Onder bewindvoering en gemaakte kosten

chinook
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Onder bewindvoering en gemaakte kosten

#1 , 25 feb 2019 02:36

Woensdag moeten we naar het vredegerecht om externe bewindvoering aan te vragen voor mijn vader die in een rusthuis is opgenomen ( 91 jaar)
Hij heeft een mooi pensioen en zeker genoeg geld op de bank staan.
Ik heb voor hem toen hij opgenomen werd in kortverblijf alles nieuw gekocht, gaande van handdoeken, scheermachine, kleren, truien enz.
Volgende maand mag hij voor vast verblijf naar een rusthuis, maar hier moeten eigen meubeltjes meegebracht worden.
Nu was mijn vraag, mag ik deze gemaakte kosten recupereren via de toekomstige bewindvoerder??
Er zullen nog kleren moeten aangekocht worden voor de zomer , mag ik deze kosten maken?
Ik lees dat de bewindvoerder een budget opstelt en dat de persoon het hiermee moet doen.
Maar is dat ook zo als er voldoende geld voorradig is??

Een broer leefde nog samen met mijn vader in het ouderlijke huis. Ondertussen is deze opgeschreven voor een serviceflat. Kan hij tot zolang in het ouderlijke huis blijven wonen?? We willen niet dat hij op straat wordt gezet natuurlijk.

Zovele vragen, slapeloze nachten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 25 feb 2019 08:34

Waarom wordt u niet zelf de bewindvoerder van uw vader? Zo heeft u de noodzakelijke uitgaven zelf in de hand. In principe geeft de vrederechter er zelfs voorkeur aan dat de bewindvoering gedaan wordt door familielid, partner od.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 feb 2019 09:18

Wat is er met zijn oude kleren gebeurd? Waarom plots alles nieuw? Waren ze versleten?

Reclame

chinook
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2019 09:47

Mijn vader had met niemand contact meer en wilde geen hulp. Hij leefde in erbarmelijke omstandigheden. Zijn kleding was versleten en vuil. Hij waste zich niet en stonk uren in de wind. Daarom heb ik alles nieuw moeten kopen.
Ik heb er al aan gedacht om idd zelf alles te doen maar we zijn met zessen waarvan er maar twee zich er iets van aantrekken.
Ik ben bang om verkeerd te doen en wil later geen problemen

artemis
Berichten: 3293

#5 , 25 feb 2019 10:14


Ik heb er al aan gedacht om idd zelf alles te doen maar we zijn met zessen waarvan er maar twee zich er iets van aantrekken.
Ik ben bang om verkeerd te doen en wil later geen problemen
Je kan moeilijk verkeerd doen. Je moet elke euro die je uitgeeft verantwoorden aan de VR maar verder is het systeem zo transparant als wat, ook voor de familie. Niemand zou je iets kunnen verwijten wat goedgekeurd wordt door de VR en je hebt het tenminste zelf in handen. Je kan daarnaast ook een vertrouwenspersoon aanduiden, zo ben je nog meer ingedekt. Nu ga je bij de advocaat moeten bedelen voor alles wat je vader nodig heeft, ook al heeft hij geen financieel probleem. Je kan maar hopen dat zijn rekeningen op tijd betaald worden en dat er opgekomen wordt voor zijn rechten. En er zijn natuurlijk kosten aan verbonden..
Er is een reden waarom met de nieuwe wetgeving van 2014 de voorkeur als bewindvoerder aan een betrokkene gegeven wordt. Als er een geschikte kandidaat is natuurlijk...

willyboy
Berichten: 897

#6 , 25 feb 2019 11:09

Waarom meestal geen familie als bewindvoerder ? Onder de vrederechter vaststelt dat er onvrede is in de familie .

delady
Berichten: 547

#7 , 26 feb 2019 00:01

Zou toch wat "vertrouwde" dingen meegeven..een hangklok of foto's wat ophingen...ze hebben er nood aan..

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 26 feb 2019 13:24

Volgende maand mag hij voor vast verblijf naar een rusthuis, maar hier moeten eigen meubeltjes meegebracht worden.
Dat gaat meestal toch maar om kleine dingen , geen grote kasten , tafels of bedden ... dat staat er al hé

Had hij zo niks staan, iets klein, dat je makkelijk kan ergens tussen zetten, favoriete stoel ofzo, ...

