onterven vader en kosten rusthuis

SCALLENSA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

onterven vader en kosten rusthuis

#1 , 14 nov 2018 14:28

Beste,

mijn zus en ik hebben beide sinds jaren geen contact met onze vader. Tot ons 12 jaar gingen we in de weekends wel eens naar hem toe, maar hoe ouder wij werden, hoe meer ons contact met hem verwaterde. Hij heeft ook nooit iets van allimentatie voor ons betaald (dit was mijn moeder zo met hem overeen gekomen omdat zij financieel sterker stond dan hij).

Nu wordt mijn vader natuurlijk ouder en zal hij misschien ooit in een rusthuis belanden. Mijn zus en ik vrezen dat hij dit niet zal kunnen betalen en dat er dan bij ons aangeklopt zal worden. Ook is mijn zus niet getrouwd en heeft ze (nog) geen kinderen, dus zal hij als enige haar eigendommen erven als er iets met haar gebeurt aangezien onze mama reeds overleden is.

Is er een manier waarop wij beide situaties kunnen voorkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 nov 2018 17:20

Wat betreft rusthuis : het OCMW van de gemeente waar uw vader nu woont, is verplicht de kosten daarvan te betalen als hij zelf dat niet kan. Daarna gaan zij op zoek naar onderhoudsplichtigen en zullen ze idd bij u terecht komen. Met dit verhaal echter hebben jullie veel kans dar er geen bijdrage moet betaald worden wegens zgn. billijkheidsredenen. Maar daar beslist dat OCMW zelf autonoom over.
Uw zuster maakt best een testament op ten gunste van u en/of uw kinderen. Zij kan voor 100 % beschikken over haar nalatenschap. Ouders zijn sinds 1 september geen reservatair erfgenaam meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”