Zorgtehuis voor mijn vader.

Ricarke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Zorgtehuis voor mijn vader.

#1 , 30 jan 2019 21:20

Hallo ,
Ik heb een vraag over mijn vader .
Die moet waarschijnlijk naar een rusthuis .
Heb dat horen zeggen van mijn doopmeter .
Want ik heb al van 2003 geen contact meer met hem !
Nu is mijn vraag hoe ik het kan vermijden dat ik moet betalen voor mijn vader .
Gr Bruno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jan 2019 22:05

Geen contact meer hebben met je ouder is op zichzelf geen reden om geen onderhoudsplicht meer te hebben. Maar u moet enkel bijspringen indien uw ouder niet zelf de hele rekening kan betalen.
Hoe oud was u in 2003?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ricarke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2019 09:03

Hallo ,
Wij hebben al 20 jaar ruzie en ik weet dat het via het OCMW zal moeten gaan want hij kan dat niet betalen !
Ik was in 2003 31 jaar .
Gr Bruno

Reclame

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2019 09:23

Ieder kind is onderhoud plichtig, ten overstaan van zijn ouders.
Ben je enig kind of heb je broers en zusters, dan betaal je elk een kindsdeel.
Het kindsdeel word berekend naargelang je inkomsten.
Zijn je inkomsten lager dan een bepaald bedrag, dan is de rekening voor het ocmw.

Ricarke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2019 10:24

Maar ik wil er niet voor betalen en hoe kan ik dat vermijden !

Ricarke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2019 10:25

Hij gaat waarschijnlijk naar een rusthuis van het OCMW .

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 31 jan 2019 10:27

u kan dat niet vermijden, u hebt onderhoudsPLICHT

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 31 jan 2019 12:27

Het OCMW zal bij u komen aankloppen.
U kwaad maken heeft geen zin.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jan 2019 13:31

U kunt er alleen van af komen, indien er bewijzen zijn dat u zelf in financiële moeilijkheden komt door uw onderhoudsplicht te betalen ( zie ook inkomen onder bepaalde grens zie reactie Markje ). Maar u zult dan wel de nodige bewijzen moeten voorleggen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 31 jan 2019 13:49

U kunt er alleen van af komen, indien er bewijzen zijn dat u zelf in financiële moeilijkheden komt door uw onderhoudsplicht te betalen ( zie ook inkomen onder bepaalde grens zie reactie Markje ). Maar u zult dan wel de nodige bewijzen moeten voorleggen.
Reeds vermeld in antwoord #2!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jan 2019 15:24

Asperger, ik vermelde tussen haakjes de reactie van Markje #2.
Staat inkomsten onder bepaalde grens, is correct. Maar indien er boven kan men bv. afbetalingen leningen en dergelijke laten gelden zodat men onder die grens komt. Ook indien men reeds onderhoudsplicht betaalt voor een ander persoon, komt dit in aanmerking. Men kan steeds terecht bij het OCMW om ieder geval te bepraten. Men mag niet zelf in financiële moeilijkheden komen door uw onderhoudsplicht.
Ook in geval van een erg verstoorde relatie tussen onderhoudsplichtige en onderhoudsgerechtigde kan een rol spelen. Dat is iets waarover met het OCMW kan overlegd worden.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jan 2019 16:00

•Het OCMW kan nog steeds de kosten terugvorderen van de onderhoudsplichtige familieleden. Daarbij wordt het bedrag gedeeld door het aantal kinderen van de oudere. Als de onderhoudsplichtige een laag inkomen heeft kan hij vrijgesteld worden van het betalen van de opnamekosten.
•Het OCMW kan de onderhoudsplichtige vrijstellen van de terugbetaling van de kosten om volgende redenen: een slechte relatie tussen oudere en onderhoudsplichtige, een jarenlange verbreking van het contact tussen oudere en onderhoudsplichtige, een slechte gezondheid van de onderhoudsplichtige of het gepensioneerd zijn van de onderhoudsplichtige.
•Er is een vaste terugvorderingsschaal opgesteld. OCMW’s kunnen niet meer zelf bepalen hoe groot het bedrag is dat moet terugbetaald worden.
•Het OCMW kan ook beslissen om in het algemeen af te zien van de onderhoudsplicht en de kosten dus niet terugvorderen van de kinderen of familieleden.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jan 2019 16:18

Markje,
Dat is volledig juist en de correcte tekst.
Hiermee kan Ricarke zeker iets mee aanvangen en is een antwoord op zijn topic.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 31 jan 2019 16:23

Gepensioneerde niet mee moeten betalen?
Het is het totale inkomensniveau dat telt, niet de oorsprong van dat geld. Ook het inkomen van de schoonkinderen...

Wat relatie met ouder betreft beperkt men zich gewoonlijk tot de jaren van opvoeding, zoals ingeval verlating of plaatsing in ander gezin.

Als je op 30-jarige leeftijd ruzie gaat maken met ouder dan zal dat niet tellen.

Er zijn wel enkele OCMW's die nooit terugvorderen, maar dat zijn er maar heel weinig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 02 feb 2019 17:50

Ik zou toch verder zoeken. Er is, lijkt mij, nl geen bezit van staat, zodat wederzijdse verplichtingen niet vanzelfsprekend zijn. Maar ik ben geen jurist.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”