Ongeval op weg naar huis - welke schade vergoed?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Ongeval op weg naar huis - welke schade vergoed?

#1 , 12 mar 2022 20:11

Afgelopen week aangereden op de fiets door een wagen. Ik was niet in fout.
Heb veel geluk gehad dat lichamelijk de verwondingen meevallen, de wagen is over mijn linkerbeen gereden maar heb er geen breuken aan overgehouden.
Omstaanders hebben ambulance gebeld waarmee ik naar spoed ben gebracht. Politie is ook verklaring komen afnemen en heeft me laten blazen, negatief.

Ik vraag me nu af waarvoor ik vergoed zal worden. Mijn (dure) jas is om zeep, mijn (niet dure maar wel nieuwe) broek hebben ze moeten openknippen, mijn elektrische fiets beschadigd, door de arbeidsongeschiktheid heb ik geen fietsvergoeding, maaltijdcheques voor gewerkte dagen, door mijn kapotte fiets zal ik een tijd met de trein moeten gaan (extra kosten).

De kosten van de ambulance, ziekenhuis zal met de verzekering van de persoon geregeld worden die me aangereden heeft.

Kan ik deze kosten laten vergoeden of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
johangel
Berichten: 90

#2 , 12 mar 2022 22:47

familiale?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 13 mar 2022 12:36

De (tijdelijke) treinkosten voor het woon-werkverkeer moet uw werkgever (al dan niet gedeeltelijk) vergoeden.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 13 mar 2022 14:53

U kunt u opgeven als benadeelde partij bij de politie, en daarbij alle kosten die u heeft opsommen.
Er zijn hiervoor standaardformulieren die u kunt gebruiken (en sommige inspecteurs sturen dit ook gewoon proactief op als ze uw dossier verwerken).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 mar 2022 09:55

Ik vraag me nu af waarvoor ik vergoed zal worden.
Voor uw aantoonbare schade

Broek, jas, fiets

Inkomensverlies normaal ook - maar geen idee of MC en fietsvergoeding daar onder gaan vallen. Ik vrees er voor ...

door mijn kapotte fiets zal ik een tijd met de trein moeten gaan (extra kosten).
Vergoed uw werkgever geen OV-abonnement ?

Gebruiksderving van je eigen fiets is een lastige
Verzekeringen beperken die graag in tijd, onder moto dat je andere fiets kan kopen / huren

Rechtbanken spreken wel eens langere periodes uit - maar dan ben je vaak ook wel jàren bezig met procederen ...

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mar 2022 12:27

TS belangrijke vraag : is de aanrijding gebeurd op weg of van het werk ??
Indien op weg werk : doorgeven aan de firma voor hun verzekering en deze zal alles regelen, gezien ongeval op weg naar werk. Regelt ook loonverlies en lichamelijke schade en medische kosten. De materiële kosten/schade moet komen van de partij die in fout is.

Indien in privé tijd : zeker al uw familiale verzekering en rechtsbijstandverzekering inschakelen. Ook belangrijk PV van de politie en getuigen.

https://www.rondpunt.be/nl/ik-ben-slachtoffer/
https://www.assuralia.be/nl/sectorinfo/ ... ersongeval

https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-ve ... r-het-werk

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#7 , 15 mar 2022 19:40

TS belangrijke vraag : is de aanrijding gebeurd op weg of van het werk ??
Wel ... Da's eigenlijk een moeilijke.
Ik werk voor een speciaal project. Het komt er eigenlijk op neer dat via dit project ik officieel te werk gesteld ben in een ziekenhuis, maar eigenlijk aan de hogeschool studeer.
Het ongeval is gebeurd op weg van de hogeschool naar huis.

Dat staat ook wel zo vermeld in mijn contract dat ik op school moet zijn en dat dat mijn standplaats is en dat mijn werkuren de uren van mijn lessen zijn.

Ik heb een leasingfiets, die mij maandelijks meer dan 100 euro kost. Per dag dat ik fiets krijg ik ongeveer 5 euro. Op een normale maand verlies ik in principe niks. Maar nu heb ik enkel sociaal abonnement en kost mijn treinverplaatsing mij 7 euro per dag.
Met de wagen gaan kost me diesel + een betalende plaats van max 5 euro per dag.

We spreken hier niet over honderden euro's, maar zelfs al is het in totaal 100 euro, ik heb niet gevraagd aan die mevrouw om mij van mijn fiets te rijden.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#8 , 15 mar 2022 19:46

Aanrijder heeft trouwens ook nog niks aan de verzekering bezorgd, en ongeval is een week geleden.

Via via (iemand die bij een verzekering werkt) had me gezegd dat ik mijn broek niet vergoed zou krijgen, omdat ze niet kapot was na de aanrijden maar omdat de ambulanciers deze hadden moeten openknippen. Ze wilden absoluut niet dat ik dat been bewoog omdat de auto erover was gereden en ze vreesden voor zware schade (gelukkig niet het geval). Mijn jas is een ander verhaal, ik heb deze nu naar een naaister gebracht die ging kijken wat ze kon doen.

Maar kom de oorzaak was wel duidelijk.

Komt er dan nog eens bij dat de bestuurder in kwestie veel te traag had gereageerd waardoor ze nog gas had bijgegeven nadat ze weerstand voelde (ah ja, van mijn been) en er dan over is gereden. Ze had wel iets gehoord (ja ik die tegen haar auto viel) maar ik was direct van mijn fiets gevallen en lag op de grond. In plaats van dan te blijven staan was ze maar doorgereden. Flinke tachtiger.
Het gaat me niet om het geld maar om het principe.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 15 mar 2022 20:07

in theorie moet uw broek ook vergoed worden

immers had er geen ongeval plaats gevonden hadden mijn collega's uw broek niet moeten openknippen om hun werk te doen en was er geen schade ontstaan aan uw broek

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 15 mar 2022 23:11

Aanrijder heeft trouwens ook nog niks aan de verzekering bezorgd, en ongeval is een week geleden.
Ongeval met gewonde ...
Afwikkeling duurt màànden

Verzekering gaat wachten op PV, op beslissing Parket , ...
Via via (iemand die bij een verzekering werkt) had me gezegd dat ik mijn broek niet vergoed zou krijgen, omdat ze niet kapot was na de aanrijden maar omdat de ambulanciers deze hadden moeten openknippen.
Er zijn verzekeringen die standaard lastig doen ...


Heb je rechts bijstand via die leasing :?:
Als verzekering van tegenpartij zo'n lastige blijkt te zijn, en parket dagvaardt tegenpartij zelf niet (wegens "andere prioriteiten" ofzo), dan aanvaard je de schaderegeling (zonder broek) niet en laat je hen via je eigen verzekering weten dat je die flinke tachtiger rechtstreeks laat dagvaarden met vraag aan politierechter om haar rij-ongeschikt te laten verklaren - wat zo te zien best wel eens het geval zou kunnen zijn ...


Als het niet om teveel geld gaat, kiezen ze dan wel eens eieren voor hun geld
Voor prijs van een broek, komt een advocaat niet eens uit zijn bed ;-)

Ze wilden absoluut niet dat ik dat been bewoog omdat de auto erover was gereden en ze vreesden voor zware schade (gelukkig niet het geval).
Kan idd gebroken of gespleten zijn, maar terug of nog op zijn plaats zitten ... tot je een verkeerde beweging doet.

Terug naar “Arbeidsongevallen”