ongeval TIJDENS werk

mispie
Topic Starter
Berichten: 3

ongeval TIJDENS werk

#1 , 04 jun 2013 10:58

Hallo,
enkele dagen terug moest ik voor mijn werk (samen met een collega) op vorming naar Oostakker. (van 7 tot 12 uur)
Ik was in dienst van mijn werk vanaf dat ik vertrek tot ik thuis kom.
Men overste stuurt me naar Sint Denijs; ik ben daar om 06.30.
Om 7.00 bel ik naar mijn werk dat men daar van niets weet, ze zoeken het uit en men heeft me verkeerd gestuurd ; het is in Oostakker.
Ik rij naar Oostakker (intussen 07.30) en onderweg rijdt een camionette voor mij over een camionband en die vliegt tegen mijn auto.
Ik ga eventjes aan de kant en zie op het 1e zicht niets, maar wil zo vlug mogelijk weg van de pechstrook (immens druk; e17 om 7.30...)en wil in Oostakker geraken want ben al meer dan half uur te laat.
In Oostakker merk ik toch schade onderaan aan de bumper (heb hier getuige van)
Ik bel met de werkgever en ik moet een pv laten opmaken na de vorming.

Dag erna kom ik op mijn werk; verzekering dekt enkel lichamelijke schade ; moet mn eigen verzekering aanspreken (franchise 500€).
Ik leg dat uit, de baas zal verder kijken.

Even later komt hij zeggen dat er ook een verzekering via het werk aangesproken kan worden, maar dan moet ik zelf een franchise van 124€ betalen.
Ik vertrouw het zaakje niet echt...

Las op Jobat (http://www.jobat.be/nl/artikels/een-aut ... de-schade/" onclick="window.open(this.href);return false;)
dat indien de werkgever tussenkomt; ook hij opdraait voor eventuele franchise; is dit correct want ik vind dit nergens anders terug.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 05 jun 2013 13:46

Mag u tijdens het werk MET uw privé voertuig rijden?
Is niet altijd toegelaten door de verzekering.

mispie
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 05 jun 2013 15:28

We kunnen niet anders dan prive wagen gebruiken voor verplaatsingen, krijgen geen alternatief; maar deze verplaatsingen zijn uitzonderlijk; max een 3 tal keer per jaar.
Moet ik dan die franchise zelf betalen of klopt het op de jobat site dat de werkgever deze moet betalen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 05 jun 2013 18:43

Is er voorzien dat u met een privé wagen mag rijden ...betaald de werkgever u daarvoor een vergoeding?
Opletten zeker als u ook nog eens collega's zou meenemen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 05 jun 2013 18:57

vreemd vind ik dit toch: werknemer wordt door werkgever met collega op cursus gestuurd. Werkgever voorziet niet in vervoer daarvoor. Dus gezien de ligging en afstand kunnen de collega's niet anders dan met hun eigen auto te gaan. (wat een chance dat ze er één hebben...)
Ik vind het daarom tamelijk grof van je werkgever dat je met dat ongeval (niet eens je fout) je zelf nog een franchisesom moet ophoesten.
Zelfs als er een franchisesom is van de verzekering, kan de werkgever wel zo fair zijn die franchise op zich te nemen. We spreken over nog geen 150 euro.
Gebruik eigen vervoer is al een gunst van de werknemer om een probleem van de werkgever op te lossen.
Volgende keer zou ik feestelijk bedanken voor een cursus op verplaatsing.
Dat hij ze op kantoor organiseert.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 jun 2013 06:52

eylis, is toch niet abnormaal hoor. Jammer genoeg bestaat er geen verplichte verzekering voor opdrachten met de wagen in dienstverband. Het feit dat er een verzekering van het werk is, is dus een gunst.

Jabo
Berichten: 96

#7 , 10 jun 2013 08:33

Heb je dan een kilometer vergoeding gekregen voor die verplaatsing?
Jabo

eylis
Berichten: 8840

#8 , 10 jun 2013 09:36

@JPV, wat verplaatsingen voor het werk met de auto betreft: heb het ook meegemaakt. Ik heb netjes laten weten aan mijn werkgever dat ik onze gezinswagen niet kan inzetten voor "verplichte" verplaatsingen voor het werk. En als ik dus voor dag en dauw voor een werkopdracht in Ploegsteert of Alveringem moet zijn (ipv het kantoor) , rijd ik met de trein tot waar Jezuske nog voorbijkomt en regelt mijn werkgever een Taxi van en naar het station. Nu heb ik daarvoor ook behoorlijk op mijn strepen moeten staan, maar het is nu wel goed geregeld.

Ik ben geen voorstander van (verplicht) gebruik eigen wagen voor het werk. De regelgeving daar rond is niet helemaal waterdicht en als er een probleem is, hangt het maar af van de goodwill van de werkgever of het geregeld wordt. Zie maar bovenstaand voorbeeld.

Terug naar “Arbeidsongevallen”