Arbeidsongeval en consolidatiedatum met terugwerkende kracht

svencornelis
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Arbeidsongeval en consolidatiedatum met terugwerkende kracht

#1 , 15 mar 2020 14:47

Hey iedereen,

Bij mijn moeder doet zicht het volgende voor:

In maart '19 is ze gevallen op de parking van haar werk. Hierdoor had ze vrij veel pijn aan haar heup/voet en nog enkele andere letsels.
Hierna is ze zo snel mogelijk naar de dokter gegaan en heeft ze dit ook zo snel mogelijk als arbeidsongeval laten verklaren, wat later ook aanvaard is geweest.

In tussentijd blijft ze naar de dokter en kinesist gaan. De behandelende geneesheer verlengt ook telkens de arbeidsongeschiktheid. Pas in oktober '19 wordt mijn moeder opgeroepen door de controlearts (Medex), aangezien de huidige medische kosten nog niet worden terugbetaald of de kinesist nog niet wordt betaald, heeft ze hier enkele keren achter moeten vragen. Het ongeval werd toen aanvaard en een eerste betaling ( niet volledig) werd uitbetaald.

Begin 2020 dient ze zich opnieuw aan te melden bij de controlearts. Op diens verslag wordt een consolidatiedatum (19/05/2019) ingevuld en een arbeidsongeschiktheid van 0%. Hiermee is mijn moeder zowel naar de behandelende geneesheer als de kinesist gegaan. Tevens heeft ze de personeelsdienst en de vakbond hiervan op de hoogte gesteld. De geneesheer stelt hierop voor een verslag te maken en in beroep te gaan. 1 van de redenen om dit te doen, is het feit dat op het verslag staat vermeldt dat de pijn aan één van de voeten later is vastgesteld terwijl dit door de geneesheer wel degelijk is vastgesteld bij de eerste consultatie. Anderzijds de datum van 19/05/2019. Op 20/05/2019 heeft mijn moeder een complete CT-scan laten uitvoeren op aanraden van de geneesheer op meer uitsluitsel te krijgen, maar dit resulteerde niet meteen in een uitsluitsel waar de pijn vandaan zou komen.

Na het beroep blijft Medex bij haar standpunt, en indien we niet akkoord gaan, zou mijn moeder hiervoor een rechtzaak moeten starten. Nu wordt ze aangeraden door de vakbond om alles in orde te maken met de CM. Haar loon vanaf 19/05/2019 tot nu toe moet ze terugbetalen. Ik vermoed dat de overige medische kosten via de CM wordt geregeld.

Nu stel ik mij de vraag of dit correct is. De consolidatiedatum is zo ver terug in het verleden ligt, het feit dat zowel de behandelende geneesheer als de kinesist haar nog steeds arbeidsongeschikt acht ( althans zeker om terug 100% te gaan werken), dat mijn moeder hiervoor telkens met de fiets kon gaan werken, en dit nu ook niet meer mogelijk is en de late mogelijkheid om door de controlearts onderzocht te worden en dit pas gebeurd is na aandringen van mijn moeder om ervoor te zorgen dat de kinesist zijn geld zou krijgen door de verzekeringen.

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit de gangbare praktijken zijn of dat er toch iemand de mist is ingegaan?
(PS: Mijn moeder zit op dit moment nog steeds thuis, acht haar eigen mogelijk om eventueel 50% te gaan werken, welke de geneesheer mogelijk acht maar momenteel ook niet meer dan dat)

Alvast bedankt.

Sven Cornelis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
svencornelis
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2020 17:27

Update:
Ondertussen is er geweten dat het voltallig loon sinds de consolidatiedatum moet worden terugbetaald en dat zij sinds die datum op ziekenkas valt (60%van het loon, binnenkort 40%). Hierdoor dient ze +/- 11.000 euro terug te storten. Via haar vakbond zouden we binnenkort een juridisch advies kunnen inwinnen over deze kwestie.

Overigens heeft haar behandelende geneesheer een nieuwe verlenging van arbeidsongeschiktheid voorgeschreven.

Iemand die toevallig het bovenstaande heeft kunnen doorlezen en een eerste gedacht hierover kon formuleren?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2020 13:58

Kan u me meedelen om welke werkgever het gaat? U kan dit meedelen via PB.
Gaat het om een betrekking bij de overheid? Contractueel?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”