Arbeidsongeval na pesten op werk

Randy R
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Arbeidsongeval na pesten op werk

#1 , 07 mei 2020 09:58

Ik werk al 7 jaar als bediende in een familiebedrijf, waar de vader van de werkgever (een aandeelhouder) dagelijks voor een slechte sfeer zorgt. Hij geeft dag in dag uit commentaar op alles wat ik (en andere collega's) doen, op wat we tijdens onze pauzes eten, wat we in onze vrije tijd doen, ... Het is gewoon kritiek geven om de mensen zich slecht te laten voelen want het spreekt ook vaak tegen met wat hij zelf zegt. Hij maakt ons ook belachelijk waar klanten bijstaan, schopt tegen onze schoenen als we "te lang" met een klant staan te praten enz. Dit is al meermaals gemeld aan de zaakvoerder door mij en andere werknemers, maar "hij kan zijn karakter niet meer veranderen". Enkele weken geleden was het mij emotioneel echt teveel geworden en heb ik naar de werkgever gebelt om te melden dat het zo niet verder meer kan en dat ik een klacht voor pesten op het werk wens in te dienen. Ik kreeg te horen dat het dan "Fin de carrière" zou zijn voor mij. Ik heb daarna uit boosheid en radeloosheid tegen een muur geslaan op het werk en brak hierbij mijn hand. Valt dit onder arbeidsongeval? Ik heb nu ook mijn loonbrief ontvangen en de werkgever lijkt mijn gewaarborgd inkomen niet te willen betalen waardoor ik enkel het bedrag van de gewerkte dagen heb ontvangen. Mag dit zomaar? Alvast bedankt voor jullie hulp en advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 mei 2020 11:03

Ik heb daarna uit boosheid en radeloosheid tegen een muur geslaan op het werk en brak hierbij mijn hand. Valt dit onder arbeidsongeval?
Een moedwillig zelf aangebracht letsel is geen arbeidsongeval.
Ga naar uw vakbond.

josciscojos
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2020 17:03

Is geen arbeidsongeval dat is waar. Maar als je niet kan werken, zal je werkgever je toch het gewaarborgd loon bij ziekte moeten uitbetalen. En secondo....je zeker niet laten chanteren door je werkgever....maar verzamel genoeg bewijzen vooraleer je klacht indient, is een zeer delicaat thema.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 21 mei 2020 18:31

verborgen gesprek opnemen met gsm

u geeft u eigen toelating daarvoor, perfect wettelijk :)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2020 21:22

Wanneer heeft de werknemer geen recht op gewaarborgd loon?
Zowel arbeiders als bedienden die het slachtoffer zijn van een ongeval of ziekte in het privéleven, hebben in principe gedurende een bepaalde periode recht op gewaarborgd loon ten laste van hun werkgever. Dit is echter niet het geval indien de werknemer:

een ongeval opgelopen heeft tijdens een sportcompetitie of -manifestatie waarvoor de inrichter toegangsgeld ontvangt en waarvoor de deelnemers in om het even welke vorm een loon ontvangen;
arbeidsongeschikt is als gevolg van een door hem begane zware fout. Het begrip zware fout wordt door de arbeidsgerechten zeer strikt geïnterpreteerd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Arbeidsongevallen”