arbeidsongeval, kan werkgever mij ontslaan?

Astronimus
Topic Starter
Berichten: 4

arbeidsongeval, kan werkgever mij ontslaan?

#1 , 18 jan 2011 13:30

hallo, ik ben slachtoffer van een arbeidsongeval waarbij ik een val van 3meter maakte en enkele botten gebroken heb.
Mijn vraag luid; kan de werkgever mij ontslaan tijdens het arbeidsongeval ( dus de periode dat ik van de dokter thuis moet rusten +-2maand)?
Ik werk zelf nog maar 2maand onder vast contract in dit bedrijf en had daar voor 2maand een proefcontract.
Kan iemand mij geruststellen?


mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 18 jan 2011 19:35

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38678

#3 , 18 jan 2011 20:12

arbeidsongeval ... politie ter plaatse geweest... ?
In principe zijn dit (on)opzettelijke slagen en verwondingen.
Is arbeidsinspectie in kennis...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 jan 2011 20:55

werkgever kan je idd ontslaan tijdens uitkeringen wegens arbeidsongeval, wel niet wegens het arbeidsongeval. Hij zal dan wel opzeg moeten uitbetalen

Astronimus
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 19 jan 2011 12:08

Nee politie niet, wel de ambulance die mij afgevoerd heeft, gaat degelijk om arbeidsongeval, was op het dak aan het werk..
Dank voor de reactie ik ben gewoon beetje bang dat ik mijn werk ga verliezen omdat ik er nog maar amper 4maand werk.

Astronimus
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 19 jan 2011 12:10

Nee politie niet, wel de ambulance die mij afgevoerd heeft, gaat degelijk om arbeidsongeval, was op het dak aan het werk..
Dank voor de reactie ik ben gewoon beetje bang dat ik mijn werk ga verliezen omdat ik er nog maar amper 4maand werk.
& ik denk niet dat ik veel opzeg heb want ik heb amper 2maand een vast contract. Toch bedankt ben al wat geruster

Franciscus
Berichten: 38678

#7 , 19 jan 2011 12:56

waren de veiligheidsregels gerespecteerd.
Wat zegt uw vakbond

willby
Berichten: 40

#8 , 19 jan 2011 21:01

hallo, ik ben slachtoffer van een arbeidsongeval waarbij ik een val van 3meter maakte en enkele botten gebroken heb.
Mijn vraag luid; kan de werkgever mij ontslaan tijdens het arbeidsongeval ( dus de periode dat ik van de dokter thuis moet rusten +-2maand)?
Ik werk zelf nog maar 2maand onder vast contract in dit bedrijf en had daar voor 2maand een proefcontract.
Kan iemand mij geruststellen?


mvg
Als Uw werkgever met alles in orde is dan hoef je geen probleem te verwachten.
Enkele jaren terug moest ik op een zondagmiddag een nieuwe werknemer ophalen voor een werk wat zou starten op maandagochtend in Amsterdam.
De eertse werkdag van die man liep echter slecht af voor hem, in die zin dat we op dat moment op een zeeponton aan het werken waren.
Zodus op een gegeven mement schuift de ladder(omwille van het natte dek) onderuit en doet die man een ongelukkige val, resultaat schouder gebroken.
Dus kan je voorstellen, in het buitenland, de eerste werkdag, nog niet alle documenten bij en dan nog op zoek naar een hospitaal. Nu hebben ze in Nederland wel die man goed geholpen, zelfs zonder papieren, want die zijn pas twee dagen later naar het hospitaal doorgestuurd.
Die man heeft bij ons nooit geen enkel probleem gehad en is uiteindelijk omwille van minder werk na 5 jaar ontslagen.
Wat ik maar wil zeggen, maak je niet te snel druk daarover.
succces met Uw verder werk

Astronimus
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 21 jan 2011 10:29

willby bedankt voor het antwoord, ja ik maak mij nog al snel druk en het is echt werk dat ik zeer graag doe. Ja twas bij mij ook te wijten aan de weersomstandigheden.
aan franciscus; vakbond zegt arbeidsongeval alle regels zijn gerespecteerd gebleven etc.. Dank voor de reacties dit geeft mij echt geholpen!

Everard
Berichten: 18

#10 , 30 jan 2011 09:50

Werkongeval,

Tijdens de herstel periode kan en mag de werkgever je niet ontslaan. Wat je alvast moet doen zijn je medicatie dat je moet nemen, daarvan moet je natuurlijk alles betalen maar je moet een dossier laten maken bij de apotheek.
Je km afstand iedere keer dat je naar de dokter of apotheek moet opschrijven en bijhouden dus datum. Vergeet niet km heen en terug he... ook indien je een parkeer automaat moet gebruiken het bedrag op schrijven en indien mogelijk het etiket behouden, na een maand kan je alles opsturen en dan vergoed de verzekering je alles terug of je behoud alles tot je weer gaat gaan werken. Kinesist indien nodig doe je gerust maar thuis komen die geeft toch alles door aan de verzekering. Na de dokter je ontslagen geeft, zal je dossier niet afgesloten worden. indien je nog problemen ondervindt ga je naar de behandelende dokter toe en vraag een dossier op te maken voor blijvende letsels de arts moet dan een percentage aanvragen voor het blijvende letsel en opsturen naar de verzekering toe.Blijvende letsels worden nadien uitbetaald door een fonds een bedrag wordt je dan betaald iedere maand zolang je gaat werken dus tot je op pensioen gaat.
Je zal natuurlijk geroepen worden door de dokter van de verzekering na een maand ziekte thuis, vergeet niet aan u arts tijdig te verwittigen zodoende die alles kan overmaken naar bevoegde instanties. u huisarts geeft ook alle gegevens.
Uit ervaring kan ik mede spreken de verzekering betaald iedere maand tweemaal een bedrag uit zodoende die gelijk gesteld en ietsje meer is of je maandloon... maar vergeet niet dat je het jaar achter dit ook moet aangeven aan je belasting ( gelijk gestelde dagen ) voor een maand ziekte mag je toch 250 euro per maand rekenen dat de belastingen zullen aanrekenen, dus hou daar rekening mee. Ik bedoel maar ze vergoeden je wel maar er is altijd een keerzijde aan.
Verlies je op het werk de eerste maand vergoedingen, premies of ploeg premies eender wat, moet je hun erop wijzen dat ze deze moeten betalen. Want als je iets tegenkomt op het werk betalen ze het meestal in dagploeg en dat mogen ze niet doen als je in twee shiften werkt! Maaltijd cheques mogen ze " denk ik " inhouden daar ben ik nu ook niet zeker van.

Ps : Je zal de kosten van de ambulance snel genoeg in je bus krijgen, laat deze op je werk afgeven of doe dit aangetekend de werkgever moet die betalen.

puttemanp
Berichten: 617

#11 , 30 jan 2011 17:02

@Everard:

Zoals eerder al gemeld in dit topic, houdt niets een werkgever tegeen een werknemer te ontslaan tijdens afwezigheid wegens arbeidsongeval, voor zover het ontslag niets te maken heeft met het ongeval en de opzegvergoedingen gerespecteerd worden.

Groeten,

P.

Terug naar “Arbeidsongevallen”