arbeidsongeval

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

arbeidsongeval

#1 , 14 mei 2012 15:36

geachte

Ik ben tewerkgesteld via een IBO contract en heb mijn 4 maanden opleiding afgerond.
Ondertussen ben ik sinds maart vast in dienst genomen door deze werkgever en staat er in het contract dat zowel als ik ontslag neem of hij mij ontslaat hij 7 kalenderdagen opzegtermijn in acht moet nemen.
Volgens de vdab ben ik ook de eerste 4 maanden van mijn vast contract beschermt tegen ontslag en zal ik wanneer ik ontslagen wordt de resterende maanden van deze 4 maanden uitbetaald moeten krijgen.

Nu is volgende situatie mij overkomen:
Op 2 mei werk ik van 8 uur tot 13uur en van 13u30 tot 18u30.
Na het werk rijd ik met de fiets naar huis en kom ten val op mijn hoofd.
het was al vrij laat op de avond toen ik eindelijk het gsm nummer van mijn baas te pakken kreeg via een collega. vanwege het late uur heb ik afgezien om hem zolaat nog op te bellen dus heb ik hem een berichtje gestuurd met wat er gebeurd was en dat ik de volgende morgen zeker zou bellen omdat ik erge hoofdpijn had.
De volgende morgen moest ik echter werken maar omdat ik zoveel pijn had aan mijn hoofd heb ik mijn werk gebeld dat ik naar het ziekenhuis zou gaan omdat ik last had van mijn hoofd.
Aan de telefoon laten ze me weten dat dit de verzekering van het werk zal zijn en dat ik maar papieren moet vragen aan het ziekenhuis.
Zo gezegd zo gedaan dus ga ik naar het ziekenhuis en weten me te vertellen dat ik een hersenschudding heb opgelopen door de val, echter kunnen ze geen papieren voor de verzekering meegeven want die moet de werkgever zelf meegeven.
Dus eenmaal bij thuiskomt bel ik mijn werkgever dat het ziekenhuis heeft gezegd dat ik een hersenschudding heb en dat ik voor te beginnen al 3 dagen zou thuis zijn. ik zeg hem er ook bij dat ik papieren nodig heb van de verzekering omdat het ziekenhuis me dat verteld had.
Hij zei me dat hij de papieren zou doormailen.
Een paar uur later check ik mijn mail en heb inderdaad papieren doorgemaild gekregen weliswaar zonder naam van de verzekering en ook het deel van de werkgever is niet ingevuld.
Echter vul ik deze papieren toch in en laat deze ook invullen door het ziekenhuis.
De maandag daarop heb ik nog steeds last van harde geluiden en licht dus verwittig opnieuw mijn werkgever en zeg hem dat ik naar de dokter ga.
Later op de dag laat ik hem weten dat de dokter mij een hele week heeft voorgeschreven.
De maandag daaropvolgend had ik een vrije dag en krijg ik een aangetekende zending dat ik met onmiddellijke ingang ontslagen wordt vanwege mijn ongeval en dat ik zo snel mogelijk de spullen van het bedrijf moet komen binnenbrengen zodat hij kan overgaan tot de betaling van mijn loon en vakantiegeld.


nu zijn mijn vragen:
Is het normaal dat mijn werkgever mij ontslaagt vanwege mijn ongeval?
Is het normaal dat hij me met onmiddellijke ingang ontslaat en dit zonder opzegtermijn?
Ook heb ik navraag gedaan achter de beschermingsperiode van 4 maanden maar de VDAB trekt zijn handen ervanaf zeggen ze alsook dat hij zicht niet aan de opzegtermijn houd is niet hun probleem.
Wat kan of moet ik hiermee doen? tenslotte wordt ik niet op de correcte manier volgens het contract ontslagen en ben ik mijn bescherming "kwijt".

alvast ebdankt voor jullie reacties
(sorry voor alle vragen maar dit is mijn eerste echte job en ben nog nooit ontslagen geweest op deze manier)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2012 19:43

1) Is het normaal dat mijn werkgever mij ontslaagt vanwege mijn ongeval?

Nee, tenzij je een zware fout ten laste zou kunnen gelegd worden, wat hier niet zo lijkt.

2) Is het normaal dat hij me met onmiddellijke ingang ontslaat en dit zonder opzegtermijn?

Nee

3) Ook heb ik navraag gedaan achter de beschermingsperiode van 4 maanden maar de VDAB trekt zijn handen ervanaf zeggen ze alsook dat hij zicht niet aan de opzegtermijn houd is niet hun probleem.

