Crematie

ceelke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Crematie

#1 , 25 sep 2018 15:57

Mijn moeder is overleden en gecremeerd en daarna bijgezet in de familie grafkelder. Zonder onze toestemming en medeweten heeft een broer een gedeelte van de asse gebruikt om een amulet te vullen, die gemengd met de asse van zijn overleden echtgenote, gedragen zal worden door zijn dochter. Mijn vader was al overleden in 2009. Dus mijn 4 broers en ik zijn de 1ste erfgenamen. Mijn vraag is : is dit wettelijk? Moeten wij dit samen goedkeuren vooraleer dit kan plaatsvinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2018 16:22

Los van het juridische: welk nadeel ondervind jij hiervan, als ik vragen mag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ceelke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2018 16:47

Ik zou graag het juridische willen weten.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2018 16:58

Wanneer heeft uw broer de assen in zijn bezit gekregen? Heeft de begrafenisondernemer hem die overhandigd? Voor zover ik weet mag een nabestaande juridisch gezien wat as (of zelfs de volledige urn) mee naar huis nemen als hij of zij dit wenst. Maar uw broer mag uiteraard niet zomaar op eigen houtje de grafkelder openbreken om daar wat as te gaan halen (maar ik vermoed dat hij deze wel van de begrafenisondernemer zal gekregen hebben).

Ik ben niet op de hoogte van een wettekst die stelt dat andere nabestaanden daar hun toestemming moeten voor geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”