wie betaalt mijn advocaat ??

luccas
Topic Starter

wie betaalt mijn advocaat ??

#1 , 03 okt 2008 19:40

als ik in opdracht van mijn werkgever een taak uitvoer die niets, maar dan ook werkelijk NIETS, te maken heeft met mijn eigenlijke functie in het bedrijf (vermeld en omschreven in m'n arbeidscontract) én !! op de koop toe gebeurt er nou nét die dag een ongeval waarvan ik het medeslachtoffer ben (samen met een collega die wél zijn normale functie/taak uitvoert) en ons beiden treft géén schuld. De gebeurde feiten, het ongeval, gebeurden buiten de bedrijfsterreinen maar waren wel een werkopdracht en is aanvaard door de arbeidsverzekering van de werkgever als een werkongeval. gezien de gebeurde feiten wil ik mij burgerlijke partij stellen alleen weet ik niet of de arbeidsverzekering nou verplicht kan worden mijn advocaat te betalen.
nou is mijn vraag; weet iemand dit??
met vriendelijk groet en alvast bedankt. Luccas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 okt 2008 13:43

”Art.46.§ 1. Ongeacht de uit deze wet voortvloeiende rechten blijft de rechtsvordering inzake burgerlijke aansprakelijkheid mogelijk voor de getroffene of zijn rechthebbenden:...2° tegen de werkgever wanneer het arbeidsongeval schade aan goederen van de werknemer heeft veroorzaakt...4° tegen de personen, andere dan de werkgever...die voor het ongeval aansprakelijk zijn...6° tegen de werkgever...wanneer het ongeval een verkeersongeval betreft...§ 2...De volgens het gemeen recht toegekende vergoeding, die geen betrekking kan hebben op de vergoeding van de lichamelijke schade zoals zij gedekt is door deze wet, mag samengevoegd worden met de krachtens deze wet toegekende vergoedingen.”(Arbeidsongevallenwet 10 april 1971).

De arbeidsongevallenverzekeraar kan niet verplicht worden de advocaat te betalen die u hiertoe aanstelt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”