Immobiel door breuk = arbeidsongeschikt?

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

Immobiel door breuk = arbeidsongeschikt?

#1 , 28 feb 2020 23:03

Door een vervelende breuk kan ik me de komende tijd enkel op krukken of per rolstoel voortbewegen. Het is aldus moeilijk, owv medische redenen, om als bureaubediende aan de exacte verplichtingen beschreven in mijn arbeidscontract te voldoen. Is het om die reden dat de arts aldus een tijdelijke arbeidsongeschiktheid zou voorschrijven?
Ik werk sowieso graag verder (bij voorkeur van thuis uit, telewerk), maar vrees dat ik bij het indienen van een attest voor arbeidsongeschiktheid een deel supplementaire verloningen, zoals maaltijdcheques, kwijt zal spelen. Welke regeling zou aldus de beste kunnen zijn om verder te kunnen blijven werken en geen loonverlies te lijden? Overeenkomen om uitzonderlijk fulltime aan telewerk te doen? Indien dat niet mogelijk is, kan ik dan wekelijks bvb 4 dagen "arbeidsongeschikt" zijn, en 1 dag per week met het openbaar vervoer per rolstoel naar het werk gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 feb 2020 10:33

1 dag werken en 4 dagen ziek, wie gaat u dit betalen ???

Tenzij dit met goedkeuring van de adviserende geneesheer van het ziekenfonds is.

Ik wel ook opmerken dat maaltijd cheques per GEWERKTE dag is en niet per maand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 29 feb 2020 10:38

Loonverlies is er niet. Maaltijdcheques zijn geen echt loon; ze dienen om het ontbreken van een bedrijfsrestaurant op te vangen. Thuiswerkers gebruiken doorgaans het bedrijfsrestaurant niet, maar eten thuis.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 29 feb 2020 12:56

Ivm wie zal dat betalen: ik heb een arbeidscontract met mijn werkgever. Als mijn arts per week voorschrijft welke dagen ik werkonbekwaam ben, owv therapie edm dan lijkt me dat geen probleem.

Loonverlies is misschien niet de correctie juridische benaming in het kader van maaltijdcheques en representatievergoeding, maar ik zou het erg vervelend vinden als ik maandelijks enkele honderden euros misloop en toch +60u per week blijf werken. Ik kan natuurlijk ook ganse dagen televisie kijken of lezen, maar ik doe mijn werk veel liever.

Jammer dat mijn arts niet kan voorschrijven dat ik werkbekwaam ben, maar mij niet kan verplaatsen owv de herstellende breuk. Of kan dit wel?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 29 feb 2020 13:08

Ivm wie zal dat betalen: ik heb een arbeidscontract met mijn werkgever. Als mijn arts per week voorschrijft welke dagen ik werkonbekwaam ben, owv therapie edm dan lijkt me dat geen probleem.

Loonverlies is misschien niet de correctie juridische benaming in het kader van maaltijdcheques en representatievergoeding, maar ik zou het erg vervelend vinden als ik maandelijks enkele honderden euros misloop en toch +60u per week blijf werken. Ik kan natuurlijk ook ganse dagen televisie kijken of lezen, maar ik doe mijn werk veel liever.

Jammer dat mijn arts niet kan voorschrijven dat ik werkbekwaam ben, maar mij niet kan verplaatsen owv de herstellende breuk. Of kan dit wel?
afhankelijk hoe erg de breuk was en hoe het herstel verloopt is er in theorie geen reden waarom u zich niet zou kunnen verplaatsen met aangepaste middelen

als u zelf niet kan rijden is er nog altijd vervoer via de ziekenkas mogelijk (ziekenvervoer) wat mogelijks al dan niet in zijn geheel terugbetaald word

SOHO
Topic Starter
Berichten: 49

#6 , 29 feb 2020 13:19

Ivm wie zal dat betalen: ik heb een arbeidscontract met mijn werkgever. Als mijn arts per week voorschrijft welke dagen ik werkonbekwaam ben, owv therapie edm dan lijkt me dat geen probleem.

Loonverlies is misschien niet de correctie juridische benaming in het kader van maaltijdcheques en representatievergoeding, maar ik zou het erg vervelend vinden als ik maandelijks enkele honderden euros misloop en toch +60u per week blijf werken. Ik kan natuurlijk ook ganse dagen televisie kijken of lezen, maar ik doe mijn werk veel liever.

Jammer dat mijn arts niet kan voorschrijven dat ik werkbekwaam ben, maar mij niet kan verplaatsen owv de herstellende breuk. Of kan dit wel?
afhankelijk hoe erg de breuk was en hoe het herstel verloopt is er in theorie geen reden waarom u zich niet zou kunnen verplaatsen met aangepaste middelen

als u zelf niet kan rijden is er nog altijd vervoer via de ziekenkas mogelijk (ziekenvervoer) wat mogelijks al dan niet in zijn geheel terugbetaald word
Da's in principe waar, tenzij het beter is dat ik het been volledig strek en bvb zo weinig mogelijk bewegingen verricht. Waar kan ik de definitie en criteria van "arbeidsongeschiktheid" terugvinden?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 feb 2020 17:31



als u zelf niet kan rijden is er nog altijd vervoer via de ziekenkas mogelijk (ziekenvervoer) wat mogelijks al dan niet in zijn geheel terugbetaald word
Maar dat is enkel om van en naar ziekenhuis te gaan. Niet voor huis/werk te gaan

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 29 feb 2020 19:59



als u zelf niet kan rijden is er nog altijd vervoer via de ziekenkas mogelijk (ziekenvervoer) wat mogelijks al dan niet in zijn geheel terugbetaald word
Maar dat is enkel om van en naar ziekenhuis te gaan. Niet voor huis/werk te gaan
ziekenvervoer is flexibel ze, ik spreek uit ervaring :)

99,9% is inderdaad ziekehuis-ziekenhuis of ziekenhuis - thuis / thuis - ziekenhuis, maar er is altijd klein gedeelte dat daar niet in het lijstje past, als ge (tijdelijk) aangepast vervoer nodig hebt om naar het werk te geraken kijken ze u daar niet scheef voor aan ze :)

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#9 , 10 mar 2020 19:05

Toch wel een nuance. het verlies van maaltijdcheques en representatievergoeding is geen inkomstenverlies as such.
Het zijn vergoedingen die een compensatie zijn voor een meerkost als je op de baan bent/werkt.
De maaltijdvergoeding is een surplus voor de meerkost als je buitenhuis dient te eten. Net zoals de representatievergoeding in se een onkostenvergoeding is om zakenrelaties/medewerkers te trakteren op horeca, verjaardagsgeschenkjes te kopen enz. Die kosten heb je evenmin als je thuis zit...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Arbeidsongevallen”