Dwingen tot werken en dreigementen

Tom18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Dwingen tot werken en dreigementen

#1 , 24 mei 2023 14:43

Hallo,

Op mijn werkplek is er een beleid gericht op Zer0 H@rm.

Ik had al gehoord dat mensen die een arbeidsongeval hadden op het werk, bijna gedwongen werden om de volgende dag te werken.

Dit kunnen incidenten variërend van klein tot groot zijn, zoals snijwonden die gehecht moesten worden, enzovoort. Ze moesten de volgende dag aanwezig zijn.

De leidinggevenden hebben verklaard dat het Zer0 H@rm beleid erop gericht is om zoveel mogelijk ongelukken te voorkomen. Als men deze maatregelen observeert, lijkt het waarschijnlijk dat ze bedoeld zijn om werknemers onder druk te zetten om te werken.

*Vier weken geleden had ik jammer genoeg zelf een arbeidsongeval in dat bedrijf.

Op de dag zelf ben ik persoonlijk naar het ziekenhuis gegaan, waarna ik in het gips werd gezet.

De dokter stelde me op een bepaalde termijn ziekte in waardoor ik niet in staat was om te werken. Bij de papieren voor verzekering voegden ze er een papier aan toe dat de dokter moet invullen om aangepast werk mogelijk te maken. De leidinggevende belde mij nadat ik de papieren van dokter doorgaf en verzocht me om de volgende dag naar het werk te komen. Hij benadrukte dat ik niets hoefde te doen behalve te verschijnen en een collega te helpen (opleiding). De dokter benadrukte dat ik niet mocht autorijden en de werkgever was bereid een taxi voor mij te regelen om te kunnen komen en gaan. Echter, ik schrok toen ik hoorde dat het € 130 per dag zou kosten. Ze hebben er dus veel voor over toch..?

Met veel aarzeling stemde ik in om te gaan werken, maar ik ervaarde veel ongemak en had zelfs 's nachts gebeld om aan te geven dat ik vanwege te veel pijn niet kon werken. Vanzelfsprekend stemden ze hiermee in en gaven me de toestemming om niet te komen, dit met een kort antwoord, Oké.

Vraag 1,

Is dit proces volledig legaal? Ik heb gezocht in de media / Google naar bedrijven en termen als "verplicht werken na een arbeidsongeval", maar ik heb niets kunnen vinden rond dit soort praktijken, heb dit al persoonlijk aan een advocaat gevraagd, hij zei dat dit zeer louch is en hoogstwaarschijnlijk onwettelijk. Toch vraag ik dit hier of nog mensen deze ervaring hebben met dit soort beleid of misschien wel wanpraktijken...?

Dan volgende,

Een paar dagen later kreeg ik een telefoontje van mijn werk om langs te komen en alles te bespreken met betrekking tot de verzekering.

Ik ben vertrokken en heb er werkelijk een uur doorgebracht, zeer frustrerend zoals zeg maar een politieonderzoek!

Ik had de dag ervoor kleine werken uitgevoerd bij mijn thuis (, dat is bekend geworden op het werk. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit, omdat ik daar zeker weten de blessure niet heb opgelopen. Sommige collega's die bij mij op het werk waren kunnen dit zelfs bevestigen omdat er 2 collega's bij waren om te helpen.

De rest gaf heel duidelijk aan dat nu de vraag gesteld moest worden of de blessure elders is opgelopen of hier op deze locatie (bedrijf). Het is belangrijk om te beseffen dat als je zegt dat de blessure hier is opgelopen terwijl dat niet zo is, dit direct leidt tot ontslag zonder vergoeding en stempelgeld.

Op de dag van het arbeidsongeval heb ik samen met anderen nog geholpen bij het produceren van goederen, waarbij we flink hebben gezweet en als team hebben gewerkt.

Iedereen kan dit bevestigen en tijdens het arbeidsongeval was er ook iemand aanwezig (collega die hielp) en het heeft zien gebeuren.

Dus, een persoon die me geholpen heeft getuigt hiervan. Het kan niet duidelijker zijn dat dit op het werk heeft plaatsgevonden.

De overste liet weten dat hij mij recht in de ogen wilde kijken en mij geloven dat wat ik zei echt waar was, ik zei dan ook, het is in het bedrijf gebeurd zoals ik al gezegd heb en nergens anders. Dit kan ik met 100 of zelfs 1000% zekerheid zeggen!

Vraag 2,

Kunnen ze zomaar iemand ontslaan, ook al ben ik dan in mijn volle recht, spreek ik met volle waarheid en heb ik het ongeval op het werk gehad ? Kan ik dan ineens op staande voet worden ontslagen? En als dat gebeurt, wat moet ik dan doen? Naar de vakbond gaan of naar de rechtbank voor arbeidsrechtelijke zaken?


Mijn overste/chef gaf deze speculatie door aan zijn oversten dat dit accident misschien wel thuis gebeurd is i.p.v. op het werk. Dit terwijl ik hele ochtend heb meegeholpen heb en hij was er niet bij, bij de werken thuis. Ik ben het volledige vertrouwen dus kwijt in mijn eigen chef!

Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 23 jun 2023 20:30

Wat zegt de bedrijfsarts? Hij/zij moet oordelen.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 24 jun 2023 12:28

Is er in het AO verslag melding gemaakt van die getuigen en heeft die dat ook opgeschreven en getekend?
Bent u bij een vakbond...neem dan zeker maandag met hen contact op.
Ik zie nu dat de vraag al een maand oud was..
Hopelijk hebt u dat ondertussen gedaan.
In de mij gekende cases heeft de werkgever zelfs in beroep de zaak verloren.

Reclame

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2023 09:01

Ongeacht wat er gebeurt, als ze u ontslaan voor dit gebeuren met dwingende redenen, bent u in uw recht en heeft de werkgever geen bewijs voor het reden van dwingend ontslag, dus neen, u kan niet ontslaan worden zonder stempelgeld, zolang je geen onderling akkoord tekent!

Ik zou eens goed nadenken en zien of je wel in zo'n plaats wilt blijven verder werken, lijkt mij een enorm giftige werkplaats. Met de huidige arbeidsmarkt zou ik dat toch niet accepteren...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2023 21:47

https://www.fedris.be/nl/professional/p ... idsongeval

https://www.clbgroup.be/verzekeringen/n ... 20traject).

Ik heb uw relaas enkele malen gelezen. Ik lees nergens dat u gedwongen werd om te werken en al zeker niet dat u bedreigd werd.

Ik lees ook nergens dat er sprake is van ontslag tenzij in uw vraagstelling.

Bekijk alles nog eens rustig en realistisch.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Arbeidsongevallen”