Achternaam kinderen

VeerleVheme
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Achternaam kinderen

#1 , 06 jan 2019 15:10

Hallo
Ik ben moeder van 4 kinderen waarvan de 2 oudsten nu 12/ 11 jaar zijn.
Ze staan op mijn achternaam maar nu wilt de papa ze ook zijn achternaam dragen.
Wij zijn nooit getrouwd geweest, heb nooit geen alimentatie geld gekregen, en zou nu wel willen weten of ik verplicht ben aan hem na zoveel jaar.
Ik heb altijd gezegt dat als de kinderen 18 zijn dat ze dat zelf mogen beslissen.
Ik wil gewoon weten of het is aan mijn kindergeld of mijn belastingen verandert.
Nu de vader is wel zelfstandig dus ik denk dat het daarmee wel iets te maken heeft.
Kan mij iemand raad geven.
Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2019 11:10

Uw kinderen hebben een familienaam. Punt. Als u dit niet wenst, kan niemand u verplichten hun familienaam te veranderen. Ook de papa niet. Dit had hij maar moeten "claimen" bij de geboorteaangifte / de erkenning van de kinderen. Nu is het ruim te laat om daaromtrent nog iets te eisen. In theorie kan hij éénzijdig trachten de familienaam te laten veranderen, maar dan zal hij daar toch een héél erg goede motivering moeten voor hebben, en u als andere ouder zal daar op voorhand over ingelicht worden. In praktijk zal dit dus niet echt doorgaan, vermoed ik.

Als ze meerderjarig zijn, zouden de kinderen inderdaad zelf een aanvraag kunnen doen om hun familienaam te laten wijzigen, maar ook weer mits een degelijke motivering.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”