Arbeidsongeval - Waarschuwing op het werk

Vimo
Topic Starter
Berichten: 5

Arbeidsongeval - Waarschuwing op het werk

#1 , 13 mei 2013 18:01

Mijn vriendin heeft overlaatst een arbeidsongeval gehad waarbij ze eventjes thuisgeweest is.
Nu is ze terug beginnen werken (met nog een kleine last van haar blessure na inspuitingen).
Vandaag kreeg ze een verwittiging van haar overste dat ze misschien een waarschuwing kan krijgen omdat ze al veel thuisgeweest is.
Ze is wel al eens thuisgeweest met de griep, een paar dagen en wat kleinere dingen en dan haar arbeidsongeval.
Ze zit op 20 dagen afwezigheid, waarvan een dikke week van dat arbeidsongeval.
mag dit zomaar ?

Ze werkt in in de zorgsector als bediende.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 mei 2013 19:46

20 dagen afwezig op een gemiddelde van 220 werkdagen op een jaar, is 10 % afwezigheid.

Vimo
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 13 mei 2013 19:50

20 dagen afwezig op een gemiddelde van 220 werkdagen op een jaar, is 10 % afwezigheid.
En 12 van die 20 dagen waren arbeidsongeval.
Wat bedoel je nu met die 10%

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 mei 2013 08:17

een verwittiging wegens veelvuldige afwezigheid kan perfect. Wat niet wil zeggen dat ze daar een fout aan heeft op zich.

Is dat arbeidsongeval nu 12 dagen of een dikke week?

Vimo
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 mei 2013 11:17

een verwittiging wegens veelvuldige afwezigheid kan perfect. Wat niet wil zeggen dat ze daar een fout aan heeft op zich.

Is dat arbeidsongeval nu 12 dagen of een dikke week?

Sorry, we hebben nog eens nageteld en 12 van de 20 dagen afwezigheid zijn door arbeidsongeval.
Na een 2de verwitting is ontslag de volgende stap.
Natuurlijk het is zover niet, maar ze is er niet goed van en ik vind dit niet kunnen !

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#6 , 14 mei 2013 12:20

Het kan wel zeker. Twintig werkdagen is toch al gauw een hele maand afwezig, alleen dit jaar. De werkgever heeft een gezagsrelatie over zijn werknemer en mag hem/haar toch een waarschuwing geven. Waarom zou dit niet kunnen in uw ogen?

Een verwittiging is het einde van de wereld niet hoor. Dat uw vriendin het zich allemaal maar niet te fel aantrekt. Anders moet ze eens spreken met haar baas (of personeelsdienst), dat ze er wat van verschoten is en dat ze goed intenties heeft met de werkgever en zeker haar best zal doen. Dat ze toch een zware job doet, in ploegen werkt en dat ze behoudens haar afwezigheid altijd paraat stond en staat. Benadrukken dat het met dat arbeidsongeval te maken heeft en dat dat het zeker geen ziekteverzuim is... Komt wel goed. Een goede werkkracht in de zorgsector heeft altijd werk.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 14 mei 2013 16:24

Het is misschien niet zo "prettig" om te horen als werknemer als je net terug aan de slag gaat ... maar ja ... life goes on.

Wat was het werkongeluk trouwens ... ik heb destijds als ik verantwoordelijk was over een aantal mensen ook wel eens de wenkbrauwen gefronsd bij "werkongevallen" als
- van trapje geschoven en voet verzwikt.
- iets in de rug geschoten

En als dat dan voorkomt bij mensen in de aanvangsperiode van hun loopbaan (eerste jaar in dienst) ... dan kan ik wel begrijpen dat de werkgever een signaal wil geven van "juffrouwke , wij tellen die dagen en onze centen wel" .

k.b.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 mei 2013 06:59

iets in de rug geschoten, zonder speciale aanleiding, zal nooit aanvaard worden als arbeidsongeval. Van trapje ook (MEESTAL) niet.

Terug naar “Arbeidsongevallen”