Wat kan ik doen

Sabke123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Wat kan ik doen

#1 , 03 aug 2018 07:38

Hallo mijn vraag is. Ik en mijn vriend zijn er verleden week achtergekomen dat mijn vriend een kind zou hebben uit een vorige relatie maar hij wist van niets. Wij kregen opeens een berichtje van een vrouw die vroeg om ons te spreken. Bleek dit de zus te zijn van mijn vriend zijn ex vriendin. Zij kwam ons te vertellen dat mijn vriend vader was van een 4 jarig zoontje. Wij waren beide met verstomming verslagen. Mijn vriend heeft maar één relatie gehad die 3 weken geduurd heeft en heeft sindsdien niets meer van haar gehoord. En nu komen ze ons dus na 4 jaar te zeggen dat mijn vriend papa is. De ex weet niet dat wij het weten. Het is de zus die ons heeft gecontacteerd de ex heeft al die tijd aan haar familie voorgezegd dat mijn vriend op de hoogte was van het kind maar er niets mee te maken wou hebben. De zus is er onlangs pas achter gekomen dat het dus niet waar is en heeft dan ook de beslissing genomen om ons op de hoogte te stellen. Wat kunnen wij nu doen. De tijdpannen klopt van de leeftijd van het kind en de tijd dat de relatie was. Maar we hebben natuurlijk geen bewijs dat het zijn kind is. We zitten in zak en as. We zijn radeloos. Je ontneemt toch niet iemand zomaar het vaderschap.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 aug 2018 09:00

Niets, al hij het kind niet wil erkennen. Als ex dat wilde, had ze zelf al stappen kunnen ondernemen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 03 aug 2018 09:22

Wat wil u bereiken? of net niet ?

Reclame

Sabke123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2018 12:56

Dat is het probleem dat we niet weten wat we het beste doen. Mijn vriend is heel hard geschrokken van het feit dat hij papa is zonder het te weten. Het is wel zo dat we weten van de zus van zijn ex dat het kind al is geplaatst is geweest omdat de mama niet bekwaam was. En toch ons niet op de hoogte brengen dat mijn vriend papa is dat snap ik niet en na 3 jaar nu terug bij de mama is. Wij willen weten wat we kunnen doen om er achter te komen of hij de echte vader is en wat we dan eventueel kunnen doen. Wat het beste is voor het kindje. Maar we hebben het financieel ook niet makkelijk dus kan niet zo maar een advocaat betalen om alles uit te zoeken.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 03 aug 2018 13:41

maar hiermee antwoordt u niet op de vraag van bosprocureur ... wat wilt u en uw vriend bereiken ?
Wilt uw vriend (evt. tegen de wil van de moeder) het kind erkennen en zijn rechten maar ook zijn plichten als vader opnemen ? Wil hij liever niets met het kind & de mama te maken hebben ?

Los van het juridische: het is vrij duidelijk dat de mama jouw vriend liever niet in het leven van haarzelf en het kind heeft, lijkt me ... Zoals ook mava zei, als ex dat wilde, had ze zelf al stappen kunnen ondernemen.
Misschien moet je vriend eerst es met de moeder gaan praten, voor enige juridische stappen gezet worden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Sabke123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2018 14:09

Dat is het probleem waarom we raad vragen van de ene dag op de andere krijg je opeens te horen dat je vader bent. Waarom de moeder niets gezegd heeft ze heeft tegen iedereen gezegd omdat ze gewoon een goedkope spermadonor nodig had. Haar eigen zus zegt dat het vrouw is met zware psyische problemen daarom dat haar kinderen haar ook een tijdje zijn afgenomen geweest. Maar als ik wist wat we het beste deden moest ik hier geen vragen stellen. Ja oke de mama wil het kind alleen opvoeden. Maar nu we Weten dat er een kindje rondloop kan je dan zomaar verder gaan met je leven en doen alsof het niet bestaat. Vooral als je weet dat het dan nog niet eens in een liefdevolle omgeving woont. En al onder toezicht staat van de jeugdrechtbank. Kan je dan je rug keren en doen alsof hij er niets is. Maar aan de andere kant beginnen met DNA test en dan waarschijnlijk rechtzaken om bezoekrecht te eisen. Is ook allemaal heel zwaar. We willen vooral uitzoeken wat we het beste doen in het belang van het kind. En ook ons gezin want ik ben ook mama van 2 kinderen. Dus kan niet deftig antwoorden op de vraag van de bosprocureur.

Siegfried
Berichten: 94

#7 , 03 aug 2018 15:44

Zijn kind, ja of nee. Enkel via een DNA test heb je zekerheid.

Sabke123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2018 19:37

Dat moeten we dus nog uitzoeken maar weten gewoon niet hoe we eraan moeten beginnen of waar we ervoor naartoe moeten

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 03 aug 2018 19:39

Kun je het eventueel vragen aan de mama? Of is dit geen optie?

Sabke123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 aug 2018 20:28

Nee denk het niet nee. Haar hele familie heeft ze al constant beloften zo heeft ze ook constant tegen haar familie gezegd dat mijn vriend wist van het kind maar er niets mee te maken wou hebben. Tot haar zus haar een paar dagen geleden betrapt heeft toen ze haar versprak. En zo zijn wij het dan ook te weten gekomen. De zus heeft dagelijk contact opgenomen bij ons en ons het nieuws vertelt. Dus denk niet dat de mama gaat willen meewerken.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 aug 2018 22:48

Je kan enkel een DNA test afdwingen tot, ik geloof 1 jarige leeftijd van het kind, mits toestemming van de moeder en anders zal je het moeten zoeken ergens in de richting vd familierechtbank, met een raadsman die jullie hierin bijstaat, uiteraard heeft alles een zeer duur prijskaartje

Franciscus
Berichten: 38590

#12 , 04 aug 2018 00:57

Maar de vraag is wat uw vriend wil.
Ofwel vader zijn na een procedure voor familierechtbank ...om dan mogelijk op zijn kosten te vernemen dat hij niet de vader is of wel de vader is
In eerste instantie is het aan de moeder om al dan niet toestemming te geven voor een DNA test. En dan een jaar of drie te procederen eerste aanleg en beroep.

Persoonlijk zou ik me op dit ogenblik niet druk maken - u weet er nu van dat er een 'mogelijkheid' is maar dat is het dan ook maar. Een gerucht.

Als er enig bewijs moet geleverd worden is het de moeder die iets wettelijk moet opstarten.

Gezien moeder dat niet heeft gedaan en er wettelijk ook geen enkele band is en dus geen bewijs is het einde verhaal.

Uw vriend hoeft dus niets te doen.
PS als hij echt vader wil zijn is de kans dat hij exclusief ouderlijk gezag krijgt zelfs heel klein. Alleen de kans om alimentatie te betalen is heel groot.

Sabke123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 aug 2018 07:21

We gaan ons vandaag ook eens informeren op de juridische dienst in Hasselt. We willen zeker genoeg informatie hebben zodat we zeker de juiste beslissing maken.

Terug naar “Andere”