co ouderschap !!

Ronny M
Topic Starter
Berichten: 1

co ouderschap !!

#1 , 16 apr 2008 11:23

Hallo,

Mijn (ex-) vriendin en ik zijn nu ongeveer een maand uit elkaar... wij hebben samen een dochtertje van 1 jaar... En zien alle 2 co-ouderschap wel zitten maar nu heb ik gehoord dat als wij co-ouderschap aanvragen dat dit niet mogelijk is omdat onze dochter nog maar 1 jaar is... en de rechter (of wie da ook beslist) beslist in het belang van het kind omdat en dwz dat onze dochter automatisch aan mijn ex wordt toegewezen...desondanks wij alle 2 achter co-ouderschap staan !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 16 apr 2008 12:10

Als je met co-ouderschap bedoelt dat jullie dochter evenveel bij elke ouder verblijft, dan klopt de verkregen informatie niet.

De wet van 18 juli 2006 zegt dat de rechter de afspraken van gescheiden ouders m.b.t. de huisvesting van hun kind(eren) dient te homologeren als ouders hierover onderling een akkoord hebben. Hij kan de homologatie (= bevestiging in een vonnis) enkel weigeren indien het strijdig is met het belang van het kind. Hij kan het echter niet weigeren als de afspraken ingaan tegen de persoonlijke visie van de rechter. Dit betekent m.a.w. ouders zijn vrij om die verblijfsregeling te kiezen die best bij hun concrete situatie past.

Reclame

Terug naar “Andere”