aanval op verpleegster

DefineDefense
Topic Starter
Berichten: 1

aanval op verpleegster

#1 , 16 jan 2010 23:48

Hallo,

Een familielid van me is een verpleegster en werd aangevallen door een patient in de kamer waar verpleegsters even een pauze nemen met een mes. Patienten zijn niet toegelaten in deze ruimte. Het gevolg is dat drie vingers gesneden werden met het mes waaronder 1 vinger waarvan de peesschede geraakt werd.

Het ziekenhuis had geen security of panic button of zo. Een collega van een ander verdiep werd op de hoogte gebracht om hen te komen helpen en de patient te overmeesteren (patient wist niet wat hij/zij aan het doen was dus niet met opzet).

Mijn vraag is wat mijn familielid recht op heeft? Zou een schadevergoeding terecht zijn? Het is niet enkel de fysieke schade maar ook de mentale gevolgen. Hij/zij kan momenteel niet slapen door de schock. Het ziekenhuis heeft NIET voorgesteld om de psychologe te bezoeken.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 jan 2010 00:33

Hallo,

Een familielid van me is een verpleegster en werd aangevallen door een patient in de kamer waar verpleegsters even een pauze nemen met een mes. Patienten zijn niet toegelaten in deze ruimte. Het gevolg is dat drie vingers gesneden werden met het mes waaronder 1 vinger waarvan de peesschede geraakt werd.

Het ziekenhuis had geen security of panic button of zo. Een collega van een ander verdiep werd op de hoogte gebracht om hen te komen helpen en de patient te overmeesteren (patient wist niet wat hij/zij aan het doen was dus niet met opzet).

Mijn vraag is wat mijn familielid recht op heeft? Zou een schadevergoeding terecht zijn? Het is niet enkel de fysieke schade maar ook de mentale gevolgen. Hij/zij kan momenteel niet slapen door de schock. Het ziekenhuis heeft NIET voorgesteld om de psychologe te bezoeken.

Bedankt!
Volgens mij moet dit beschouwd worden als een arbeidsongeval aangezien het een gevolg is van het uitoefenen van haar beroep en gebeurde tijdens de diensturen. Dus de arbeidsongevallenverzekering zal moeten tussenbeide komen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 18 jan 2010 20:12

Uw familielid gaat dadelijk aangifte doen bij politie - dat hat onmiddellijk moeten gebeuren want dat zijn opzettelijke slagen en verwoningen met werkonbekwaamheid tot gevolg.


In principe begin ik met de kwalificatie - poging moord en dan zien we wel.
Daar hat zo wie zo procureur moeten tussenkomen want dat was een opzettelijke daad. Een arbeidsongeval alleen maar omdat het in de relatie werkgever-nemer is.

Of de patiënt wist wat hij deed of niet doet HIER niets ter zake -- dat is stof voor later, bij de vb de eerste herkwalificatie NADAT alles op papier gezet is en de procureur of onderzoeksrechter beslist om al of niet voor te leiden.


U kan zo wie zo ook beroep doen op dienst Slazo politie en parket.
Voor strafgerecht burgerlijke partij stellen - ook tegen uw werkgever

wat doet de vakbond hieraan

Dit zijn schromelijke tekortkomingen van uw werkgever - ziekenhuis.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”