Minderjarige wilt huis uit

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Minderjarige wilt huis uit

#1 , 19 aug 2018 20:28

Mijn schoonzus, op de grens van 17 jaar, wilt het vaderlijke huis uit (moeder gestorven).
Ik herken de situatie, mijn echtgenote heb ik indertijd ook uit het huis weggehaald wegens onhoudbare situatie (toen was zij echter wel al meerderjarig); ook al zijn we ondertussen vele jaren verder (er is een groot leeftijdsverschil tussen beide zussen), de vader is er niet op verbeterd.
Kortweg gezegd: hij kan het niet verkroppen dat er iemand van zijn kinderen van straat is, want de problemen zijn pas begonnen toen ze een vriendje had.

Maar goed, ik heb de situatie een tijdje gevolgd als buitenstaander, en kan inderdaad oordelen dat er daar iets gaande is.
Ik zal de details besparen, maar het is er niet echt meer houdbaar momenteel.
Dus ik wil alles doen in mijn macht om haar te helpen.

Voor zover ik de wet kan terugvinden, kan ze enkel maar iets doen als ze haar vader ontvoogd, en zolang ze nog minderjarig is, een andere voogd zou krijgen.
Maar ik vrees dat de procedure voor ontvoogding lastiger zal zijn dan dit laatste jaar uit te zitten.
Dat heb ik haar ook al aangeraden: nog een jaar op je tanden bijten, en eenmaal ze de grens van 18 heeft, is ze "vrij" om te doen wat ze wilt.

Morgen heeft ze alvast al een afspraak bij het JAC, zij zullen haar hopelijk verder kunnen helpen, maar ik dacht: ik steek ook eens hier mijn licht op.

Qua huisvesting zou ze in het begin geen probleem hebben: zolang ze nog naar school gaat, zou ze haar domiciliëring bij mijn gezin mogen plaatsen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 19 aug 2018 21:01

Goed inderdaad JAC.
De mogelijkheid bestaat dat JRB nog weinig zal doen zeker als er een verslag is van het JAC in kader van http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzij ... e_name=wet
Best zo doen dan bent u de vader voor.
http://www.politiedeinzezulte.be/inhoud ... e-situatie

Zeker als ze bij u terecht kan zal er geen enkel probleem zijn.
Zijn er meldingen geweest bij politie inzake een VOS situatie met vader.
Lan ook nuttig zijn maar bespreek dat met het JAC om ook een gesprek te hebben met de sociale dienst van de jeugddienst van de politie. Zij zijn trouwens een van de diensten die normaliter opdracht tot een onderzoek doen krijgen van de jeugdrechtbank.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 23 aug 2018 18:19

Even een update plaatsen, na het gesprek met het JAC:

Zij stellen het volgende voor:
Mijn schoonzus zal een officieel gesprek hebben met haar vader, waarbij er een volwassen persoon bij is om hem eventueel in bedwang te kunnen houden moest het fysiek fout beginnen worden.
De dag erna haar boeltje nemen en gewoon vertrekken, om dan de administratieve draaimolen van een verhuis in werking te zetten.

Moest hij naar de politie stappen wegens gelijk welke reden dan ook, dan zou de politie niets kunnen doen eraan omdat het haar eigen beslissing is, en ze niet meer terug naar huis wilt.

Eventueel kan er daarnaast dan ook een procedure opgestart worden bij de rechtbank dat wij haar pleegouders zouden worden.

Reclame

reintje
Berichten: 86

#4 , 24 aug 2018 10:53

Wat ik dan wel niet goed bergijp: moet zij dan nog een nacht daar doorbrengen? Na dat gesprek? Lijkt me een beetje riskant. Of blijft ze ineens bij jullie slapen?

Terug naar “Andere”