accident tijdens woon-werkverkeer

xena

Re: accident tijdens woon-werkverkeer

#16 , 04 aug 2010 17:05

in punt 1 staat duidelijk ; aangeven bij uw werkgever . al de rest is een andere discussie ,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 04 aug 2010 21:26

in punt 1 staat duidelijk ; aangeven bij uw werkgever . al de rest is een andere discussie ,
over punt een hebben we nooit gediscussieerd, wel over deze uitspraak van je: "oor in aanmerking te komen voor een arbeidsongeval volstaat aangifte bij de werkgever ". Dat is en blijft fout

xena

#18 , 05 aug 2010 10:52

wel over deze uitspraak van je: "oor in aanmerking te komen voor een arbeidsongeval volstaat aangifte bij de werkgever ". Dat is en blijft fout
toch wel ; zelfs al geef je het zelf rechtstreeks aan bij de verzekering , dan kan de verzekeringsmaatschappij het ook nog weigeren te aanvaarden als arbeidsongeval de beoordeling of het gaat om een arbeidsongeval gebeurd op basis van de feiten niet op basis van een opzettelijke nalatigheid van de werkgever , maar dat is een andere discussie daarom heb ik er ook bij vermeld dat je ook steeds aangifte moet doen bij de ziekenkas . en laat ons eerlijk zijn welk normaal mens gaat 3 jaar wachten op zijn centen tot zijn aangifte is verjaard

ik heb in juni een arbeidsongeval gehad en gewoon een document van het ziekenhuis afgegeven aan de werkgever , als het niet volstond om in aanmerking te komen hoe komt het dat de verzekering mij nu ondertussen al 6 weken betaald ?

wat is volgens u een arbeidsongeval ?

toch een extra vraagje :
onze categorie krijgt gemiddeld een premie van 10euro afhankelijk van werkgever waar we werken degene waar ik het meest voor werk is dat 10,42euro deze premie staat nergens in een cao vermeld maar word wel aan iedereen betaald . komt deze in aanmerking voor berekening van het dagbedrag ?

Reclame

JPV

#19 , 05 aug 2010 11:54

wel over deze uitspraak van je: "oor in aanmerking te komen voor een arbeidsongeval volstaat aangifte bij de werkgever ". Dat is en blijft fout
toch wel ; zelfs al geef je het zelf rechtstreeks aan bij de verzekering , dan kan de verzekeringsmaatschappij het ook nog weigeren te aanvaarden als arbeidsongeval de beoordeling of het gaat om een arbeidsongeval gebeurd op basis van de feiten niet op basis van een opzettelijke nalatigheid van de werkgever , maar dat is een andere discussie daarom heb ik er ook bij vermeld dat je ook steeds aangifte moet doen bij de ziekenkas . en laat ons eerlijk zijn welk normaal mens gaat 3 jaar wachten op zijn centen tot zijn aangifte is verjaard
bvb mensen die geen dag arbeidsongeschiktheid hebben, maar wel bepaalde andere kosten (hulpmiddel). Dit was het toch in een dossier van ons.

En ik zeg nergens dat zelf aangeven voldoende is om het te laten erkennen als een arbeidsongeval, we waren niet bezig over erkenning, maar "in aanmerking komen". Als je het niet aangeeft bij de verzekering, heb je de kans dat je niet in aanmerking komt puur omdat het nooit aangegeven is (los of dit door jou of door de verzekering is gebeurd). Erkenning, daar spreek je pas van als er geen discussie is over het al dan niet aangegeven zijn.
ik heb in juni een arbeidsongeval gehad en gewoon een document van het ziekenhuis afgegeven aan de werkgever , als het niet volstond om in aanmerking te komen hoe komt het dat de verzekering mij nu ondertussen al 6 weken betaald ?
opnieuw: een arbeidsongeval aan je werkgever afgeven KAN voldoende zijn, maar is het niet zomaar. Als je werkgever dit doorgeeft, is het geen probleem. Doet hij het niet, dan moet je het zelf aangeven en kan de werkgever eventueel gesanctioneerd worden.
wat is volgens u een arbeidsongeval ?
5 kenmerken: door het werk, tijdens het werk, plotse gebeurtenis, letsel en causaal verband tussen ongeval en letsel. Dit zijn de vereisten om een AANGEGEVEN arbeidsongeval te laten erkennen. Is het niet (correct, dus binnen termijn) aangegeven, dan kan het nooit erkend worden, los of die 5 zaken bewezen worden.
toch een extra vraagje :
onze categorie krijgt gemiddeld een premie van 10euro afhankelijk van werkgever waar we werken degene waar ik het meest voor werk is dat 10,42euro deze premie staat nergens in een cao vermeld maar word wel aan iedereen betaald . komt deze in aanmerking voor berekening van het dagbedrag ?
hangt af van hoe deze premie gedefinieerd wordt. Is het een aanvulling op de sociale zekerheidsregeling bvb?

xena

#20 , 05 aug 2010 12:51

hangt af van hoe deze premie gedefinieerd wordt. Is het een aanvulling op de sociale zekerheidsregeling bvb?
is een vast gebruik in onze categorie dat gewoon als premie word betaald , de werkgevers zijn dit niet verplicht , maar in onze categorie doet iedere werkgever het aan iedereen . op het loonbriefje staat gewoon premie

JPV

#21 , 05 aug 2010 13:03

is een vast gebruik in onze categorie dat gewoon als premie word betaald , de werkgevers zijn dit niet verplicht , maar in onze categorie doet iedere werkgever het aan iedereen . op het loonbriefje staat gewoon premie
als het een vast gebruik is, is de werkgever het verplicht (een gebruik wordt een verplichting, zie bvb eindejaarspremie die gebruikelijk gestort worden zonder ooit in een CAO gegoten te zijn). In dat opzicht zou ik het normaal gezien als een onderdeel van het basisloon beschouwen. Is echter zonder het volledig dossier te zien moeilijk in te schatten.

Terug naar “Arbeidsongevallen”