arbeidsongeval, invaliditeit en extra kosten

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

arbeidsongeval, invaliditeit en extra kosten

#1 , 01 jul 2012 14:24

Beste,

Vorig jaar in Augustus heb ik een werkongeval gehad, voet zwaarverstuikt met een kraakbeenletsel tot gevolg. Volgens de dokters (waar ik momenteel nog in behandeling ben) is het kraakbeenletsel blijvend en zit de kans er in dat ik ander werk moet zoeken, want ik krijg pijn als ik een zware last moet dragen, lang moet wandelen/stappen, ..., schokbewegingen, lopen en/of sprinten kan ik zelfs nooit meer doen.

Nu vraag ik mij af heb ik hiervoor geen recht op invaliditeit? Niet zozeer om te profiteren, maar meer om mijn toekomst wat te verzekeren.Dus even op een bureel gaan werken zie ik niet echt zitten omdat ik altijd gewoon ben geweest om met mn handen te werken en fysieke arbeid te verrichten.

Heb ik dus recht op een invaliditeitsuitkering en hoe zou dit allemaal in zn werk gaan? Hoe zal het percentage berekend worden?
Laatst gewijzigd door deleuke86 op 26 mar 2013 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jul 2012 08:47

is het een werkongeval (ongeval gebeurd op het werk) of een arbeidsongeval (erkend door de verzekering)?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 jul 2012 09:08

“Art.24...Indien de arbeidsongeschiktheid blijvend is of wordt, vervangt een jaarlijkse vergoeding van 100 pct. berekend op het basisloon en de graad van de ongeschiktheid, de dagelijkse vergoeding vanaf de dag waarop de ongeschiktheid een bestendig karakter vertoont; dit vertrekpunt wordt vastgesteld bij een overeenkomst tussen partijen of bij een in kracht van gewijsde gegane beslissing. In afwijking op de bepalingen van het vorig lid wordt deze jaarlijkse vergoeding verminderd met 50 pct., indien de graad van ongeschiktheid minder dan 5 pct. bedraagt en met 25 pct. verminderd indien de graad van ongeschiktheid 5 pct. of meer, maar minder dan 10 pct. bedraagt...”(10 APRIL 1971. - Arbeidsongevallenwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

#4 , 03 jul 2012 09:43

is het een werkongeval (ongeval gebeurd op het werk) of een arbeidsongeval (erkend door de verzekering)?
Het is gebeurd op het werk en erkend als arbeidsongeval door de verzekering

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 jul 2012 13:40

dan geldt wat J.demoor zegt: indien je arbeidsongeschiktheid blijvend is, zal de verzekering je hun voorstel sturen: ofwel zonder blijvende letsels ofwel een bepaald percentage en eventueel vervanging van prothesen.

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

#6 , 26 mar 2013 14:41

Ik haal deze nog even naar boven omdat ik een bijkomende vraag heb.

Mijn arts heeft mij vorige maand advies gegeven om te gaan fitnessen en te gaan zwemmen voorlopig tot en met einde augustus, omdat deze 2 het herstel zal bevorderen. Dit heeft hij ook in zijn verslag geplaatst.
Maar de verzekering komt helaas niet tussen in deze kosten (abo zwemmen +fitness en vervoerskosten), klopt dit dat deze niet verplicht zijn om tussen te komen in deze kosten?
Het zou jammer zijn, want ik weet niet of we dit financieel lang kunnen uithouden.
* 90% van het loon
* extra kosten bij artsen (hoger dan het RIZIF plafond)
* geen eindejaarspremie
* kosten voor het sporten op doktersadvies
* ...
Ruw geschat heeft dit ongeval mij persoonlijk al meer dan 4000€ gekost :( ( kweet het tis zagen, maar soms zie ik er niet veel goeds meer in)

Terug naar “Arbeidsongevallen”