Aub een beetje advies omtrent correcte verblijfsregeling 8-jarige dochter

Lyndag
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aub een beetje advies omtrent correcte verblijfsregeling 8-jarige dochter

#1 , 09 sep 2018 11:26

Ik zou even wat advies of ervaringen willen horen van mensen die er iets van kennen of ook in deze situatie zaten.
Vorig jaar ben ik weggegaan van mijn ex omdat de situatie thuis niet meer veilig en uit te houden was owv overmatig drank en drugsgebruik.
We hebben samen een dochter, omdat ik het in het begin niet zag zitten en zeer onverantwoord vond om haar daar alleen met hem te laten is ze de eerste maanden enkel 1 weekend op 2 bij zijn ouders geweest, dit was dan een manier dat zij hem ook nog kon zien.
Ik wou haar dit absoluut niet afnemen en hoopte erop dat zijn situatie wel zou verbeteren... Wishful thinking zeker... Nadien wou dochter evenveel bij ex zijn als bij mij, ze mistte hem echt en ik begreep dat wel dus werd dit in functie van haar nood onderling afgesproken..
In het begin verliep dit laat ons zeggen al bij al goed, al vertrouwde ik de situatie vaak niet helemaal en zat ik nog steeds met de ongerustheid over zijn gebruik in combinatie met de zorg voor haar. Ze was dan in die week ook regelmatig bij zijn ouders wat me dan min of meer geruststelde, maar wat uiteraard ook niet de bedoeling kan zijn!
Nu na al deze maanden is het wel duidelijk dat hij de zorg voor haar gewoon niet aan kan, zijn gebruik is echt niet oké en buitensporig.
Als ze daar is is het daar altijd erg druk, letterlijk constant een komen en gaan van mensen, het is echt geen stabiele omgeving voor haar en ex is dus zo goed als nooit nuchter..
Ondertussen zijn we een jaar verder en is er volgens mij toch al wel genoeg tijd gepasseerd om in te zien dat hij hulp nodig heeft, maar dat is dus niet gebeurd.
Het is duidelijk dat de dochter er nu toch minder graag begint te gaan, ze zegt dat ze zich er verveelt en het er druk is maar durft het niet te zeggen omdat ze bang is hem te kwetsen. Ook ik wil niet meer dat ze daar nog een ganse week in die omgeving verblijft, omdat het gewoon niet lijkt te lukken en bovenal niet veilig vind!
Ik weet natuurlijk niet wat daar allemaal gebeurt als ze daar is want vind het niet ok om haar uit te horen, maar als ik daar kom zie ik altijd wel zaken die niet oké zijn.
Er werden nooit gerechtelijke stappen ondernomen, er is nooit geen politie bijgehaald (ook niet toen we daar wel nog woonden). Maar nu vind ik wel dat het tijd is om iets anders te ondernemen. Ik heb al heel veel kansen gegeven, de situatie op veel verschillende vlakken proberen aanpakken, maar er verandert niets.
Ex gaat er nu vanuit dat ze sowieso week om week komt, maar ja ik deed dit voor de dochter, wat nu precies te veel wordt voor haar en er volgens mij een te groot gevaar is.
Hoe bewijs ik dat? Wat kan ik doen?
Ik heb ook het gevoel dat ik zelf in fout ga door haar elke week te laten gaan owv zijn persoonlijke situatie...
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 09 sep 2018 12:01

Drugsgebruik thuis mét minderjarige kinderen is een misdrijf én brengt hun veiligheid ernstig in gevaar. Als u quasi zeker bent dat dit gebeurt is het uw ouderlijke plicht heirvan melding te maken bij de politie. Het is een goede zaak dat u de relatie van kind en vader in stand tracht te houden, maar veiligheid boven alles. Met deze melding laat u weten bij de politie dat u dit vaststelt en dat u zich zorgen maakt over de veiligheid van uw kind, maar dat u ook de relatie tussen kind en vader mogelijk wil maken. Er zal dan een sociaal onderzoek gedaan worden, u moet daartoe niet het initatief nemen. Dat doet de jeugdprocureur.

Lyndag
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2018 13:04

Alvast bedankt voor de reactie.
Ik dacht dat ik dat gebruik in het bijzijn van een minderjarige moest kunnen bewijzen tov politie. En ja ergens is er wel een bepaalde angst om naar de politie te stappen, want dan is er geen weg terug. Maar oké, ik heb natuurlijk reeds genoeg de kans gegeven tot verandering, al wou ik het nooit zo ver laten komen. ..Ergens vraag ik me dan ook af hoe dat onderzoek precies in z'n werk gaat. Wordt hij dan bv op voorhand op de hoogte gebracht van dit onderzoek? Ben maar bang dat zoveel mogelijk sporen uitgewist worden, al denk ik dat dit in zijn geval praktisch onmogelijk is, maar bon.. en gebeurt dit dan als mijn dochter daar is? Want ik wil haar echt die vreemde politietoestanden besparen, het is allemaal al moeilijk genoeg zoals het nu gaat.
En ja als ik dit zelf nu herlees lijkt het wel duidelijk dat er gewoon veel angst bij me heerst over wat dan al dan niet zal gebeuren..

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 09 sep 2018 14:24

Hou in het achterhoofd dat als u géén melding maakt bij de politie van uw bezorgdheid en er overkomt uw dochter iets ernstig u in feite niet uw verantwoordelijkheid genomen hebt. U moet niet met bewijzen komen: u moet enkel melden dat u vreest dat er drugs gebruikt worden ten huize van. Het zijn de onderzoeksrechters die dan aanbevelen hoe en op welke manier dat verder onderzocht moet worden; Dat is hun job en hun bezorgdheid. niet de uwe. Het zou nogal wat worden als we voor elke melding zélf de bewijzen moeten aandragen. dus nogmaals: eigenlijk legt u geen "klacht" neer; maar "maakt u melding van" dat is uw ouderlijke plicht.

Lyndag
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2018 18:23

Oké, erg bedankt. En diep vanbinnen weet ik deze zaken wel waarschijnlijk, maar het is soms erg moeilijk om de juiste beslissingen te nemen om iedereen tevreden te houden als je er midden in zit. Wat natuurlijk sowieso niet kan.
Ik maak er morgen werk van en hopen op het beste.

Lyndag
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 sep 2018 19:32

Dan misschien nog een domme vraag, maar moet ik hem op de hoogte brengen van het feit dat ik een melding ga doen?

eylis
Berichten: 8836

#7 , 09 sep 2018 20:23

Neen. Waarom zou u dat doen. U onderneemt nu een actie om de veiligheid van uw dochter te waarborgen. tot nu toe heeft de vader uw dochter in gevaar gebracht door drugs en alcohol te gebruiken terwijl hij voor haar zou moeten zorgen (als het klopt wat u vertelt). Dat is onverantwoord gedrag. Hij zal dan waarschijnlijk ook niet eens begrijpen waarom u daar dan melding van zou maken bij de politie. er is immers geen probleem volgens hem, gezien het feit dat hij veronderstelt dat hij alcohol en drugs kan gebruiken terwijl hij voor zijn dochter zorgt.

Terug naar “Andere”