School ongeval

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

Re: School ongeval

#16 , 20 sep 2022 15:44

Wat het weghalen van de speeltoestellen betreft; er hoeft niet noodzakelijk een rechtstreeks verband te zijn. Ook op onze school zijn quasi alle toestellen van de speelplek gehaald. klaarblijkelijk is er weer iets veranderd in de wetgeving waardoor deze toestellen plots niet meer voldeden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Donker
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 sep 2022 09:33

We hebben ondertussen anoniem een brief in de bus gekregen. Daar staat in dat er na het ongeval grote paniek was bij de directie. Er werd door de directie gecommuniceerd aan de leerkrachten dat ze zo weinig mogelijk mochten zeggen over het ongeval.
En als iemand vragen had ze meteen moesten doorverwijzen naar directie.
De toestellen die ze weggehaald hebben komt door de interne risicoanalyse dat ze meteen na het ongeval gedaan hebben.
Er stond nog verder in dat we hier absoluut mee verder moesten gaan.
En er al jaren zaken gebeuren die niet door de beugel kunnen, waardoor het welzijn van de kinderen niet voorop staat.
En er een angstcultuur heerst onder de leerkrachten.
( ik veronderstel dat deze brief van een ontevreden leerkracht zal komen).

Ondertussen toch de moeite gedaan op met 2 advocaten te spreken die meer van deze materie kent.
We gaan nog 1 maal in gesprek met de directie en als dit weer op niets uitdraait gaan we er toch verder mee.

Oude Belg
Berichten: 3192

#18 , 25 sep 2022 10:45

Anonieme brieven. Betrouwbaarheid? nihil. Wat Jan zegt over Piet, zegt meer over Jan dan over Piet. En dan nog anoniem ook. Anonieme brieven kan je best negeren of meteen sorteren bij het oude papier.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#19 , 25 sep 2022 12:39

Beste

Alle scholen zijn de afgelopen jaren bezig met een risico analyse van speelterreinen. Omwille van wettelijke verplichting. En in dat kader worden vele speelterreinen aangepast en veiliger gemaakt.
Zelf ben ik actief in een scholengroep met 21 scholen en de afgelopen 3 jaar hebben we alle speelterreinen vernieuwd. Ik kan me voorstellen dat het in deze school niet anders is. Want het is echt niet zo dat er wegens een val van een kindje vandaag morgen onmiddellijk een firma klaar staat om werken te komen uitvoeren. In de meeste van die gevallen is er ook een openbare aanbesteding nodig en dat duurt dus maanden... In dergelijk geval wordt een speelterrein mogelijk wel afgezet an onbereikbaar gemaakt. Maar onmiddellijk werken sterkt me in het vermoeden dat betrokken contract al langer getekend was en bij hervatten schooljaar werken gestart.
De huidige situatie in de school waar uw kind school loopt is dus een typisch voorbeeld van correlatie maar daarom nog niet van causaliteit.
En u mag nog veel advocaten verslijten. Met vermoedens en buikgevoel koop je weinig. Je wil per se bewijzen dat 'iemand' verantwoordelijk is voor de schade terwijl je daar geen enkel begin van aanwijzing voor hebt. Je weet niet hoe het ongeval gebeurd is maar er moet 'iemand hangen'. En die advocaten gaan je wel geld kosten. vraag is of ze ook een resultaat gaan boeken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

De Donker
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 okt 2022 14:35

Topic mag gesloten worden.

We hebben serieus moeten dreigen vooraleer er dan toch een leerkracht zijn mond heeft durven open trekken en de waarheid zeggen.

Het is naar bovengekomen dat de directie van de school wist dat het kind gevallen was door een speeltoestel.
Doordat het kind met de val het zelf allemaal niet meer wist. Hebben ze blijkbaar besloten om het in de doofpot te steken om geen gedoe te hebben en het proberen af te doen als een jammerlijk ongeval.

Kind gaat ondertussen naar een andere school.
Want het vertrouwen in de school is volledig kwijt.

Alles gaat vergoed worden.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 okt 2022 14:49

Dat is een zaak die totaal niet kan.
Al naargelang de koepel zou ik toch eens op zijn minst de ombudsdienst of de voorzitter in kennis stellen.
Gelet op de 'slinksheid' van de school - verantwoordelijke volwassenen - is dat op de koop toe iets strafrechtelijk. Valsheid dus...
Gezien andere beroepen ook een verantwoordelijkheid hebben maar wanneer daar 'iets' misloopt de pers moord en brand schreeuwt en het hier op de koop toe over een kind gaat zou ik niet aarzelen.

Onderwijzend personeel en de directies dienen gezien hun activiteiten 'per definitie' als zeer betrouwbaar te worden beschouwd.
JurecaBE moderator

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#22 , 08 okt 2022 19:22

Beste

Inderdaad klacht indienen bij inrichtende macht. Deze kunnen een tuchtrechtelijk onderzoek opstarten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LYNX XX
Berichten: 2502
Juridisch actief: Nee

#23 , 09 okt 2022 07:14

Topic mag gesloten worden.

We hebben serieus moeten dreigen vooraleer er dan toch een leerkracht zijn mond heeft durven open trekken en de waarheid zeggen.

Het is naar bovengekomen dat de directie van de school wist dat het kind gevallen was door een speeltoestel.
Doordat het kind met de val het zelf allemaal niet meer wist. Hebben ze blijkbaar besloten om het in de doofpot te steken om geen gedoe te hebben en het proberen af te doen als een jammerlijk ongeval.

Kind gaat ondertussen naar een andere school.
Want het vertrouwen in de school is volledig kwijt.

Alles gaat vergoed worden.
Beste TS,

Proficiat voor uw volharden. Had in mijn reactie al een heel zwaar vermoeden van deze zaak en hintte hier al naar.
Hopelijk komt alles in orde en in de plooi, ZEKER voor het medische van uw kindje.
Veel succes.

Terug naar “Arbeidsongevallen”