Onderhoudsplicht moeder terugvordering kosten OCMW

Maite77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht moeder terugvordering kosten OCMW

#1 , 20 aug 2018 19:10

Ik ontving recent een brief (niet aangetekend) van het OCMW met de vraag om inkomstenbewijzen van de jaren 2015 en 2016, dit aangaande mijn moeder die sinds enkele maanden in een service flat verblijft en het OCMW moet tussenkomen in de kosten omdat haar inkomen niet hoog genoeg is. Deze kosten willen ze nu terugvorderen. Nu is ons gezinsinkomen ook niet bijzonder hoog, mijn man heeft een gewone bediendenjob en ik krijg een invaliditeitsuitkering. We hebben ook nog een tienerdochter die graag wil verder studeren, wat op zich voor ons gezinsbudget al een uitdaging zal worden. Wat opzoekwerk op internet leerde dat we met ons inkomen toch al snel een €290 zouden moeten bijpassen maandelijks... ik schrok toch wel van dit bedrag, voor ons is dit zeer veel geld!
Ik ben zelf chronisch ziek en al verschillende jaren invalide, alsook erkend door de Vlaamse zorgkas en FOD. Nu las ik ergens op internet dat als je zwaar ziek bent, je het OCMW kan verzoeken omwille van ‘billijkheidsredenen’ je die onderhoudsplicht kwijt te schelden. Is dit zo en indien wel, hoe pak ik dit het beste aan?
Zijn de tussengekomen bedragen van het OCMW met terugwerkende kracht? (Het gaat intussen over een 7tal maanden)
Ik heb nog 1 broer maar er is al jaren geen contact meer tussen mijn moeder en hem, dus ik heb begrepen dat hij zowiezo vrijgesteld zal worden om bij te betalen in het onderhoud om die reden?
Alvast bedankt voor het antwoord/advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 aug 2018 13:51

Eerst en vooral : het OCMW kan slechts uw kindsdeel terugvragen. Dwz. dat zij, vermits er twee kinderen zijn, slechts de helft van de opleg kunnen vragen aan u.
Dan is er de invorderingsbarema. Volgens uw inkomen en gezinssituatie is er een maximumbedrag dat u zou moeten bijleggen. Bovendien dient rekening gehouden met bijkomende elementen die zelfs tot vrijstelling kunnen leiden.
Bezorg de gevraagde documenten maar leg tevens uw algemene situatie uit en vraag toepassing van die billijkheidsredenen.

Uw broer zal wel moeten uitleggen waarom er geen contact meer is. Dat feit op zich is onvoldoende om niet te moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Maite77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2018 14:34

Hartelijk dank voor het antwoord @wanton! Stel dat ik toch zou moeten betalen, is dit dan ook met terugwerkende kracht? Daar maak ik me nog het meeste zorgen over...
En denkt u dat het verstandig is om een advocaat onder de arm te nemen op dit moment om de hele situatie uit te leggen?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 21 aug 2018 17:18

Ja, deze terugvordering zal ingaan vanaf de moment dat moeder de hulp van het OCMW nodig had.
Begin nog niet met een advocaat. Praat zelf eerst met het OCMW. Je moet daar schrik van hebben. Leg hen alle documenten voor die ze vragen. Maar tevens : attest van invaliditeit, kostprijs medicatie, enz. Ik denk wel dat hiermee rekening zal worden gehouden. Een studerend kind is evenwel gewoonlijk geen verzachtende omstandigheid. Hoewel, het ene OCMW is daar strenger in dan het andere.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38594

#5 , 21 aug 2018 17:43

Hier is de omzendbrief wel van 2016
De meest recente die ik heb gevonden.
@Wanton wilde zeker zeggen je moet daar geen schrik van hebben.

http://www.mi-is.be/nl/wetgeving/omzend ... geving-met

en die van 2017

https://www.mi-is.be/nl/wetgeving/omzen ... ving-met-0

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 21 aug 2018 19:57

Idd, natuurlijk Franciscus.
Waarschijnlijk volgt in september een nieuw barema, wegens bereiken van de spilindex.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Maite77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2018 21:02

(mijn vorig bericht is niet geplaatst zie ik, had eerder gereageerd maar is blijkbaar ergens fout gegaan)
Bedankt voor jullie antwoord @wanton en @Fransiscus!
‘Praten’ met het desbetreffende OCMW zit er niet meteen in vrees ik, sinds ik het opgenomen heb voor mijn moeder haar welzijn (ik kan hier niet in detail treden omwille van herkenbaarheid situatie maar ik kan u verzekeren dat iedereen hetzelfde zou gedaan hebben voor zijn/haar moeder) heb ik het gevoel dat ze zeer vijandig staan tov mijn man en ik... Ik vraag me dan ook af in welke mate hier objectief zal geoordeeld worden. Moet zoiets voor een OCMW raad komen/voorgelegd worden? Of kan 1 persoon hier zomaar over beslissen?
Een studerend kind, ik bedoel dan wel universitaire studies, zou toch ook moeten meetellen? Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat ik ons kind zou moeten weigeren verder te studeren omdat we verplicht worden mijn moeder deels te onderhouden?... Alhoewel, hier in België schrik ik van niet veel meer...

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 24 aug 2018 21:14

Er bestaan tabellen om jullie bijdrage te bepalen.
Het gebeurt dus niet met de natte vinger of met vijandigheid.
Als uw inkomen niet hoog is zal de bijdrage nul of miniem zijn.
Bovendien moet u maar maximum de helft bijdragen omdat er een tweede kind is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 25 aug 2018 12:00

Het is uiteindelijk de OCMW-raad die beslist , maar meestal het voorstel van de sociale medewerker volgt. Deze legt het natuurlijk op zijn manier uit. De enige beïnvloeding die u kan doen is iemand van de raadsleden , of de voorzitter , inlichten over uw zaak, zodat ook uw bemerkingen daar gekend zijn.

Met de gegevens die u hier heeft meegedeeld, durf ik zeggen dat er degelijk rekening kan mee gehouden worden zodat uw bijdrage wordt verminderd of zelfs geschrapt wordt.
Vermindering kan door, wegens uw invaliditeit, een persoon meer ten laste aan te rekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38594

#10 , 25 aug 2018 15:31

Tabellen zijn doorgegeven in vorige post.

Ellixhirion
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 aug 2018 11:22

Nu dat ik deze post zie, heb ik hier wel een vraag over.

Kan de OCMW dit zomaar opleggen zonder de geschiedennis na te kijken van de ouder en het kind?
Ik kan niet geloven dat als er bijvoorbeeld geen contact geweest is voor 19 jaar, dat men dan begint aan te kloppen "ge mag nu voor u mama betalen".

Of als de ouder in kwestie als sinds heel vroeg beroep doet om de OCMW en andere sociale diensten.

Maite77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 aug 2018 15:57

Bedankt voor de info, hier kan ik zeker al mee aan de slag!

Terug naar “Andere”