Is dit een arbeidsongeval?

Swietie
Topic Starter
Berichten: 4

Is dit een arbeidsongeval?

#1 , 22 apr 2010 15:24

Iemand is op weg naar huis, stapt uit de tram, maakt daarbij naar eigen zeggen een verkeerde beweging, en loopt een spierscheur in de bil op. Arbeidsongeval of niet?
Ik twijfel, omdat uit de tram stappen een banale handeling is. Aan de andere kant zie ik dat bepaalde rechtspraak hier toch zeer coulant in is...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 apr 2010 16:50

Een ongeval op de weg van de werkplek naar huis wordt beschouwd als een arbeidsongeval zelfs al struikel je over je eigen handtas...

xena

#3 , 22 apr 2010 20:17

Een ongeval op de weg van de werkplek naar huis wordt beschouwd als een arbeidsongeval zelfs al struikel je over je eigen handtas...
ben ik nog ni zo zeker van , er is een verschil tussen struikelen en een verkeerde beweging maken

Reclame

Swietie
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 23 apr 2010 07:44

Ja het is dat he. Moest de persoon gestruikeld zijn zou ik zelfs niet twijfelen, dan is het voor mij een arbeidsongeval. Maar hier is de persoon gewoon afgestapt.

xena

#5 , 23 apr 2010 08:59

Ja het is dat he. Moest de persoon gestruikeld zijn zou ik zelfs niet twijfelen, dan is het voor mij een arbeidsongeval. Maar hier is de persoon gewoon afgestapt.
met struikelen op zich ben je er nog niet helemaal dit kan nog aanzien worden als een verkeerde beweging maken . het is aan u om een goede verklaring af te leggen , ik struikelde en schoof daar bij uit verloor mijn evenwicht en kwam ten val , ook als je enkel een verkeerde beweging maakt . als je enkel een verkeerde beweging verklaart zal dit eerder worden aanzien als een verergering van een bestaand letsel . het letsel moet duidelijk het gevolg zijn van de plotse gebeurtenis . ook niet vergeten dat best iemand het gezien heeft

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 apr 2010 09:42

Iemand is op weg naar huis, stapt uit de tram, maakt daarbij naar eigen zeggen een verkeerde beweging, en loopt een spierscheur in de bil op. Arbeidsongeval of niet?
Ik twijfel, omdat uit de tram stappen een banale handeling is. Aan de andere kant zie ik dat bepaalde rechtspraak hier toch zeer coulant in is...
een trap afdalen en daarbij een foute beweging maken is idd meestal erkend als een arbeidsongeval.

maar:
Het simpele feit zijn voet op de grond te zetten bij het afdalen van een trap is geen plotselinge gebeurtenis in de zin van de wet op de arbeidsongevallen.
Om goed te oordelen, zou de exacte bewoording van het arbeidsongeval op de aangifte van groot belang zijn.

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 12 jun 2010 17:43

oorzaak moet buiten uzelf zijn

tally
Berichten: 4

#8 , 02 aug 2010 18:20

Er moet inderdaad een 'externe oorzaak' zijn.

Als je vb. over een uitstekende stoeptegel struikelt, dan heb je externe oorzaak.
als je over je eigen voeten struikelt, dan heb je geen externe oorzaak.

Terug naar “Arbeidsongevallen”