Ongeval buiten arbeidsuren

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Ongeval buiten arbeidsuren

#1 , 27 sep 2020 15:44

Beste leden,

Mijn werknemer heeft op 1 februari 2020 een ongeval gehad terwijl hij aan het spelen was met zijn dochter op straat. Hij heeft hiervoor 1 maand thuis gelegen en er leek niks aan de hand te zijn maar nu 6 maanden later moet hij opeens geopereerd worden...
Mijn vraag is: moet ik hem betalen tijdens zijn afwezigheid of komt ziekenkas tussen?
Wat met eventuele ontslag? Aangezien hij enkele maanden thuis zal zitten kan ik niks anders dan iemand anders in dienst nemen...

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2020 17:45

je zal gewaarborgd maandloon moeten betalen .

Of je kan hem nu onmiddellijk een verbrekingsvergoeding uitbetalen, zorg dat je een goede motivatie op het ontslag schrijft .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2020 10:59

Waarom ontslaan? In geval van ziekte of afwezigheid wegens ongeschiktheid ben je gewaarborgd loon verschuldigd volgens de regels voorzien in de wetgeving. Dit zou ook het geval geweest zijn indien hij uitvalt buiten een "speelsituatie". Ongevallen zijn altijd dom en kunnen overal gebeuren. Indien het om een goede werkkracht gaat zou ik er zeker voor ijveren om hem in dienst te kunnen houden. Immers je weet wat je hebt maar je weet niet wat je er voor in de plaats krijgt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

logoke
Berichten: 24

#4 , 30 okt 2020 06:52

Als hij bijkomend kan bewijzen dat zijn ontslag om ziekte is, dan is het de arbeidsrechtbank die zal beslissen dat je 6 maanden extra moet uitbetalen. Ik bouw als werknemer altijd een dossier op. Je kan aan de arbeidsrechtbank vagen voor de arbeidsinspectie te laten komen en het vonnis te publiceren in kranten ed. Dat is ook geen reclame voor en werkgever. Lees maar eens hoe ze Volvo gepluimd hebben een met hangende pootjes terug naar huis gestuurd hebben.....

Terug naar “Arbeidsongevallen”