Het is effectief geen probleem voor hen, wel voor jou. Je bent in niks meer gebonden aan de VDAB, maar hebt wel nog die bescherming. Zie 4.

4) Wat kan of moet ik hiermee doen? tenslotte wordt ik niet op de correcte manier volgens het contract ontslagen en ben ik mijn bescherming "kwijt".

naar een vakbond gaan. Die zullen je indien nodig voor de rechtbank verdedigen (als je natuurlijk lid bent of achterstallig lidgeld bereid bent te betalen).

kolleke
Berichten: 106
Locatie: limburg

#3 , 14 mei 2012 20:25

Hoe zeker is het dat een vakbond je verdedigt als het voor een rechtbank komt?
Ooit zijn wij bijna zover gekomen wegens het niet betalen van loon en de vakbond wist ons te vertellen dat ze ons hielpen tot aan de rechtbank, vanaf daar was het aan ons.

Gerechtskosten, advocaat enzovoort was allemaal voor onze rekening evenals de rechtzaak zelf, daarvoor konden ze ons wel een advocaat aanraden maar zelf hield het daar op voor hen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 mei 2012 21:02

hangt natuurlijk af van de haalbaarheid. Hier zie ik geen enkel probleem.

Niet betalen van loon hangt af van de haalbaarheid. Als het bvb gaat over overuren die niet hard bewezen kunnen worden, ga ik persoonlijk meestal zelf ook maar door tot het op de rechtbank aan komt, daarna is het afhankelijk van advies van collega's.

In deze is het, op basis van het verhaal van de werknemer, in ieder geval haalbaar voor de rechtbank en lijkt me iedere vakbond het te verdedigen (enkel in het geval dat iemand nog geen lid was, kan het een beletsel vormen qua betaling achterstallig lidgeld).

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#5 , 15 mei 2012 21:05

@JPV:

1) ik heb inderdaad geen zware fout begaan, heb mijn ongeval gewoon gemeld en de papieren op tijd opgestuurd.

2) Ik ben naar de vakbond gegaan zoals je zei en deze zeggen dat mijn ontslag wel wettig is als het ziekte zou worden (zie puntje 4) ook zonder opzegtermijn omdat ( en dat was ik erbij vergeten te zeggen) ik na die vier maanden ibo inderdaad een obepaalde duur contract heb gekregen maar waar eerst nog 6 maanden proeftijd inzit.

3&4) Ik heb navraag gedaan bij mijn vakbond en deze laten mij weten naar hun juridische dienst te gaan.
Dit heb ik dan ook meteen gedaan en deze laten mij weten dat ik moet afwachten of zijn verzekering mijn ongeval ook degelijk zal aanvaarden als zijnde arbeidsongeval.
het kan 2 kanten opgaan:
kant 1: ofwel beschouwen ze het niet als een arbeidsongeval en krijg ik helemaal niets uitbetaald wordt het als een langdurige ziekte beschouwd en is zijn ontslag geldig.
kant2: ofwel beschouwen ze het wel als een arbeidsongeval en krijg ik mijn volledige afwezigheid uitbetaald + een verbrekingsvergoeding omdat hij me niet mag ontslaan tijdens een arbeidsongeval + 1 maand loon en misschien nog de 2 extra maanden die als bescherming dienen voor mijn ontslag

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 mei 2012 22:31

aha, ik had idd geen rekening gehouden met de mogelijkheid van ontslag wegens ziekte tijdens proef. dat is idd een mogelijkheid. Tijdens de proef kan je ook na een afwezigheid wegens arbeidsongeval ontslagen worden hoor...

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#7 , 16 mei 2012 11:48

@JPV: volgende vrouw van de juridische dienst kan hij me niet ontslaan tijdens een afwezigheid door een arbeidsongeval.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 mei 2012 19:55

ik dacht dat ook, maar vond gisteren een tekst op socialeye die het tegendeel zegt. ik vind die nu echter niet terug...

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#9 , 05 jun 2012 17:43

@JPV

ondertussen heb ik antwoord van de verzekering dat het voorlopig goedgekeurd is.
ze kunnen het pas definitief goedkeuren of eventueel afkeuren als mijn werkgever ALLE papieren opstuurt naar hen en dat doet hij niet omdat ze geen antwoord krijgen als ze ernaar vragen.

