Arbeidsongeval, overlevingspensioen plus verzekering

Tom20
Topic Starter
Berichten: 1

Arbeidsongeval, overlevingspensioen plus verzekering

#1 , 07 sep 2009 18:09

Beste,

Ik weet wel dat ik waarschijnlijk niet goed gezocht heb naar het antwoord, maar zoek eigenlijk gewoon een antwoord waar we echt aan uit kunnen;

Mijn vader is om het leven gekomen door een arbeidsongeval.
Toch heb ik een vraag over het feit dat het klopt, dat als mijn moeder overlevingspensioen zou aanvragen, de verzekering het recht heeft om het bedrag dat ze elke maand zou krijgen, in dit geval, te halveren?

Is het logisch dat een verzekering rekening moet houden met een overlevingspensioen waar iemand heel zijn leven voor gewerkt heeft?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 sep 2009 19:31

Geachte,

De rente dodelijk arbeidsongeval wordt inderdaad beperkt ingevolge cumulatie met een overlevingspensioen.
Ik wens hier dan ook enkele opmerkingen te maken:

1° rente dodelijk arbeidsongeval in cumul met een overlevingspensioen is niet belastbaar
2° het overlevingspensioen mag gecumuleerd worden met een tewerkstelling, waarvan de toegelaten bedragen hoog liggen naargelang men al dan niet een kind ten laste heeft.

Indien u dus rekent op een overlevingspensioen plus rente arbeidsongeval plus tewerkstelling toegelaten arbeid, denk ik niet dat hier sprake kan zijn van enige discriminatie.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”