Gekende spermadonor, toch mogelijk?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Gekende spermadonor, toch mogelijk?

#1 , 03 jan 2019 16:11

Een goede vriendin van mij wilt al een paar jaren zwanger te geraken, tot op heden zonder veel geluk.

Ze is biseksueel met een uitgesproken voorkeur voor vrouwen. Ze beschouwt zichzelf daardoor eigenlijk als een lesbienne. Af en toe kan ze een man wel eens appreciëren, maar de laatste jaren gaat ze bijna exclusief uit met vrouwen.

4 jaar geleden leerde ze iemand kennen waar ze nu nog steeds mee samenwoont. 2 jaar geleden zijn ze met veel moeite in een spermabank binnen geraakt waar zij ondertussen al een keer of 4 inseminaties heeft ontvangen.

Dit is allemaal wel vrij prijzig natuurlijk, zeker voor iemand die werkloos is. Om die reden gaat ze - met het medeweten van haar vriendin - op het internet op zoek naar onenightstands, no strings attached bareback sex. Wel volledig gericht op zwanger geraken, dus date ze alleen rond haar eisprong en blijft ze enkel de tijd nodig voor 2 à 3 ejaculaties.

Dit doet ze nu al een paar jaar, niet zonder gevolgen jammer genoeg. De vriendin heeft recentelijk gezegd dates beu te zijn, en vraagt haar om het anders aan te pakken. En tot overmaat van ramp heeft ze iemand leren kennen waar ze stapelverliefd op is geworden. De man is bovendien getrouwd en zij wil haar vriendin niet verlaten.

De man zijn vrouw is onvruchtbaar, maar heeft een kinderwens. Ze spreken om die reden maandelijks af om haar zwanger te maken. Na 13 pogingen zijn ze opnieuw naar het centrum gestopt, de man wil zich laten testen en zij wou horen of er echt geen manier was om hem de vader van het kind te laten zijn, zonder dat ziijn vrouw hiervan op de hoogte moet worden gesteld.

Nu blijkt dit toch mogelijk te zijn, met een statuut wat zij omschriijven als een "gekende donor" noemen. In sé hetzelfde als een onbekende donor, alleen moet je een aanvraag hiervoor indienen, een aanvraag die ook kan worden afgekeurd.

Nu heb ik altijd gedacht dat dit niet mogelijk was in België. Is de wetgeving hieromtrent recentelijk gewijzigd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 jan 2019 17:54

Wat een vreemd verhaal en wat voor een vreemde vraag: Als dame A van Mijnheer B zwanger geraakt, kan hij toch perfect zijn kind erkennen, onafgezien dat meneer B gehuwd is met mevrouw C. En welke rol moet de spermabank daar nog in spelen? Mijnheer B kan perfect naar een arts stappen om zijn fertiliteit te testen. Er is daarover geen meldingsplicht tov zijn wettige echtgenote, want het beroepsgeheim geldt. Dus meneer kan perfect te weten komen of hij vruchtbaar is of niet. En als hij verminderd vruchtbaar is, dan is daar niet veel meer aan te doen dan op hoop van zegen verder proberen. Maar als ik dit hele verhaal nog eens overloop, denk ik dat dame A zich best eens laat testen op verminderde vruchtbaarheid. En als ik me niet vergis, is dit verhaal hier in de loop van de forumgeschiedenis al eens gepasseerd....

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 04 jan 2019 01:46

Ik heb inderdaad een tijd terug een gelijkaardige vraag gesteld. Volgens wat ik toen hier las zou een "bekende spermadonor" niet mogelijk zijn.

Mijn vriendin was er echter zeker van dat het wel mogelijk zou zijn en is alle vruchtbaarheidsklinieken bij haar in de buurt beginnen af te bellen. 1 van die klinieken zei dat het perfect mogelijk was, volledig legaal en met een aangepast "statuut" er bij.

Ik vond het zelf een raar verhaal, maar goed... ze zijn geweest bij dit centrum en hebben hun aanvraag gedaan.

Ik stel me er zelf verder niet al teveel vragen bij... Volgens wat ik begrepen heeft wilt mevrouw A niet dat meneer B rechten heeft op haar kind zonder zich te binden met haar (ze wil geen "draagmoeder" zijn voor het kind van meneer B en mevrouw C). Langs zijn kant wilt meneer B erkenningsissues vermijden als hij bij mevrouw C wilt blijven.

Met dat statuut zou dat perfect mogelijk zijn.

Alleen is het in tegenspraak met wat ik hier eerder las, vandaar mijn vraag.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 04 jan 2019 08:46

maar u had het over een spermabank, niet over een vruchtbaarheidskliniek. dus heel verwarrend verhaal, want als meneer B donor wil zijn voor dame A, hebben ze gewoon geen spermabank nodig. Een vruchtbarheidskliniek eigenlijk ook niet eens, waarom belt dame de vruchtbaarheidsklinieken af? . B maakt gewoon zelf staal en geeft af aan dame A. Zelfinseminatie is niet ingewikkelder dan de geslachtsdaad zelf.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jan 2019 09:58

Er klopt toch één en ander niet in het verhaal. Als je het over een "donor" hebt, zou dit betekenen dat deze persoon enkel een zaadcel afstaat, and that's it. De donor kan dan geen omgangsrecht eisen, de moeder geen alimentatie.

