Misbruik volmacht

Vebe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Misbruik volmacht

#1 , 30 aug 2018 19:04

Beste,

Mijn ouders hebben een 8 tal jaar geleden een rekening geopend op mijn naam met een bedrag van 100 000 euro.
Op al die jaren heb ik nooit geld van mijn rekening gehaald, omdat ik besef dat mijn ouders mij dit gaven voor later... niet om zomaar op te soeperen.
Ik heb mijn vader een volmacht op deze rekening gegeven ter goeder trouw. Gisteren heeft hij echter het volledige bedrag zonder mijn medeweten van mijn rekening afgehaald, mijn rekening gesloten en het volledige bedrag op zijn naam gezet. Noch de bank, noch hij hebben mij ingelicht dat dit zou gebeuren.
Kan men zonder meer zo'n bedrag in één keer van mijn rekening halen en op een eigen rekening zetten? Kan ik hier nog iets aan doen of is dit een verloren zaak door dat hij volmacht heeft. Ik weet me niet goed raad, ergens wil ik geen ruzie met mijn vader, mijn moeder zou er toch maar weer de dupe van zijn. Maar goed, moet ik er zomaar genoegen mee nemen dat hij met mijn spaargeld ervandoor gaat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 aug 2018 22:22

Ik zou dit niet zo maar laten. De vraag is : ben jij nog minderjarig.
Door dit te doen, pleegt hij ook enigszins bedrog to. uw moeder. Zij heeft dit bedrag mee betaald 8 jaar geleden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 30 aug 2018 22:36

Rekening op uw naam?
Vader en moeder mede titularis?
Of effectief volmachthouders?
Wat was uw leeftijd?

Reclame

Vebe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2018 11:06

Ik ben 40 jaar en titularis van de rekening. Mijn vader heeft volmacht op deze rekening.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 31 aug 2018 14:25

Principe van een volmacht : de volmachthebber mag optreden in de plaats van de titularis op de wijze dat de titularis het zelf zou doen. Een volmacht is voor de volmachthebber geen alibi tot persoonlijke verrijking.
In die zin - zelfs al het geld aan u geschonken is - is de daad van uw vader te klasseren als diefstal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2018 14:32

Principe van een volmacht : de volmachthebber mag optreden in de plaats van de titularis op de wijze dat de titularis het zelf zou doen. Een volmacht is voor de volmachthebber geen alibi tot persoonlijke verrijking.
In die zin - zelfs al het geld aan u geschonken is - is de daad van uw vader te klasseren als diefstal.
Inderdaad. Meld uw vader dat indien het geld niet snel terug op uw rekening staat (niet de afgesloten rekening, maar een andere persoonlijke rekening van u), u klacht zal indienen bij de politie voor diefstal en via gerechtelijke weg het bedrag zal terugeisen. Zorg alvast dat u rekeninguittreksels hebt van de transacties die uw vader gedaan heeft en van het afsluiten van de rekening. Dit kan je allemaal bij de bank opvragen.

Wel vreemd dat een rekening afgesloten wordt zonder handtekening van de titularis. Ik ging er vanuit dat een handtekening van enkel een volmachthouder niet voldoende was om een rekening te laten afsluiten (maar ik kan me vergissen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vebe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2018 13:07

Bedankt voor de hulp. Alles is ondertussen rechtgezet bij de bank via een nieuwe rekening op mijn naam.

Mijn vader is ondertussen 80 jaar en ik heb de indruk dat hij niet goed meer weet wat hij allemaal doet. Hij weet zelfs niet waarom hij het geld van mijn rekening haaldde. Heel lastige situatie, want hij vindt dat hij nog heel goed functioneert en als we hem tegenspreken, dan is hij tot alles in staat dus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 sep 2018 14:56

Maar je hebt je spaargeld dus teruggekregen op een eigen rekening? Dan is dat alvast opgelost, want als er niemand anders een volmacht op uw rekening heeft, kan enkel jij nog aan dat geld...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”