Arbeidsongeval jobstudent

Teubiesteiner
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Arbeidsongeval jobstudent

#1 , 04 aug 2022 18:58

Op 1 augustus 2022 ben ik als jobstudent ergens beginnen werken. Helaas eindigde deze dag snel in mineur want na enkele uren verstuikte ik mijn enkel hard (arbeidsongeval) en moest ik naar de spoeddienst gebracht worden. Na onderzoek en veel te lang wachten werd ik in de gips gelegd en kreeg ik een attest van arbeidsongeschiktheid tot 14 augustus 2022.

Vandaag kreeg ik een aangetekende zending van mijn werkgever dat deze het contract verbreekt op basis van de proefperiode van 3 dagen. Deze proefperiode staat ook wel duidelijk aangegeven in het contract.

Alleen rest mij nu nog de vraag:

Kan de werkgever van een jobstudent het contract verbreken in de proefperiode naar eenleiding van een arbeidsongeval en zo ja, op wat heb ik recht?

Ik ben niet op geld uit maar de tijd die ik immobiel ben kan ik ook niet werken en als je moet werken voor een kot te kunnen betalen is dat wel lastig.

Ter verduidelijking: mijn contract zou lopen van 1 augustus 2022 tot 31 augustus 2022 met een proefperiode van 3 dagen.

Helaas vind ik weinig tot geen bruikbare/éénduidige informatie op deze vraag.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 aug 2022 23:21

Eerst en vooral even terzijde: een werkgever mag een jobstudent ontslaan bij arbeidsongeschiktheid van minstens 7 dagen (ook bij arbeidsongevallen).

De proefperiode komt de werkgever nu goed uit (en is correct: deze heeft immers geen 3 dagen kunnen beoordelen of u geschikt was).
Een werkgever hoeft geen verklaring af te leggen waarom deze een contract verbreekt op het einde van een proefperiode.
Mooi is het op zich niet, maar u bent ook van geen waarde voor de werkgever (tegen u kan beginnen met werken, is de helft van de periode al voorbij, dus tegen dat je volledig zou ingewerkt zijn...).
De werkgever deed strikt genomen niets verkeerd dus. U heeft recht op uitbetaling van de 3 dagen.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”