Arbeidsongeval thuis

Lies_000
Topic Starter

Arbeidsongeval thuis

#1 , 16 nov 2009 17:41

Iemand die ik ken is leraar houtbewerking. Ter voorbereiding van zijn lessen werkt hij thuis ook soms in zijn atelier. Voor de herfstvakantie had hij afgesproken met een collega om in de vakantie plankjes te zagen zodat ze die konden gebruiken in de les. Tijdens het zagen heeft hij zich echter bezeerd. Nu is mijn vraag: kan dit als een arbeidsongeval aanzien worden? Hij deed dit namelijk ter voorbereiding van zijn lessen. Bovendien had hij een afspraak met die collega, die dit kan bevestigen. Ook de leerlingen kunnen bevestigen dat ze die plankjes in de les gingen gebruiken.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 nov 2009 09:54

“Art.7.Voor de toepassing van deze wet wordt als arbeidsongeval aangezien elk ongeval dat een werknemer tijdens en door het feit van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst overkomt en dat een letsel veroorzaakt. Het ongeval overkomen tijdens de uitvoering van de overeenkomst wordt, behoudens tegenbewijs, geacht als overkomen door het feit van de uitvoering van die overeenkomst.”(Arbeidsongevallenwet 10 april 1971).

‘Het ongeval wordt geacht te zijn overkomen in de loop van de uitvoering van het arbeidscontract,zolang de werknemer staat onder het gezag,de leiding en het toezicht,welke dit contract veronderstelt.”(Cass. 20 oktober 1921,Pas. 1922,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dieke

#3 , 19 nov 2009 18:10

Ik vrees dat dit een moeilijke boel zou kunnen worden. Dit omdat de bewijslast bij de leerkracht zelf zal liggen en hoe gaat die bewijzen dat zijn werkplaats thuis veilig genoeg is om dergelijke werkzaamheden uit te voeren?

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”