Nu was mijn vraag, mag ik deze gemaakte kosten recupereren via de toekomstige bewindvoerder??
Dat zijn kosten van voor de bewindvoering
Kan wel eens lastig worden
Er zullen nog kleren moeten aangekocht worden voor de zomer , mag ik deze kosten maken?
Wacht je best mee tot er een bewindvoerder is
Ik lees dat de bewindvoerder een budget opstelt en dat de persoon het hiermee moet doen.
Maar is dat ook zo als er voldoende geld voorradig is??
Dan worden gewoon de rekeningen betaald hé
Bij een hoogbejaarde handelingsonbekwaam persoon in een rusthuis zijn dat doorgaans de rekening rusthuis, belastingen, en dokter / medicatie (kan ook via rekening rusthuis gaan)
Kapper en andere extra verzorging gaat ook vaak ineens via rusthuisrekening

Zoalng woning er is, ook de kosten daarvan, maar die gaan wegvallen ...
Een broer leefde nog samen met mijn vader in het ouderlijke huis. Ondertussen is deze opgeschreven voor een serviceflat. Kan hij tot zolang in het ouderlijke huis blijven wonen?? We willen niet dat hij op straat wordt gezet natuurlijk.
Uw broer , of van je vader ?

wie is eigenaar van de woning ?

chinook
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 feb 2019 20:49

Zou toch wat "vertrouwde" dingen meegeven..een hangklok of foto's wat ophingen...ze hebben er nood aan..
Ik heb wel wat kleine zaken die ik op de kamer kan zetten, een foto bv van zijn grootvader, mijn overgrootvader dus.

Ondertussen ben ik zelf als bewindvoerder aangesteld, moet me er eens in verdiepen hoe dat allemaal werkt.

chinook
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 feb 2019 20:53

Uw broer , of van je vader ?

wie is eigenaar van de woning ?

Mijn vader is eigenaar , mijn broer heeft nooit de ouderlijke woning verlaten.
Maar aan de verkoop is geen haast, zolang mijn broer niet naar een serviceflat kan hoeft het huis niet verkocht te worden

Sirkii
Berichten: 5395

#11 , 27 feb 2019 21:17

Ondertussen ben ik zelf als bewindvoerder aangesteld, moet me er eens in verdiepen hoe dat allemaal werkt.
Goed zo. Je bespaart hiermee veel geld. Je moet gewoon de goederen beheren als een goede huismoeder en wat formaliteiten regelen. Googel eens “bewindvoerder taken” om verklarende folders te vinden want je moet na de uitspraak de bewindvoering formeel aanvaarden (als dat nog niet gebeurd is), een patrimoniumverslag maken en bankrekeningen op orde zetten. Valt reuzegoed mee als je nu,al ordelijk bent met je eigen financiën. Voorts betrek ik bij elke beslissing m n broers/zussen zodat alles peis en vree blijft.

artemis
Berichten: 3293

#12 , 28 feb 2019 19:46



Ondertussen ben ik zelf als bewindvoerder aangesteld, moet me er eens in verdiepen hoe dat allemaal werkt.
Ja goed zo!
Lees goed de beschikking na. Het opstarten was wat moeilijk maar nu loopt het heel vlot.
Ik heb de bestaande rekeningen kunnen laten behouden en er bankkaarten op eigen naam voor gekregen. Zo kan je zelf aankopen doen voor je vader, zakgeld geven, online bankieren etc.
Er bestaat een speciale Excell spreadsheet voor bewindvoering waarop je makkelijk de boekhouding kan bijhouden, tenminste als je met Excell overweg kan ;)
Mijn eerste jaar boekhouding en verslag is al goedgekeurd door de vrederechter. Alleen heb je voor speciale uitgaven zoals kosten aan het huis telkens speciale toestemming van de vrederechter nodig.
Dat de griffie zelf niet veel juridisch en paraktisch advies over de bewindvoering mag/wil geven is nog het vervelendste.
Succes ermee

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 28 feb 2019 21:51

Ondertussen ben ik zelf als bewindvoerder aangesteld, moet me er eens in verdiepen hoe dat allemaal werkt.
Eerste keer is dat wat werk om alles bij elkaar te zoeken, nadien niet veel meer dan wat optellen en aftrekken.
Geen rocket science.

Op de formulieren die je als verslag moet indienen, staan enkele categoriën van uitgaven
Hou de uitgaven ook zelf bij in die onderverdeling
Maar het jaarverslag maken erg simpel.
Mogelijk doet die spreadsheet dat al wel.


Beetje uitkijken met uitgaven rond de begindatum van bewindvoering bij de bank :oops:
Ik heb er me na het eerste jaar gek achter gezocht waar een verschil zat:
Uitgaven die vlak voor ingang bewindvoering gebeurden,
maar pas nadien zichtbaar werden in bankoverzicht ,
dus niet mee verrekend werden voor de beginsituatie,
en als je nadien op datum selecteert, ook niet bij uitgaven komen ... :roll:

Terug naar “Andere”