verzekering tijdens dienstverplaatsing

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

verzekering tijdens dienstverplaatsing

#1 , 25 jun 2013 14:48

Hallo

ik heb een vraag over mijn autoverzekering.

Ik werk regelmatig op verplaatsing en gebruik daar dan mijn auto voor. Dit wist ik bij aanvang van het contract.
Echter, er was me ook verteld dat het werk een verzekering had die alles dekte voor dienstverplaatsingen (mondelinge info), wat achteraf niet bleek te kloppen.

Op de dagen dat ik niet op verplaatsing moet, kom ik met de bus.

De dagen waarop ik wel mijn wagen nodig heb, kom ik uiteraard met de auto naar het werk.
Soms vertrek ik dan direct van thuis uit naar de locatie, soms rij ik eerst naar het werk en ga ik in de loop van de dag op locatie werken.

Nu hebben wij een verzekering voor dienstverplaatsingen, waarop een franchise zit.


Zo is het al voorgevallen dat iemand op mijn auto reed terwijl die geparkeerd stond (ergens op straat, toen ik op locatie was), ik weet natuurlijk niet wie het geweest is. Resultaat? Geen vergoeding.
En toen ik op de parking stond, iemand met zijn deur tegen mijn deur geslaan, weet niet wie, ook geen vergoeding.

Als ik in fout ben tijdens een dienstverplaatsing, moet ik zelf voor de kosten opdraaien. Mag dit?

Is dit wettelijk? Zijn zij niet verplicht om een omnium verzekering te hebben voor dienstverplaatsing?
Als ik in fout ben tijdens dienstverplaatsing, moet ik dat toch niet betalen, ik rij toch voor het werk??
En hoe zit het dan met woon-werk op de dagen dat ik de auto later op de dag nodig heb voor een dienstverplaatsing?

er staat:
"Franchise

Per schadegeval verminderen wij de door ons verschuldigde vergoeding met een franchise waarvan het bedrag vermeld wordt in de bijzondere voorwaarden.

Per schadegeval passen wij een franchise toe.
In de volgende situaties geldt een specifieke franchise:
schadegeval zonder gekende tegenpartij tenzij uit procesverbaal blijkt dat er vluchtmisdrijf/vandalisme is, dan geldt de hiervoor vermelde franchise"

Alvast bedankt voor jullie hulp, moesten jullie nog vragen hebben voor mij, stel ze gerust :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 25 jun 2013 16:19

Leg jij maar aan je werkgever uit dat je het risisco niet meer kan lopen dat er iemand wagen in de vernieling rijdt als je hem gebruikt voor het werk en de werkgever niet voor de chade kan instaan. Dan kan hij zelf een auto ter beschikking stellen voor je verplaatsingen voor het werk binnen de diensturen.
Dan kan hij de dienstwagen laten herstellen als er een andere auto tegen aan rijdt als je op locatie aan het werk bent....

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 25 jun 2013 16:25

en kan ik dan niet ontslagen worden?

Reclame

eylis
Berichten: 8841

#4 , 25 jun 2013 16:43

op welke basis?
weigeren je persoonlijke wagen ten dienste te stellen van het bedrijf???
contractueel kan de werkgever alleen vemelden dat jij regelmatig op verplaatsing moet tijdens de diesnturen. Maar niet en NOOIT dat jij je eigen wagen daarvoor moet gebruiken....

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 25 jun 2013 20:50

Dienstverplaatsingen worden vergoed aan 0.35€. Omnium van baas is een gunst; géén recht. Je kan weigeren om met je eigen auto te rijden doch dit kan natuurlijk "de geode relatie" aantasten. Je eigen omnium dekt normaliter sporadisch werkverkeer maar als je géén omnium meer hebt dan weet je dat je zelf een risico loopt.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 25 jun 2013 21:59

Je kan natuurlijk met je baas onderhandelen over een verzekering voor dienstverplaatsingen. Dat of een dienstvoertuig.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 jun 2013 22:49

Dienstverplaatsingen worden vergoed aan 0.35€.
is een gunst, geen recht

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 26 jun 2013 11:45

Ik had een omnium gedurende 3 jaar, nu sionds het 4e jaar niet meer.

Staat nergens in mijn contract dat ik een wagen nodig heb (stond wel in de vacature: bereid zijn uw eigen wagen te gebruiken voor dienstverplaatsingen).

Idd, weigeren, maar dat zal de werkrelatie niet ten goede komen...

Er zijn nog collega's die geklaagd hebben hierover (eigen wagen/verzekering) en de baas vindt dat wij het maar zelf bij de vakbond voor elkaar moeten zien te krijgen.
Wij hebben dat geprobeerd, reeds 2 jaar, zonder resultaat.

Een dienstvoertuig wil hij ook niet geven (daar hebben ze geen geld voor, zegt hij)

eylis
Berichten: 8841

#9 , 26 jun 2013 12:14

wat in de vacature stond is totaal onwettig...
stel, als je auto de geest geeft, wil dat dus zeggen dat je verplicht weer een auto moet kopen???
Ik zou gewoon zeggen dat mijn auto niet altijd steeds beschikbaar is (kostendelend rijden met iemand anders) dan tast je helemaal geen goede relatie aan... dit ruikt naar machtsmisbruik van de werkgever. hij kan en mag dit niet eisen
voor de goede relatie....
hij heeft geen geld voor een dienstwagen? Jij geen geld voor een wagen die je ten dienste moet stellen van het bedrijf.

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

#10 , 27 jun 2013 13:36

Ik heb het gezegd tegen mijn baas, dat ik mijn auto niet meer kan gebruiken gezien we niet volledig verzekerd zijn/geen dienstwagen mogen gebruiken.

Ik heb gezegd dat ik alles met openbaar vervoer zal doen, hierdoor meer overuren zal doen die ik uiteraard zal compenseren.

Ze waren niet akkoord en zeiden dat ze hiermee verder gingen gaan. Wat ze daarmee bedoelen, weet ik niet.
Wat kunnen ze doen als het niet in mijn contract staat (maar wel inherent is aan mijn job)?

eylis
Berichten: 8841

#11 , 01 jul 2013 10:43

nogmaals, ze kunnen en mogen niet eisen dat je je eigen wagen MOET gebruiken.
Schakel de vakbond in, want dit begint op intimidatie te lijken... Werkgever heeft niets om verder mee te gaan.
Ofwel accepteren ze dat je openbaar vervoer gebruikt (en dus meer tijd nodig hebt binnen de diensturen)ofwel geven ze je een dienstwagen, ofwel vergoeden en verzekeren ze je wagen voor gebruik voor het werk.

Terug naar “Arbeidsongevallen”