Ik heb meteen terug contact opgenomen met de juridische dienst en deze wijzen mij door naar de BBTK deze sturen me dan weer terug naar de juridische dienst maar heb me niet laten afwimpelen en als ik vrijdag nog steeds geen loon en vakantiegeld heb gekregen van mijn werkgever dan moet ik maandag langskomen om alles op gang te trekken.

ook heeft de persoon van de BBTK erbij gezegd dat ik mijn ontslagbescherming kwijt ben omdat hij me "rechtmatig" heeft ontslagen.
Maar hij zei iets over 2 feestdagen teneinde ontslag dat hij daar niet mee in orde was maar dat snap ik niet helemaal maarja.
Ook over verbrekingsvergoeding wordt niet gesproken.
Wat ik volgens hem concreet moet doen is wachten tot vrijdag tot loon, geen loon is maandag langsgaan voor het opstarten van een dossier in verband met het niet uitbetalen van het loon en vakantiegeld, het niet doorsturen van formaliteiten naar de verzekering, en iets met die 2 feestdagen.

de verzekering heeft mij voorlopig enkel een papier opgestuurd met de nodige uitleg en een papier om in te vullen met de verplaatsingskosten.
indien mijn werkgever de documenten zou doorsturen dan zouden ze me per brief op de hoogte houden.

Wat ik ook vrij raar vind is dat de BBTK of de juridische dienst precies bang heeft van mijn werkgever. ik heb namelijk een kopie van mijn aangifte van het arbeidsongeval. daarna heb ik het origineel aan mijn werkgever gegeven en deze heeft enkele dingen veranderd en bijgevuld en heeft daarna nog een kopie aan mij gegeven (omdat ik achter een kopie vroeg) bij thuiskomst heb ik gemerkt dat hij op de dag van het ongeval met mijn uren had "gefoefelt" ik had namelijk gewerkt van 8 uur tot 18u30 en hij heeft erover geschreven dat ik van 10 uur tot 18u30 heb gewerkt hij heeft als verklaring gegeven dat IK anders in de problemen zou komen (waarvan ik denk dat HIJ in de problemen kan komen) ik heb dit meteen gemeld aan de BBTK en de juridische dienst en deze zeggen mij hier niet moeilijk om te doen omdat mijn werkgever er misschien anders voor zal zorgen dat het arbeidsongeval lang kan aanslepen.

met vriendelijke groeten

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#10 , 18 apr 2013 20:10

Nu 10 maanden later is er eindelijk schot in de zaak...
Ben 1,5 maand geleden opgebeld door de juridische dienst van de BBTK deze contactpersoon vroeg me of alles nu "geregeld" was waarop ik antwoordde alle loon en vakantiegeld is uitbetaald en ook de verzekering (arbeidsongeval) hebben uitbetaald.
Hierop zei hij en met het andere "zaakje" ik vroeg hem meer duidelijkheid, waarop hij zei hoe zit het nu met die ontslagbescherming waarop ik hem antwoorde dat hij gezegd had dat ik er geen recht op had (2 weken na het opstarten van het dossier heb ik hen gebeld en zeiden ze dat ik geen recht had) en nu na al die maanden niets te horen zegt hij ineens je had er wel recht op je werd zelfs onderbetaald. Waarop ik antwoord waarom er dan nooit contact is geweest.
De man in kwestie vertelde me dat ik 3 maanden na bij hen langsgeweest te zijn ben overgegaan naar een andere vakbond (van ABVV naar ACLVB) en dat het nu ook zijn job niet was om mij op te bellen maar dat de verjaring er wel bijna aankwam, hij zei me als je nog lid had geweest dan had ik je nu zeker verder geholpen maar het is niet aan ons om contact op te nemen dat doen we pas tegen het einde van de verjaringstermijn zodat we het dossier al dan niet kunnen afsluiten.
Ik vroeg de man vriendelijk wat ik dan volgens hem moest doen hij zei me dat ik met al mijn papieren naar mijn vakbond moest gaan en dat ik er maar tempo achter moest zetten wegens de verjaringstermijn.
Ik ben dan diezelfde dag nog bij mijn vakbond gaan aankloppen ( deze zeiden me het dossier al gelezen te hebben maar dat de BBTK hen uitdrukkelijk had gezegd dat ik er geen recht op had). Mijn vakbond is dan op mijn aanvraag zelf gaan opzoeken en nu zeggen ze dat in de "rechtsspraak van nu" de vergoeding wel wordt toegekend.
Dus er zijn al 3 brieven gestuurd waarop geen antwoord, echter vorige maand wel 1 telefoontje nadat er gedregen was met de rechtbank en hij vertelde dat hij machtiging van de VDAB had om mij te ontslaan.
vakbond heeft hem 2 weken de tijd gegeven bewijs te leveren daarvan, dat is niet gebeurd en nu voor 22/04/2013 wordt de dagvaarding verzonden.
volgens hen heb ik recht op verbrekingsvergoeding, het resterende loon dat ik zou krijgen moest ik die 4 maand hebben uitgedaan, en nog enkele kleine vergoedingen.
Voor het onderbetaald zijn kunnen ze niks aan doen zeggen ze...

