Persoonlijke spullen

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

Persoonlijke spullen

#1 , 22 nov 2018 20:32

Ik ben twee maanden geleden vertrokken bij mijn partner. Ik heb mijn domicilie laten verzetten omdat ik er niet meer woon.

We hebben een huis samen. Hij heeft nu het slot laten veranderen.
Echter staan er nog persoonlijke spullen van mij. Hij weigert deze mee te geven (aan mijn papa).

Wat nu? :(
Wat kan ik doen? Wat doe ik best wel of best niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 22 nov 2018 21:13

U had bij het verlaten én wijzigen domicilering van uw woonst meteen alle persoonlijke spullen moeten meenemen. Nu kan u eigenlijk geen aanspraak maken op wat er nog staat. U woont daar immers niet meer en hebt bij het verlaten van de woning (en wijzigen domicilie) eventueel mogelijk achtergelaten spullen, onbeheerd achtergelaten. (u beheerde uw eigendommen niet meer als een goed huisvader) Tenzij u met de bewoner (uw ex) een schriftelijke overeenkomst zou opgesteld hebben dat hij voorlopig uw spullen bewaart. Zo niet, kan hij ze zelfs weggegooid of weggegeven hebben. Immers: hij heeft geen verantwoordelijkheid tov u af te leggen mbt die achtergelaten spullen.

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 24 nov 2018 09:23

Dank voor u reactie.
Het betreft een woning die wij samen gekocht hebben... mag ik dan ook niet zomaar mijn spullen achterlaten?
Het is toch mijn eigendom?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 24 nov 2018 09:41

dat zijn twee verschillende zaken: dat u een pand als eigendom bezit, betekent niet dat u er zomaar kan binnenstappen als er iemand anders zijn domicilie heeft (en u niet). Dat zou anders betekenen dat als u uw eigendom verhuurt er ook maar zou kunnen binnenstappen en zaken buitenhalen. Uw ex heeft geen bewaarplicht voor de zaken die u er achtergelaten heeft. U zou dus best heel vriendelijk vragen of uuw zaken terug mag halen. Als u er aankoopbewijzen van heeft staat u iets sterker in uw schoenen om dat kracht bij te zetten. De ex kan wel reageren met een stockeervergoeding als hij dat wenst: een vergoeding voor het bewaren van uw spullen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 24 nov 2018 09:44

Anderzijds kan u (en ik hoop dat u dat doet) een genotsdervingvergoeding eisen voor het feit dat u uw woning niet meer kan bewonen. Normaal gezien is dat de helft van de maandelijkse huurwaarde van de woning. Dan moet u ook wel de helft van de lopende kosten (eigen aan de woonst) vergoeden: kadastrale belasting, gebouwverzekering en mogelijk woningkrediet.

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 24 nov 2018 09:53

Ok, dank je wel

Terug naar “Andere”