Ouderlijke woonst

Carlloix
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ouderlijke woonst

#1 , 30 jul 2018 21:15

Beste,
Onze ouders zijn recent verhuisd naar een rusthuis. De pensioenen dekken maar net de kosten hiervan.
Mijn broer (58 jaar ) woont nog steeds als alleenstaande in de ouderlijke woning.
Wij ( mijn zus en ik ) vragen ons af welk de normale procedure is die gevolgd wordt voor ons inwonende broer. Welke kosten neemt hij voor zich en moeten onze ouders nog bijdragen in het onderhoud van het huis en de tuin?

Groeten

Carl

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 30 jul 2018 21:53

als de pensioenen maar nèt de kosten van het rusthuis dekken is het niet fair van je broer dat hij (gratis?) woont in de gezinswoning van je ouders. De opbrengst van de woning (huur of verkoop) zou hen in staat moeten stellen goed van een mooie oude dag te kunnen genieten. Dus broer zou een huur moeten betalen aan de ouders. En het huis en tuin onderhouden. Grote herstellingen zijn natuurlijk voor je ouders. Ik neem aan dat ze zich hiermee niet meer kunnen belasten of zelfs de financieen niet hebben om de werken uit te laten voeren. Dan zouden jullie eigenlijk best jullie ouders aanraden de woning te verkopen. Met die opbrengst hebben ze dan een appeltje voor de dorst. Uw broer zal daar waarschijnlijk niet zo gelukkig mee zijn, maar zoals ik het lees woont hij al jaren (gratis of tegen klusjes?) in de woonst van jullie ouders. Tijd voor je ouders om zelf te genieten van de vruchten van hun arbeid.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 01 aug 2018 18:46

Zolang je ouders wilsbekwaam zijn is het natuurlijk aan je ouders om te beslissen om al dan niet de zoon gratis in het huis te laten wonen. Missschien willen ze dat uit dankbaarheid voor de jarenlange hulp die hij gaf. Zolang ze leven en wilsbekwaam zijn en rondkomen beslissen ze zelf en kan je na t overlijden geen compensaties afdwingen. Dit staat los van de vraag of dit “fair” is.

Mochten pensioen en spaargeld niet meer volstaan om de rekeningen te betalen dan wordt het verhaal anders: een extern door de vrederechter aangestelde bewindvoerder zou dan huur vorderen in afwachting van een eventuele verkoop. De aanstelling van een externe (dure) bewindvoerder vermijd je in die situatie t best door onderling overeen te komen hoe de tekorten aangezuiverd worden en dan zou de broer best inschikkelijk worden en een “huur” betalen of te verhuizen.

Reclame

Carll
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2018 11:18

Beste,

Bedankt voor de reactie,

Ik vind dit zeer moeilijk omdat ik ten alle tijde ruzie wil vermijden in de familie. Er wordt snel de link gelegd dat er iemand op het geld uit is. Het is inderdaad een financiële kwestie, maar onze enige enige wens is dat alles correct verloop. Door het feit dat mijn broer thuis nog inwoont heeft hij emotioneel en praktisch de beste band met ons moeder. Dit heeft als gevolgd dat het voeren van gesprekken hierover zeer moeilijk wordt. Hij geeft weinig ruimte voor gesprekken hierover en bepaalt zelf hetgeen hij zelf betaalt en betaalt met de rekeningen van onze ouders. Momenteel, beweert hij, zelf de verbruiksonkosten ( water, Elect,...??) te betalen. De andere vaste kosten worden betaald met de rekeningen van de ouders ( kadastaal inkomen, brand ,familiale verzekering, schoonmaak, tuinman...) Ik zou het op prijs stellen moest hier wat meer transparantie in zijn door bvb een volmacht te geven over alle rekeningen aan mij en/of mijn zus ( ev. zonder de mogelijkheid om zelf geld af te halen indien dit een probleem zou geven??). Indien onze ouders geen spaargeld hadden dienden de kosten betaald te worden door ons of zoals je reeds vermeld heb in vorige mail, door de huurinkomsten van de woning. Omdat de pensioenen van onze ouders maar net de kosten van het rusthuis dekken stel ik me de vraag of het logisch is dat bepaalde kosten betaald worden met het spaargeld van onze ouders. Tevens is mijn broer ook aangesteld als bewindvoerder van mijn vader. Bvb verwarmingskosten voor de ouderlijke woning worden betaald van zijn rekening.
Ik stel me de vraag of het niet raadzaam zou zijn dat hij een afgesproken huurprijs betaalt met alle kosten die hieraan verbonden zijn zoal gebruikelijk voor een huurder ( verbruikskosten, verzekeringen, klein reparaties, onderhoud tuin,) de andere kosten( kadastraal inkomen, grotere herstellingen,...) kunnen dat betaald worden met de huurinkomsten.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 02 aug 2018 14:02

Wie heeft uw broer als bewindvoerder aangesteld van uw vader? Is uw vader wilsonbekwaam verklaard? Als dit via gerechtelijke weg gebeurde, is er elk jaar controle van de financieën door de vrederechter en moeten ook de andere familieleden inzage kunnen krijgen in een transparante boekhouding. Een diffuse boekhouding waar dit met de rekening van de ouders wordt betaald en dat dan weer dat met de rekening van de bewindvoerder is slecht en onduidelijk beheer. En het is nooit de bedoeling dat een familielid dat de bewindvoering van een persoon waarneemt nog eens gratis in de woning van deze mens(en) kan verblijven. Al helemaal niet als ze amper de rusthuiskosten kunnen betalen. Neem contact op met de vrederechter die de bewindvoering heeft toegewezen en meldt dat de situatie gewijzigd is waardoor de ouders nu in een rusthuis verblijven en maar net hun factuur kunnen betalen zonder extra's. Dat de bewindvoerder nu gratis verblijft in de woning waar in principe een huurgeld mee kan verworven worden om de ouders een comfortabele oude dag te bezorgen; Meldt ook dat je wenst dat er een duidelijke boekhouding wordt gevoerd (en dat bvb. niet de ouders ook nog de onderhoudskosten en lasten aan de woning moeten betalen, maar wel de huurder) Hoe dan ook het ziet er erg naar uit dat de "bewindvoerder" zichzelf eigenhandig hiermee verbetert op deze manier en je ouders niet. En dat is niet fair. Fair in de betekenis van oneerlijk....

