Controle arts

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Controle arts

#1 , 17 apr 2012 11:35

Ik heb een erkend arbeidsongeval en zit nog in mijn ziekteperiode.
De verzekeraar van mijn werkgever heeft mij een brief opgestuurd met
de mededeling dat ik mij moet aanmelden bij de controlearts.
Hierbij zit een formulier dat ik moet invullen :
- burgelijke stand
- beroepsloopbaan
- hobby's/sport
- leeftijd en beroep partner
- kinderen
- type rijbewijs
- medische voorgeschiedenis
- prothesen
- linkshandig/rechtshandig
- huidige behandeling
Ik begrijp niet wat die controlearts te maken heeft met de leeftijd en beroep van mijn partner of wat hobby's ik heb etc.
Ik vind dit een inbreuk op mijn privacy.
Ben ik verplicht om dit in te vullen?
Waarop kan ik mij beroepen om dat niet in te vullen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 apr 2012 07:14

hobby's/sport kunnen wel degelijk van belang zijn. Bepaalde hobbies kunnen zorgen voor een extra belasting van je lichaam en daardoor verantwoordelijk zijn voor een langer herstel dan normaal. Bovendien kunnen bepaalde hobbies niet toegelaten zijn tijdens je ziekteperiode (bvb voetballer bij een betalende ploeg). Wij weten niet over welke ziekte het gaat, hé :)

Leeftijd partner lijken me enkel relevant voor statistieken, k zie ook het nut niet in. beroep kan van belang zijn ivm zelfstandigheid naar controle toe.

Als je moeilijk wil doen, kan je weigeren bepaalde zaken in te vullen die je niet relevant lijken. Maar besef dat het achterhouden van informatie die belangrijk KAN zijn ook niet goed is voor je dossier...

qua wetgeving zie ik niet direct een wetgeving die bepaalt wat een verzekering kan vragen.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 18 apr 2012 17:57

Zulke dingen als "kinderen, leeftijd en beroep partner, type rijbewijs, burgerlijke stand" vind ik toch ook allesbehalve iets dat je aan een controle-arts zijn neus moet hangen en ik vind het dan ook niet "moeilijk doen" als je die dingen gewoonweg niet zou invullen.

Conclusie: ik vind het ook een zeer rare gang van zaken en zou zo'n gegevens ook niet verstrekken. Het spijt me zeer als dat dan als 'moeilijk doen' zou worden beschouwd. Qua wetgeving ken ik niet genoeg om daarover uitsluitsel te geven, maar het zou me echt waar ten zeerste verbazen als TS en ikzelf de enigen zouden zijn die dit soort formulier "erover" vinden.

Reclame

klungel

#4 , 21 apr 2012 13:54

dat is gewoon een standaard formulier in een aantal gevallen bepaald in de arbeidsongevallenwet 10/4/1971 wordt voorzien dat partner en kinderen een vergoeding moeten krijgen neem gewoon het formulier mee en laat de controlearts invullen wat van toepassing is

bvb Art. 33. Volgens de door de Koning te bepalen voorwaarden hebben de getroffene, de echtgenoot, (de wettelijk samenwonende partner) de kinderen en de ouders recht op vergoeding van de kosten voor verplaatsing (en overnachting) die voortvloeien uit het ongeval.

katwezel
Berichten: 375

#5 , 22 apr 2012 17:48

één en ander is gebonden aan het medisch geheim , de controle arts zal deze niet kenbaar maken aan de verzekering , dus niet ongerust over maken het is enkel een hulpmiddel voor hem om zijn medisch advies te kunnen opstellen

dieke
Berichten: 1299

#6 , 30 apr 2012 10:44

dat is gewoon een standaard formulier in een aantal gevallen bepaald in de arbeidsongevallenwet 10/4/1971 wordt voorzien dat partner en kinderen een vergoeding moeten krijgen neem gewoon het formulier mee en laat de controlearts invullen wat van toepassing is

bvb Art. 33. Volgens de door de Koning te bepalen voorwaarden hebben de getroffene, de echtgenoot, (de wettelijk samenwonende partner) de kinderen en de ouders recht op vergoeding van de kosten voor verplaatsing (en overnachting) die voortvloeien uit het ongeval.
Bedankt voor de uitleg! Weer wat bijgeleerd en hopelijk is TS nu ook geholpen.

Terug naar “Arbeidsongevallen”