scheidsrechter meer duidelijkheid brengen?

Ik heb ook al contact gehad met een advocaat (maar die kan ik niet betalen); Hij gaf me wel volgend advies: uw vakbond moet u helpen, ze moeten u doorverwijzen naar een arts van hun en ze moeten u verdedigen voor de arbeidsrechtbank. Ondertussen kan u beroep doen op de steun van de rva volgens artikel 40. ... meen ik mij te herinneren. In die tussentijd hebt u dus een uitkering en wordt u verdedigd bij de arbeidsrechtbank.

Klopt dit? Ik heb echt het gevoel dat de vakbond het zelf niet meer weet en me terug aan het werk wil sturen, ondanks ik een doktersattest heb tot einde augustus. Want stel dat het letsel erger wordt door te gaan werken wie draagt dan de verantwoordelijkheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jul 2013 15:28

vakbond heeft DEELS gelijk, maar het gaat niet zo vlug zoals je wss zelf wil ;). Vakbond zal in beroep gaan tegen de beslissing van de arbeidsongevallengeneesheer, en in tussentijd heb je recht op werkloosheid. Wat de advocaat zegt klopt dus volledig. Vakbond moet echter wel door jouw overtuigd worden van de medische beperkingen. Ga dus naar de vakbond met een attest van je behandelende arts die zegt dat je wel degelijk nog "minstens 66% arbeidsongeschikt bent voor alle werk". Dat laatste moet er expliciet opstaan.

ikbenhet
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 10 jul 2013 15:57

vakbond heeft DEELS gelijk, maar het gaat niet zo vlug zoals je wss zelf wil ;). Vakbond zal in beroep gaan tegen de beslissing van de arbeidsongevallengeneesheer, en in tussentijd heb je recht op werkloosheid. Wat de advocaat zegt klopt dus volledig. Vakbond moet echter wel door jouw overtuigd worden van de medische beperkingen. Ga dus naar de vakbond met een attest van je behandelende arts die zegt dat je wel degelijk nog "minstens 66% arbeidsongeschikt bent voor alle werk". Dat laatste moet er expliciet opstaan.
Bedankt voor uw snelle reactie.

Volgens de vakbond was/is een doktersattest voldoende. Het probleem is dat de arts precies niet veel moeite wil doen om me ergens tussen zijn afspraken te nemen. ik heb pas een afspraak op 15 Juli (volgende week dus). Ik vraag hem dus om dit in het verslag te schrijven. het duurt nu toch al 1 maand en half dat ik van het kastje naar de muur ga.

Maar het kan toch niet zijn dat ik geen loon meer zou krijgen omdat de vakbond, mutualiteit en mijn arts er de tijd voor nemen. Mijn arts is nog steeds van mening om te opereren.

Ik las ook dat een arts-scheidsrechter een beter en snellere oplossing is om in beroep te gaan tegen de verzekering, klopt dit?

Versta mij niet verkeerd, het is niet de bedoeling om te profiteren. Ik ben nog maar 26jaar en op deze moment staat het letsel me in de weg om mijn job ooit nog volledig te kunnen uitvoeren. Het liefst neem ik dus alle kansen die de dokters mij voorschrijven om te kunnen herstellen. het zou jammer zijn dat heel mijn toekomst bepaald word door een verzekering die gwn niet meer wou betalen...
Het liefst van al herstel ik volledig zodat ik mijn job weer kan uitoefenen :( :?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 jul 2013 21:44

Tuurlijk kan het wel zijn dat je geen loon meer krijgt: als je geen stappen onderneemt, is er niemand die je kan verplichten om te betalen, hé (tenzij de mutualiteit, maar dan moet je wel aangeven dat je de beslissing van de verzekeirng niet zal betwisten.

Een arts-scheidsrechter is een mogelijkheid, maar niet noodzakelijk de beste, zeker als die scheidsrechter je niet gelijk gefet..

Terug naar “Arbeidsongevallen”