dus hier mijn verhaal hoop dat andere mensen die dit hebben meegemaakt toch ook eens opnieuw hun licht opsteken bij de vakbond

wordt vervolgd...

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#11 , 19 apr 2013 11:55

Heb jezelf een aangetekende brief naar je baas gestuurd om te zeggen dat je niet wilt ontslagen worden en indien hij je toch niet in dienst wilt houden, je recht hebt op 4maanden loon omdat je "beschermd" bent voor ontslag door je contract?

Ik heb 15j geleden ook een IBO gehad voor 3 maanden.
De werkgever heeft het IBO ook vroegtijdig stopgezet.
De juridische dienst van mijn vakbond heeft dit in proces getrokken.
Gewonnen, verloren, gewonnen en verloren.
We wilden na zoveel jaar niet meer verder procederen.

Conclusie van het laatste vonnis:
Ik had niet kenbaar gemaakt aan de werkgever dat ik nog bij hem wou blijven werken als reactie op mijn ontslag.
Wat is de waarde van een handtekening op een contract?

Veel succes!

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#12 , 19 apr 2013 12:04

@ongelukbeklaagd

ik heb zelf geen aangetekende brief gestuurd.
ik kon daar ook niet "meteen" terug aan de slag door mijn arbeidsongeval en het ontslag was met onmiddellijke ingang.
Hij wist dat ik recht had op 4 maanden loon, moest zelfs geen opzegtermijn doen...

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#13 , 24 apr 2013 13:33

Na 3 brieven van mijn vakbond aan het adres van mijn werkgever zonder reactie heeft mijn vakbond me laten weten over te gaan naar dagvaarding alvorens de verjaring in zicht komt.
Vorige week heb ik telefonisch contact gehad met de juridische dienst van mijn vakbond (in verband met het betalen van 200€ voor de gerechtskosten daar ik nog geen 6 maanden lid was bij deze vakbond op het moment van ontslag) deze vertelden me dat ze voor 22/04/2013 een dagvaarding zouden sturen omdat de verjaringsdatum 08/05/2013 is!
op 26 maart heeft mijn werkgever telefonisch contact opgenomen met de hoofdbureau van mijn vakbond om te zeggen dat hij toestemming had van de VDAB om mij te onstlaan, echter moet hij hier binnen een bepaalde termijn bewijs van leveren.
echter gisteren kreeg ik een mail van de juridische dienst met in bijlage een antwoord van mijn werkgever (brief is verstuurd geweest naar werkgever op 11/03/2012 en werkgever heeft op 22/04/2013 geantwoord). Hierin staan allemaal tegenstrijdigheden en leugens. Ik zou volgens de werkgever verplicht zijn geweest mijn nieraandoening te vermelden tijdens het sollicitatiegeprek want anders had hij met neit aangenomen, ik zou een afsprakenformulier met afwezigheden hebben ontvangen van de VDAB dat thuis gestuurd zou geweest zijn echter heb ik deze brief nooit gezien, zou ik mijn ziekte gefraudeerd hebben door op 11 mei zo gezond als een visje (volgens een collega)over straat te lopen en dan 14 mei toch nog een ziektebriefje binnen te brengen. De vakbond zet in zijn mail naar mij dat ze me op de hoogte gaan houden en dat ze geen argumenten zouden vinden die de werkgever zouden ontlasten van de betaling van de te vorderen vergoeding en ze alsnog over gaan tot dagvaarding.
Zou de vakbond mij deze mail hebben toegestuurd om tegenargumenten te geven of louter ter informatie?

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#14 , 23 mei 2013 17:16

heb van mijn vakbond het bericht gekregen dat op 27 mei de zaak wordt ingeleid.

vandaag heb ik een brief gekregen dat mijn ex werkgever een dading wil sluiten.
ik ben met deze dading akkoord gegaan op aanraden van mijn vakbond.

Terug naar “Arbeidsongevallen”