mutualiteiten

diverso20
Topic Starter
Berichten: 1

mutualiteiten

#1 , 08 feb 2012 18:06

Hoe beginnen.

Ik moet aan de liberale mutualiteit, ziekteuitkeringen terugbetalen, die ik ontvangen heb in de jaren 90 ergens, 2de deel ervan. datum weet ik zo goed niet meer Dit bedrag zou zo iets tussen de 2500 en 3000 euro moeten liggen. Ik moet dit terugbetalen, omdat 2 dossiers verwisseld zijn geweest en ik zou naar een oproeping niet geweest zijn. Ik werd om de 4 weken opgeroepen en dit op een maandag. Meestal kwam de brief in de bus donderdag of vrijdag ervoor. Op een vrijdagmorgend was de brief er, maar stond mijn broer zijn naam erop. En mijn broer was niet ziek. Toch ben ik zijn plaats geweest de maandag. Eénmaal met de adviserende geneesheer aangekomen, had die natuurlijk een nieuw dossier bij, maar met de naam van mijn broer erop en niet het mijne. Die heeft dat genoteerd dat ik geweest ben, maat éénmaal op kantoor heeft die dat niet opgevolgd of niet meegedeeld, en was ik dus onwettig aanwezig. Ik had ondertussen wel met de zetel contact opgenomen telefonisch en gezegd dat ik mij gaan aanbieden was. Natuurlijk is er daar ook iets verkeerd gelopen.

De maand daarop kreeg ik weer een oproepingsbrief om mij te gaan aanbieden, doe dat. En die geneesheer zegt tegen mij, het was iemand anders wel, stilaan het werk een beetje herpakken. Ik ben beginnen te zoeken had iets gevonden, enkele uren per dag en zoveel dagen per week. Ik heb dat aangenomen, en gewerkt, maar was er blijkbaar nog niet klaar voor. De adviserende geneesheer was ervan op de hoogte. Eénmaal dat ik erdoor was en het aankon, zouden mijn ziekteuitkeringen worden stopgezet, wat normaal is. Had ik geen probleem mee. Maar dat is omgezet na een bepaalde periode in werkloosheidsuitkeringen.

Enige periode later krijg ik brief van hun advocaat, dat ik onterecht ziekteuitkeringen heb gehad. En moest ik hen bijna 3000 euro terugbetalen. Daar zat dus 1 week in van de eerste keer dat ze mijn broer hebben opgeroepen, maar dat ik toch ben geweest, dat ik moet terugbetalen, en ipv de 2weken dat ik gewerkt heb onder hun toestemming en dan nog minder dan deeltijs, daarvan moet ik meer dan 2 maanden terugbetalen, wat neerkomt op 3 maanden loon, voor 3 weken.

Heb dat aan een advocaat gegeven, die in hoger beroep niet is komen opdagen en in het hele dossier niets gedaan heeft. Ben dus veroordeeld tot terugbetaling ervan. Ik heb nooit het dossier bij de mutualiteit mogen inzien en mogen aanduiden waar ze verkeerd zijn geweest, enz.... Ben dat beginnen te doen, beetjes per maand. Daar ben ik mee gestopt en dat is meer dan 4 jaar geleden, omdat ik opmerkte dat ze mijn ziektebriefjes van dokters en ziekenhuizen niet terugbetaald en volledig inhielden voor afbetaling van de schulden. Heb dus nooit niet gezien hoeveel recht ik had op terugkering.

Ik probeer nu sinds juli 2011 overstappen naar een andere mutualiteit, omdat ik bij hen niet meer in orde ben als belg, naar de de bond moyson. Die proberen mijn dossier vast te krijgen, maar liberale laat niet los en laat dus ook niet overstappen. Heb dus geen ondertussen ook geen mutualiteit meer, moet onderzoeken doen en medicatie nemen die niet betaal zijn zonder mutualiteit. Als belg word ik dus gestraft, maar elke braaf gezegd buitenlander is hier direct met alles in orde. Ik dacht dat wij leefde in een vrij land, maar is blijkbaar niet zo. Is dat allemaal nog normaal.

