Samengesteld gezin

Ticha1969
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Samengesteld gezin

#1 , 08 feb 2019 09:25

Mijn ex man en ik zijn in 2005 gescheiden. Wij hebben toen ons huis verkocht en ik heb daar een serieus bedrag aan overgehouden.
In 2007 heb ik mijn huidige man leren kennen. In 2010 heb ik een nieuwe huis laten bouwen en daar ongeveer 1/3de ineens van betaald. Stond toen op mijn naam.
Nu ben ik ondertussen sinds 2012 terug getrouwd. We zijn naar de notaris geweest om het huis te regelen .Bij overlijden gaat er 2/3 naar mijn kinderen en 1/3 naar de kinderen van mijn man.
Nu sinds een tijdje vind mijn man dit niet meer eerlijk omdat ik deeltijds werk en hij fulltime. Op het einde van de rit is hij maar van 1/3 eigenaar.
We hebben nu wat kosten aan het huis en mijn man wil niks meer aan het huis veranderen zo lang het niet 50/50 wordt.
Heeft hij daar gelijk in? Volgens hem betaalt hij veel meer dan mij en dat vindt hij niet eerlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 08 feb 2019 11:48

Als je getrouwd bent volgens het wettelijk stelsel is er scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten: wat je had voor je trouwde (of verwerft tijdens het huwelijk via erfenis) blijft van u doch wat je verdient tijdens het huwelijk is gemeenschappelijk.

Hij verdient meer dus brengt meer binnen in de gemeenschappelijke pot dan jij doch jij werkt halftijds omdat je ws meer doet in het huishouden, opvang van de kinderen etc. Hoedanook is zijn argumentatie in strijd met het beginsel van getrouwd te zijn volgens het wettelijke stelsel.

Je mag natuurlijk beslissen om het huis in de gemeenschap te brengen doch ik zou mij beperken tot een aanpassing van de verhoudingen indien de kosten een significante meerwaarde opleveren.

Ticha1969
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2019 12:03

Wij zijn getrouwd in scheiding van goederen. Maar hebben wel alleen maar een gezamelijke rekening.
Daar wordt mijn loon en zijn loon op gestort en daar wordt gewoon van geleefd.
Onze spaarreking is ook gemeenschappelijk.

Reclame

Terug naar “Andere”