blokkering rekening

Geert Dams
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

blokkering rekening

#1 , 17 sep 2018 21:52

goedendag,

Mijn zus is onbekwaam om haar rekening zelf te beheren. Ze heeft sinds een paar jaar een vaste vriend en voor ze hem kende stond ze er financieel best goed voor. Nu zijn mijn ouders te weten gekomen dat haar rekeningen helemaal leeg zijn. Ze gebruikt alles om haar vriend te onderhouden omdat die zelf zijn volledig inkomen thuis moet afgeven. Ze werkt in een beschutte werkplaats en heeft dus een vast inkomen. ze is voor 66% mentaal gehandicapt, maar heeft een grote drang naar zelfstandigheid.

Wij willen nu voorkomen dat wij (ik als broer en mijn ouders) aansprakelijk worden gesteld als zij zich in de schulden zou werken.
Ik zou het enerzijds goed vinden dat ze een paar keer met haar kop tegen de muur loopt als het om betalingen gaat, zodat ze inziet dat ze er iets aan moet doen, maar we willen er zelf niet voor opdraaien.

ik zou van u willen weten welke opties we hebben om er voor te zorgen dat zij geen schulden kan opbouwen en zeker geen leningen op haar naam kan aangaan.

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 sep 2018 09:27

Hoe oud is je zus en hoe oud is haar vriend?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2018 09:36

Als je zus enkel maar 66% lichamelijk gehandicapt is en ze is meerde jarig zullen jullie daar niks aan kunnen doen.
Als het geestelijk is dan is dat een ander verhaal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 18 sep 2018 09:38

Er staat toch duidelijk dat de beperking mentaal is?

Naar de vrederechter trekken om een bewindvoerder te laten aanstellen.
"sowieso" schrijf je zo.

Geert Dams
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2018 10:04

Ja ze is geestelijk gehandicapt. De vrederechter is een optie maar die willen we niet gebruiken om onze goede relatie met haar niet op het spel te zetten . Het ligt heel gevoelig want zij begrijpt ni wat ze fout doet en denkt dat we haar relatie niet steunen, door haar grote drang naar "normaal" zijn wil ze ook niet geholpen worden

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 18 sep 2018 11:00

Zo wordt het moeilijk natuurlijk.

Woont ze alleen? Zo ja hoeft u zich geen zorgen te maken over de schulden die ze maakt. In het andere geval is het toch in het belang van haar huisgenoten om ervoor te zorgen dat ze geen schulden maakt. Bewindvoering is dan de enige oplossing met garantie.
"sowieso" schrijf je zo.

Geert Dams
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2018 10:39

Ze heeft vorig jaar alleen gewoond, is nu terug ingetrokken bij onze ouders, wij zijn met haar enkele keren naar een consultant van het ocmw geweest, zij zouden haar mee begeleiden met haar financien maar naar haar 3de afspraak is zeer al nieteen meer geweest, ze wil geen hulp aanvaarden dus...

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 19 sep 2018 13:20

Dan moet u haar op een of andere manier duidelijk maken dat die goede verstandhouding enkel kan blijven bestaan als zij zich verder laat begeleiden.

Ik begrijp dat het moeilijk is, maar er zal toch vroeg of laat een keuze moeten worden gemaakt. De dag dat er deurwaarders aankloppen is het te laat...
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 19 sep 2018 17:45

Klopt in principe is alles wat bij de ouders staat ook van haar want ze woont daar.
Het zullen uw ouders zijn die dan elke maal naar de beslagrechter moeten gaan binnen de termijn om revindicatie aan te halen.
Bij mijn weten een procedure die redelijk duur kan uitvallen.
Gezien ze beschut werkt ook eens met de sociale dienst van die dienst gaan praten.
Mogelijk luistert ze wel naar die mensen.
Anders zal het inderdaad best vrederechter worden.

Terug naar “Andere”