Arbeidsongeval : amputatie linker middenvinger

kurtwaelkens315
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Arbeidsongeval : amputatie linker middenvinger

#1 , 14 okt 2018 17:20

Beste.

Ik ben het het slachtoffer geworden van een AO op 16 augustus 2018. Na enkele operaties ben ik mijn linker middenvinger verloren. Door dit ongeval heb ik serieuse verliezen geleden qua loon en extra kosten .


Kan ik deze terug verhalen ?


Graag feedback.


Mvg


Waelkens Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3020
Locatie: st-niklaas

#2 , 14 okt 2018 18:11

veel zal afhangen van onder andere de omstandigheden hoe het ongeval is kunnen gebeuren.

-was de werkgever nalatig (materiaal, persoonlijke beschermingsmiddelen gekregen, specifieke opleiding gekregen, . . .)?

-was u zelf nalatig? (niet volgen veiligheidsvoorschriften, gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, . . .)?



-

kurtwaelkens315
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2018 19:20

Beste.

Thx voor de snelle reaktie.

Wie gaat daarover oordelen?

Hoe laat ik mij best verdedigen? Vakbond of eigen advokaat?


Mvg.


Kurt

Reclame

Drone
Berichten: 3020
Locatie: st-niklaas

#4 , 15 okt 2018 19:44

als het voor de rechtbank zal komen, zal dit de arbeidsrechtbank zijn.

maar wat is er juist gebeurd?

enige dat men hier op het forum weet is dat u een arbeidsongeval heeft gehad met uiteindelijk een amputatie van de middelvinger.

zonder dat men dat weet kan men hier ook geen gepast advies geven.

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 okt 2018 20:02

Werd de AO aangegeven aan de werkgever? Werden er documenten voor aangifte verzekering opgemaakt?

kurtwaelkens315
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2018 17:18

Beste.

Ik ben tewerkgesteld in een laminaatfabriek , in de afdeling impregnering.

Impregneren is beharsen en in ons geval zijn dat papierrollen.

De produktie die aan het draaien net voor mijn ongeval was een papierbreedte van 1860 en daar gebruiken van een as en 2 lemmen voor. Dit om de rol in de midden te houden. Juist daar is het misgelopen. Ik werd gebeld om bij een papierwissel te helpen. Toen ik daaraan kwam zag ik dat de rol verlopen was. Ofwel was rol verlopen ofwel was klem losgekomen. toen ik contoleerde of klem losgekomen was werd ik gegrepen door een uitzittend umbraco-vijsje en mijn ring ( ringen waren niet verboden om te dragen). Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is om het je voor te stellen.Ondertss werden deze klemmen verwijder daar ze niet veilig waren.

Ik werd 2 maal geopereerd vooraleer ze vinger hebben geamputeerd.

Mocht je nog vragen hebben.....

Mvg.


Kurt

Drone
Berichten: 3020
Locatie: st-niklaas

#7 , 16 okt 2018 19:10

ik zie de verzekering van de werkgever (voor zover ze er een punt van maken) er een probleem van maken dat u geen persoonlijke beschermingsmiddelen droeg (handschoenen) en dat u een ring aanhad, goed wetende (ga ik van uit) bij ronddraaiend materiaal dit een veiligheidsrisico bedraagt.


ringen die gegrepen worden in zulke situaties lijden helaas bijna altijd tot een gehele of gedeeltelijke amputatie, ik spreek uit ondervinding als ambulancier . . .

Terug naar “Arbeidsongevallen”