Als mijnheer B een "kinderwens" heeft, is hij geen donor in mijn ogen, maar biologische vader van dat kind. Biologisch gezien komt het op hetzelfde neer, maar juridisch gezien is er een wereld van verschil. Als je een kinderwens hebt, dan denk ik dat je ook wel bepaalde rechten wenst als vader van het kind, niet? Waarom zou je dan puur voor het "donor statuut" gaan, waar je naast geen plichten, ook geen rechten hebt wat het kind betreft?

En een man met een kinderwens maar een onvruchtbare vrouw, en dan is de oplossing: een kind bij een ander gaan maken? Vreemd verhaal, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 04 jan 2019 10:16

maar u had het over een spermabank, niet over een vruchtbaarheidskliniek.
Mea culpa... Ik had het van het begin af aan over een vruchtbaarheidskliniek.
dus heel verwarrend verhaal, want als meneer B donor wil zijn voor dame A, hebben ze gewoon geen spermabank nodig. Een vruchtbaarheidskliniek eigenlijk ook niet eens, waarom belt dame de vruchtbaarheidsklinieken af? . B maakt gewoon zelf staal en geeft af aan dame A. Zelfinseminatie is niet ingewikkelder dan de geslachtsdaad zelf.
Ze zijn het ondertussen al een jaar aan het proberen.Dame A is ook haar persoonlijke situatie met meneer B beu. Daarmee... Ze hoopt een grotere kans te hebben via een vruchtbaarheidskliniek. En op deze manier denken ze beiden misverstanden te vermijden. Want meneer B beloofd veel en doet weinig...

Wat me wel zelf stoort... ik stelde een nogal duidelijke juridische vraag en tot nu toe is er enkel gesproken over de relatie tussen dame A en meneer B...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 04 jan 2019 10:24

Er klopt toch één en ander niet in het verhaal. Als je het over een "donor" hebt, zou dit betekenen dat deze persoon enkel een zaadcel afstaat, and that's it. De donor kan dan geen omgangsrecht eisen, de moeder geen alimentatie.
Dat is nu juist mijn vraag. Volgens de kliniek is dat ook mogelijk met een bekende donor...
Als mijnheer B een "kinderwens" heeft, is hij geen donor in mijn ogen, maar biologische vader van dat kind. Biologisch gezien komt het op hetzelfde neer, maar juridisch gezien is er een wereld van verschil. Als je een kinderwens hebt, dan denk ik dat je ook wel bepaalde rechten wenst als vader van het kind, niet? Waarom zou je dan puur voor het "donor statuut" gaan, waar je naast geen plichten, ook geen rechten hebt wat het kind betreft?
Mevrouw A wenst erg graag een kind met mijnheer B. Mijnheer B zegt ook graag een kind te willen met mevrouw B, maar weet niet of hij zijn vrouw wil verlaten. Mevrouw A stelt dat als mijnheer B kiest voor mevrouw C hij geen plaats krijgt in haar leven of dat van het kind. Mevrouw A wilt zich indekken, en denkt dit op deze manier te bekomen.
En een man met een kinderwens maar een onvruchtbare vrouw, en dan is de oplossing: een kind bij een ander gaan maken? Vreemd verhaal, hoor...
Opnieuw: dat is niet mijn vraag... Wat minder gemoraliseer a.u.b.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jan 2019 11:28

Ik moraliseer niet, ik stel gewoon vast dat er één en ander niet logisch is in uw vraag.

Als mijnheer B van de kliniek een uitleg krijgt over "bekende donor", waarom vraagt hij dan niet aan die kliniek hoe het juridisch in elkaar zit? Zij weten er blijkbaar veel van, dus zijn zij toch de eersten die mijnheer B moeten kunnen verder helpen wat dat betreft, ipv dit forum?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#9 , 04 jan 2019 13:43

Zij zeggen dat het mogelijk is... zo ver ik weet gelooft mijnheer B dat. Ik herrinner me gewoon de opmerkingen hier en koppel daarmee de vraag terug...

Ik stel de vraag m.a.w. uit eigen interesse. Niet voor mijnheer B of dame A...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2019 14:21

In Nederland is dit mogelijk. In België heb ik daar nog niets over gehoord. Uiteraard is dit "in praktijk" mogelijk, maar of dit juridisch dan in orde is, durf ik héél erg te betwijfelen. Vraag (desnoods via mail) eens aan die kliniek op basis van welke wetteksten zijn denken dat dit hier in België juridisch geregeld is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”