We zijn nu zoveel jaren verder, door die schuld mag ik ook niet overstappen, maar is dat rechtvaardig, vraag ik mij af, maar blijkbaar mag een mutatie tegen gehouden worden, als er schuld zou zijn, maar ondertussen heb ik ook geen mutualiteit. Geraak dus met niets in orde. Tegen mij hadden ze gezegd dat ik nog een klein 1300 Euro moest betalen, tegen de bond moyson een klein 1700 euro, en gisteren krijg ik een brief dat ik nog 2038.17 euro moet betalen. Is toch pure geldroof gewoon, waar zijn nu mijn afhoudingen en gedane betalingen naartoe.

Nu is mijn vraag, kan ik daar van tussen geraken dat ik dat niet moet betalen. Nu ik wil overstappen komen ze daar na jaren weer mee af. Bestaat er daar dan geen verjaring voor of zoiets of kwijtschelding en hoe ik dat moet aanpakken, enz....... Ik krijg nu een leefloon. Ik dacht dat verjaring ook bestond na gerechtelijke uitspraak en na een vonnis. Maar bij de bond zeggen ze mij van niet, natuurlijk gaan die nee zeggen, het is tenslotte ook een mutualiteit. Ze gaan ons niet slimmer maken. Heb via internet al gezocht maar is allemaal niet evident. En in hoger beroep kan ik ook niet meer gaan en is trouwens ook niet te betalen.

Is er hier iemand die mij dringend advies en raad gaan geven, want liberale mutualiteit dreigt begin maart met deurwaarder en ben hen liever voor dan te laat. Nog vragen stel ze mij maar, ben mss hier iets vergeten.

Dank bij voorbaat,
grts.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 feb 2012 23:42

advies: collectieve schuldenregeling en betalen.

De reden waarom het bedrag wss oploopt is omdat er nu eenmaal intresten aangerekend kunnen worden.

Een buitenlander die doet wat jij doet, is trouwens evengoed niet in orde. Je leeft in een vrij land en bent dus vrij om je niet aan te sluiten bij een mutualiteit. verwacht dan ook geen terugbetalingen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 10 feb 2012 12:41

‘Artikel 120bis van de wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, samengeordend op 19 december 1939, zoals het is vervangen bij artikel 35 van de programmawet van 20 juli 2006, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre het de kinderbijslaginstellingen toestaat de kinderbijslag gedurende een jaar terug te vorderen die, door een aan de instellingen toe te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen is uitbetaald, voor zover de per vergissing gecrediteerde persoon niet wist of niet moest weten dat hij geen of niet langer recht had op de uitgekeerde bijslag, geheel of gedeeltelijk‘[Grondwettelijk Hof 1/2010,20 januari 2010;LIEVENS,A.,RAUWS,W.,Verjaring van de terugvordering van kinderbijslag en het Handvest van de sociaal verzekerde,R.W.2010-11,57-60,noot onder Grondwettelijk Hof 1/2010].

‘B.8.2....Gedurende een volledig jaar een terugvordering toestaan van bedragen die als gevolg van een vergissing van de uitkerende instelling werden uitbetaald,dreigt dan ook onevenredige gevolgen te hebben voor de uitkeringsgerechtigden...‘(Voornoemd arrest).

‘En in hoger beroep kan ik ook niet meer gaan en is trouwens ook niet te betalen’

Nergens maakt u melding van een bestaand vonnis. In de mate dat de terugvordering veroorzaakt zou zijn louter door vergissingen van uw uitkerende instelling kan u toepassing maken van voornoemd arrest van het Grondwettelijk Hof.

“Artikel 2.§ 1. Genieten de volledige kosteloosheid , de hierna vermelde personen, respectievelijk op voorlegging van de volgende bewijsstukken :...3° degene die bedragen geniet uitgekeerd als leefloon of als maatschappelijke bijstand, op voorlegging van de geldige beslissing van het betrokken openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn...”(18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand).

‘Ik krijg nu een leefloon...’

Dit houdt in dat u volledige kosteloosheid ,m.a.w. ‘pro deo’ kan krijgen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”