kosten advocaat en medisch expert na arbeidsongeval

littledancer
Topic Starter
Berichten: 32

kosten advocaat en medisch expert na arbeidsongeval

#1 , 25 feb 2013 20:01

Hoi,

Ik ben een jaar geleden slachtoffer geworden van geweldpleging op mijn werk. Nu begint de verzekeraar moeilijk te doen en dien ik in beroep te gaan. De verzekeraar is van mening dat er sprake is van cumul. Niet mijn mening of mijn medisch expert. Noch hun eigen medisch expert maar hun commercieel adviseur, blijft die mening toegedaan.


Hoe zit het eigenlijk met de kosten van de advocaat en medisch expert, indien ik in het beste geval, win? Want deze kunnen serieus hoog oplopen als ik me deftig wil laten verdedigen. Dit is m.i. nodig omdat het, zelfs door de verzekeraar, als zijnde complex wordt omschreven.

Merci

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 feb 2013 08:20

als het gaat over een cumul in de zin van 1 ziektebeeld wordt veroorzaakt door 2 verschillende feiten: een verzekeraar kan zelf geen medische expertise uitvoeren, hij moet zich altijd steunen op het oordeel van een arts. Meer zelfs, het voeren van geneeskunde (waaronder het stellen van een medische diagnose valt) is een strafbaar feit als je geen geneeskunde gestudeerd hebt. Het zou me héééééééél sterk verbazen mocht een verzekeraar zich daaraan wagen. Als het gaat over cumul van kosten is dat natuurlijk een andere zaak.

De kosten van een advocaat zijn zelf te dragen (maar gezien een advocaat in medische discussies nauwelijks iets moet doen, kan je evengoed je bij een vakbond laten verdedigen), de kosten van een medisch expert zijn altijd voor de verzekering, tenzij uw geding tergend en roekeloos is (dat labeltje kan je vermijden door minstens 1 arts te hebben die het niet akkoord is met de verzekering).

littledancer
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 26 feb 2013 08:57

Bedankt voor je antwoord.
Het gaat hier over ptss met verlaat begin. Hun medisch expert volgt die redenering.
Het trauma, geweldpleging, dat op mijn werk gebeurd is, is getriggerd op een later tijdstip op mijn werk, na een ander agressie incident.( Ik heb nog een jaar gewerkt) Vandaar dat zij cumul inroepen samen met het feit dat het arbeidsongevallendocument verkeerd zou zijn ingevuld. Dit spreekt over het laatste trauma. En blijkbaar zou het eerste trauma moeten ingediend worden.

Nu sowieso ga ik een medisch expert nodig hebben die me wil verdedigen, de andere medisch expert wordt betaald door mijn werk. (altijd na trauma incidenten) en deze is er bijgevolg niet happig op om op te treden in de rechtbank.

Dus jij zegt dat de medisch expert, die ik zou aanstellen door de verzekering zou moeten betaald worden, indien de rechter mijn in het gelijk stelt?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 feb 2013 09:16

de medisch expert is ALTIJD voor de verzekering, behalve in het geval van een tergend en roekeloos geding. Zelfs als je "gewoon" verliest, betaalt de verzekering dus de expertise.

Is er nog tijd om een eerste trauma in te dienen als arbeidsongeval? dan kan je dit doen, lijkt me het gemakkelijkst.

Zoals je het nu (héél beknopt) schetst is het geen kwestie van een medische discussie, maar wel van een bewijs van het arbeidsongeval. Zij zullen waarschijnlijk claimen dat er geen letsel is.

littledancer
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 26 feb 2013 10:53

De medisch expert die ik op het oog heb, is wel geen goedkope. En hij moet natuurlijk eerst eens zijn met mij. Gaat niet eender wat op papier zetten.
De eerste fout zit hem in het feit dat ik blanco het papier heb ondertekend van de aangifte. Daarin heeft de verpleegster haar eigen versie geschreven en het woord cumul gebruikt.
Daar vallen zij over. Kan ik alsnog een andere aangifte indienen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 feb 2013 11:33

Je kan altijd een andere aangifte indienen, maar die andere blijft natuurlijk ook bestaan :).

littledancer
Topic Starter
Berichten: 32

#7 , 26 feb 2013 15:04

Heeft het zin om een raadsgeneesheer te laten aanstellen. De verzekering volgt mijn behandelende arts wel maar zegt idd dat het niet gaat om een arbeidsongeval maar om cumul.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 feb 2013 16:36

je zal toch wat meer info moeten geven. 'cumul' is een term die betekent dat 2 zaken gelijk gebruikt worden. Verder weet je daarbij niks. Kan je eventueel via pm een scan van de aangifte of andere documenten van de verzekering doorsturen?

littledancer
Topic Starter
Berichten: 32

#9 , 26 feb 2013 20:08

Zal ik doen, ik krijg de officiële papieren echter pas volgende week. dan zal ik ze een keer doorsturen samen met wat meer info, want voor mij zijn een aantal zaken chinees.
En bij de vakbond vinden ze het zo complex dat ze eerst gelijkaardige zaken willen onderzoeken.
Je bent alvast bedankt.

littledancer
Topic Starter
Berichten: 32

#10 , 31 jan 2014 12:18

en het wordt eindelijk ingeleid voor de rechtbank!

Terug naar “Arbeidsongevallen”