Op kot gaan

Noa-Mae
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Op kot gaan

#1 , 09 sep 2018 23:47

Hallo,
Ik ben een meisje van 20 jaar en gaat binnen een week beginnen aan mijn eerste jaar hoge school. Ik wil graag op kot gaan. De redenen dat ik dit wil is omdat ik anders lang onderweg ben (een uur. maar mijn mama vind dat niet lang genoeg om op kot te gaan). Ook is het omdat ik niet altijd zo graag thuis ben en dat ik er soms ongelukkig ben. Wij komen in aanmerking voor een studiebeurs maar dat gaat ook niet genoeg geld zijn dat we krijgen om een kot mee te kunnen betalen. Zijn er nog andere opties om mijn probleem te kunnen oplossen zodat ik toch op kot zou kunnen gaan? Mijn ouders zijn gescheiden en mijn papa betaald geen alimentatie. Mijn mama betaald alles voor mij en is wel bereid om 200 euro per maand af te geven aan mij voor eten en drinken, maar huur zou ik zelf moeten betalen. Dit kan ik niet want ik zou graag zelf nog kunnen sparen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tefal
Berichten: 22

#2 , 10 sep 2018 09:03

Verschillende studenten financieren zelf hun studies en kot met werken gecombineerd met een studietoelage.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 sep 2018 09:21

Hoe wil je gaan pendelen? Met de trein of autobus? Dat kost ook geld. Wat ga je doen tijdens de uren dat je geen les hebt? In hogeschool en/of univ hebben ze meestal bruguren, uren dat je geen les hebt, en die moet je dan toch ook kunnen overbruggen. Mijn zoon had soms in de voormiddag les van 08.00 tot 11.00 hr en dan in da namiddag weet een uurtje om 14.00 Hr.
Je kan ook de rechtstreekse uitbetaling van het kindergeld aan uzelf vragen. Is er een vonnis waardoor uw vader alimentatie dient te betalen? Dan zou je via advocaat ervoor kunnen aandringen dat hij ook rechtstreeks aan u betaald. Nu betaald hij waarschijnlijk niet omdat hij zich wil wreken op uw moeder.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 10 sep 2018 09:26

Als het al over een week moet, is de enige praktische oplossing die ik zie om er zelf voor te gaan werken.

Noa-Mae
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 sep 2018 09:40

Hoe wil je gaan pendelen? Met de trein of autobus? Dat kost ook geld. Wat ga je doen tijdens de uren dat je geen les hebt? In hogeschool en/of univ hebben ze meestal bruguren, uren dat je geen les hebt, en die moet je dan toch ook kunnen overbruggen. Mijn zoon had soms in de voormiddag les van 08.00 tot 11.00 hr en dan in da namiddag weet een uurtje om 14.00 Hr.
Je kan ook de rechtstreekse uitbetaling van het kindergeld aan uzelf vragen. Is er een vonnis waardoor uw vader alimentatie dient te betalen? Dan zou je via advocaat ervoor kunnen aandringen dat hij ook rechtstreeks aan u betaald. Nu betaald hij waarschijnlijk niet omdat hij zich wil wreken op uw moeder.
Dat is bij de scheiding zo afgesproken dat mijn papa niks moet betalen. Ik snap ook niet zo goed waarom mijn moeder daarmee heeft ingestemd. En ik kan wel gaan werken. Maar dat is toch wel niet de slimste manier om het aan te pakken aangezien ik nog een student ben. Ik zou graag een deel van wat ik verdien kunnen opzij zetten om te sparen. Tot nu weet ik dat ik 100/150 max opzij kan zetten voor maandelijks te betalen maar meer zal het niet zijn. En als ik nog een extra job pak weet ik zelfs niet eens of dat misschien te veel gaat zijn. Heb 60studiepunten al ingezet voor dit jaar. In mijn richting is dat de normale proceduren omdat ik veel praktijk heb...

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 10 sep 2018 09:43

Er gaat nergens extra geld uit de lucht komen vallen, helaas. Als uw ouders de meerkosten van op kot gaan niet willen dragen, dan is zelf (meer) werken de enige overblijvende optie.

Bent u al eens langsgeweest bij de sociale dienst van de hogeschool waar je bent ingeschreven? Die kunnen u mogelijk aan een job helpen die uw studies niet in het gedrang brengt.

En eigenlijk zou ik sowieso minstens een maand of twee wachten om te zien hoe de studies en het pendelen lopen.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2018 10:23

Maar dat is toch wel niet de slimste manier om het aan te pakken aangezien ik nog een student ben.
Er zijn nochtans meer dan genoeg studenten die het zo aanpakken en studies en werk perfect weten te combineren. Een vriendin van mij heeft zo haar diploma behaald (beetje dezelfde situatie als bij jou, maar haar vader was gestorven toen ze nog vrij jong was. Moeder stond dus in voor het betalen van de studies van haar drie kinderen. Als ze dus op kot wilden, zouden ze er sowieso zelf moeten voor werken).

Uiteraard zal je geen of héél weinig geld opzij kunnen zetten in die periode, maar het werken is dan ook niet bedoeld om te sparen, maar om de huur van uw kot te financieren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 10 sep 2018 10:27

zoals Tom zegt, het is ofwel het een ofwel het ander. Sparen voor later of nu kiezen voor op kot te gaan.
vergeet niet dat op kot gaan ook duurder is dan thuis blijven he (voeding, onderhoud, op stap gaan,...)

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 sep 2018 10:29

Ik werkte als student 20u in de week. In de latere jaren kwam daar nog bijles bij.

Als je in aanmerking komt voor een studietoelage, kom je ook in aanmerking voor een sociaal kot in één van de homes. Neem contact op met je hogeschool.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 10 sep 2018 11:19

Ook bij de sociale dienst van uw gemeente nu nog het OCMW.
U kan daar een sociale lening krijgen( due u wel moet terugbetalen) maar gezien beide ouders onderhoudsplichtig zijn kan OCMW misschien vader overtuigen wel te betalen anders via rechtbank.
Beide ouders zijn namelijk onderhoudsplichtig.

Terug naar “Andere”