aansprakelijkheid als werknemer

maxsinge
Topic Starter

aansprakelijkheid als werknemer

#1 , 29 nov 2008 12:19

Ik ben vrachtwagenchauffeur en heb me verleden week in de problemen gewerkt.

Ik liet een pallet gsms vallen.

Daar ze nu allemaal beschadigd zijn, vraagt mijn werkgever deze schade te vergoeden. (waarde 2000 euro)

Dit is niet alles. Op mijn terugreis liet ik de truck onbeveiligd achter op een parking en een deel van de lading werd gestolen. Dit verlies werd op 5000 euro geschat.

Bovendien kon ik door al deze problemen niet tijdig leveren, waardoor de opdrachtgever een schadevergoeding eist van 2000 euro.

Nu is de vraag of mijn werkgever mij aansprakelijk kan stellen voor al deze schade?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2008 19:51

Ik ben vrachtwagenchauffeur en heb me verleden week in de problemen gewerkt.

Ik liet een pallet gsms vallen.

Daar ze nu allemaal beschadigd zijn, vraagt mijn werkgever deze schade te vergoeden. (waarde 2000 euro)

Dit is niet alles. Op mijn terugreis liet ik de truck onbeveiligd achter op een parking en een deel van de lading werd gestolen. Dit verlies werd op 5000 euro geschat.

Bovendien kon ik door al deze problemen niet tijdig leveren, waardoor de opdrachtgever een schadevergoeding eist van 2000 euro.

Nu is de vraag of mijn werkgever mij aansprakelijk kan stellen voor al deze schade?
Dit heeft niks te maken met een arbeidsongeval, wel met de arbeidswetgeving.

Eerst het algemeen principe: volgens de algemene aansprakelijkheidsregeling moet iemand die door zijn fout schade veroorzaakt bij iemand anders die schade vergoeden. Arbeidswetgeving is hier echter een uitzondering op: toevallige lichte fouten hoef je zelf niet te vergoeden, enkel zware fouten kunnen je ten laste gelegd worden.

"Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor zijn lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt."

Nu moet je jezelf de vraag stellen: zijn het zware fouten / herhaaldelijk toevallige fouten?

Dit is een kwestie van interpretatie, mijn persoonlijke interpretatie zou zijn dat de diefstal een zware fout is, aangezien je je vrachtwagen onbeschermd achterliet (tenzij je die op een veilige plaats achterliet en het verlaten van je werkpost logisch was (bvb tanken, ...). De andere 2 fouten lijken me toevallige fouten (tenzij je rare zaken deed waardoor er schade was aan de wagen?), maar zouden in combinatie met die zware fout mss ook als vergoedbaar gesteld kunnen worden.

Maar zoals gezegd: is een kwestie van interpretatie.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”