Ongeval tijdens personeelsfeest

Saar20
Topic Starter
Berichten: 45

Ongeval tijdens personeelsfeest

#1 , 14 jun 2013 23:27

Hallo,

Ik kom hier even jullie advies/mening vragen.

Mijn stiefvader heeft verleden zomer een ongeval gehad op een personeelsfeest van het werk. Het is gebeurd toen hij daar wilde vertrekken, op de parking. Hij is daar gevallen en heeft door die val een zware hersenbloeding gekregen. (Ondertussen is hij gelukkig goed hersteld, maar dit is een lange revalidatie geweest, die nog niet helemaal ten einde is).

Nu, door de verzekering werd dit voorval geweigerd als arbeidsongeval. De reden die ze aangaven was dat het ongeval op een laat tijdstip is gebeurd.
Het is inderdaad redelijk laat gebeurd. Het personeelsfeest is 's middags begonnen en het voorval is gebeurd rond 23u.

Maar ik heb hierover ondertussen nog wat opgezocht, en mij lijkt het dat het wél geklasseerd moet worden als een arbeidsongeval.
Het was inderdaad laat, want hij en mijn moeder waren bij de laatste mensen die vertrokken. Maar op dat ogenblik waren daar nog wel andere personeelsleden aanwezig én zijn bazen.

In rechtspraak vond ik ook dit:
"Arbeidshof Antwerpen, 30/01/1990, 89/726
Een personeelsfeest ter gelegenheid van het nieuwe jaar heeft een uitgesproken professioneel karakter en de werknemer blijft tijdens het feest onder het gezag van de werkgever, ook al duurde het feest tot 's ochtends in de vroege uurtjes."

Dit was geen nieuwjaarsfeestje, maar dat neemt toch niet weg dat het personeelsfeest door kan gaan tot 's avonds of zelfs 's nachts?

Ook las ik op een website dit:
Ook lichamelijke schade aan de werknemers op de weg naar en van een personeelsfeest wordt beschouwd als een arbeidsongeval. In dat kader bestaat er heel wat controverse over de definitie van ‘de weg van en naar huis’. Zo bestaan er bijvoorbeeld heel wat gevallen waarin een groepje werknemers na het einde van een personeelsuitje besluiten om nog elders samen iets te gaan drinken. Als er dan een ongeval gebeurt op de weg naar huis met lichamelijke schade aan de werknemer, kan er dan sprake zijn van een arbeidsongeval? In sommige gevallen is dat niet echt duidelijk. Bijvoorbeeld wanneer de hiërarchische overste van de werknemers in kwestie ook deelnam aan de activiteit na het personeelsfeest kan er discussie bestaan. Het is daarom aan te raden om op voorhand duidelijk te stellen dat eventuele activiteiten na het officiële personeelsfeest niet onder de verantwoordelijkheid van de werkgever vallen.
Wederom, niet helemaal hetzelfde geval. Maar vooral het vetgedrukte vind ik interessant. (En in het geval van mijn stiefvader ging het dus niet om activiteiten NA het personeelsfeest, maar om laattijdig aanwezig zijn op een personeelsfeest).

Het personeelsfeest van dit jaar komt eraan, en deze keer staat er wél uitdrukkelijk op de uitnodiging dat het feest om 19.00u is afgelopen. Dit stond er vorig jaar dus niet op.


Ik heb zelf dus al wat opzoekwerk verricht, maar velen hier zullen waarschijnlijk beter geplaatst zijn om dit geval te beoordelen. Wat is jullie mening en hebben jullie eventueel nog advies?
Mijn stiefvader gaat waarschijnlijk sowieso in beroep gaan tegen de beslissing.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 15 jun 2013 09:30

valt normaal onder de arbeidsongevallen verzekering , wordt gelijkgesteld als een weg/werkongeval , indien er toezicht was door leidinggevende van het bedrijf kun je dat als argument aanbrengen , ik zou in deze zeker je vakbond vragen om er een jurist / advocaat op te zetten want ze zullen niet snel toegeven , zeker beroep aantekenen , let wel als er bewijzen zijn dat het feestje vb om 19:00 was afgelopen en het ongeval vele uren later is gebeurt dan zal er zeker een weigering zijn

Saar20
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 15 jun 2013 16:30

valt normaal onder de arbeidsongevallen verzekering , wordt gelijkgesteld als een weg/werkongeval , indien er toezicht was door leidinggevende van het bedrijf kun je dat als argument aanbrengen , ik zou in deze zeker je vakbond vragen om er een jurist / advocaat op te zetten want ze zullen niet snel toegeven , zeker beroep aantekenen , let wel als er bewijzen zijn dat het feestje vb om 19:00 was afgelopen en het ongeval vele uren later is gebeurt dan zal er zeker een weigering zijn
Vorig jaar stond er nergens een eind-uur van het personeelsfeest, dus geen bewijzen dat het al afgelopen was. (Dat was ook helemaal niet zo in mijn ogen, maar ja, de verzekering denkt er dus anders over).

Bedankt voor de tips!

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”