Carll
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2018 12:36

Wij hebben dat samen beslist omdat mijn broer nog thuis woonde en reeds de betalingen voor onze ouders uitvoerde. Mijn vader is inderdaad wilsonbekwaam.
Ik heb ook een copy ontvangen van de samenvatting die aan het vredegerecht is bezorgt ivm de bewindvoering van mijn vader. Dit is zeer algemeen met een overzicht van de rekeningen van mijn vader.
Ik kan hier niet zien welke rekeningen hiermee betaald zijn, en zie dit ook pas een jaar later.
Over de financiële toestand van ons moeder hebben mijn zus en ik geen inzage en weten ook niet welke rekeningen hiermee betaald worden.
Ik ben ook van mening dat mijn broer huur moet betalen en volledige transparantie moet verlenen in de financiële toestand. Ik wil dit op basis van volmacht over alle rekeningen van onze ouders. Hij heeft al in een discussie aangeboden om te komen kijken naar de rekeningen als we op bezoek zijn. Ik wil liever de bezoeken aan mijn ouders volledig wijden aan hen en niet om controle uit te oefenen op de financiële toestand. Ik zou dit liever thuis in alle rust doen.
Naar de vrederechter stappen zal er uiteindelijk misschien van gaan komen, maar dit maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Mijn moeder begrijpt dit allemaal niet meer en ziet momenteel enkel de emotionele en praktische band die ze heeft met mijn broer omdat hij thuis nog inwoont. Zij is van mening dat ze goed rondkomen met hun pensioen en heeft er geen flauw idee van welke kosten er allemaal moeten betaald worden.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 03 aug 2018 14:19

Wéét de vrederecher al dat uw ouders nu in een rusthuis verblijven? Want dan wordt het kostenplaatje helemaal anders. In elke zaak van bewindvoering (voor eigen ouders) kunnen de andere zussen en broers ten allen tijde vragen aan de rechter of het financiele plaatje nog klopt. Daar is niets mis mee: dat is de normale gang van zaken. De vrederechter is de controlerende persoon die in de gaten houdt of de rekeningen kloppen en als de andere familieden melden dat er een wijziging is in de financiele situatie van de ouders, dan bekijkt hij of het nog klopt.

Carll
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 aug 2018 09:25

Vrederechter is niet op de hoogte dat beide ouders in het rusthuis verblijven. Ik wil graag vrederechter er buiten laten tot alle pogingen tot overeenkomst uitgeput zijn. Dit om escalatie te vermijden. Laatste gesprekken leveren niet veel op. Mijn broer wil niet weten van transparantie "omdat hij het te veel commotie vindt om dit voor alle rekeningen te doen??". Mijn broer is bewindvoerder van mijn vader, doet alle financiële regelingen voor vader en moeder en is thuis nog inwonend. Kunnen wij ( mijn zus en ik) eisen dat er transparantie is in de rekeningen dmv een volmacht? Hetgeen we niet begrijpen is dat mijn broer zo halsstarrig volhoudt om geen transparantie te verlenen. Dit is toch niet veel gevraagd?

eylis
Berichten: 8836

#9 , 07 aug 2018 09:55

De vrederechter is en blijft altijd toezien op de financiele boekhouding die uw broer moet houden. als er iets in de situatie van uw ouders is gewijzigd moet hij daar de vrederechter van op de hoogte stellen. Het kostenplaatje is nu totaal anders. Doet hij dat niet dan begaat hij een overtreding. Dus zeker wél uw vraag aan de vrederechter stellen. Uw broer verarmt uw ouders .

Carll
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2018 14:15

Mijn broer is enkel bewindvoerder van mijn vader. Is hij verlicht te melden als mijn moeder naar het rusthuis gaat?

eylis
Berichten: 8836

#11 , 07 aug 2018 14:26

Toch wel: want dit gaat over een gehuwd koppel met een gemeenschappelijke rekening. In feite beheerst je broer ook de uitgaven van je moeder (dat zit op zich eigenlijk al fout, maar soit) Voordien woonden je ouders in hun eigen woning met je broer; dus de gemeenschappelijke uitgaven van energie, water, belastingen en verzekeringen, onderhoud woning, tuinman enzovoort waren ook echt voor je ouders. Maar nu wonen zij daar niet meer en lopen de uitgaven voor de woning gewoon door, in voordeel van je broer. Nogmaals: je broer moet de vrederechter op de hoogte stellen hiervan en dan zal die wel bekijken hoe de financieen correct geregeld moeten worden. Dat stopt meteen ook het gediscussieer en het conflict in wording (want de bewindvoerder wil duidelijk niet transpart boekhouden..) en dan wordt het eerlijk opgelost. Een bewindvoerder heeft zich ook aan regels te houden.

Terug naar “Andere”