Bestaat er onderhoudsplicht voor ooms en tantes en voor neven en nichten van een rusthuisbewoner ?

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Bestaat er onderhoudsplicht voor ooms en tantes en voor neven en nichten van een rusthuisbewoner ?

#1 , 23 jul 2018 15:35

Een kinderloze weduwe (zowel uit het eerste kinderloze huwelijk als uit het tweede huwelijk) heeft al haar onroerende goederen verkocht en haar roerende waarden grotendeels weggeschonken.

Kan het OCMW-rusthuis of een privaat rusthuis desnoods de verschuldigde dagprijzen, onder aftrek van haar overlevingspensioen, verhalen of recupereren op haar overlevende broers en zussen en/of op haar neven en nichten ?

Kunnen de stiefkinderen uit haar tweede huwelijk door het OCMW of door een andere officiële instantie worden aangesproken voor de vereffening van het saldo van de verschuldigde dagprijzen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 jul 2018 15:39

Degenen die de schenkingen waardoor ze onvermogend is geworden hebben aanvaard kunnen worden aangesproken tot max het bedrag van de schenking die ze hebben aanvaard.(1)

Behoudens (1) zijn broers, zussen, neven en nichten niet onderhoudsplichtig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 23 jul 2018 16:51

Een OCMW komt in principe niet tussen in de kosten van het rusthuis als de resident duidelijk zichzelf vrijwillig heeft verarmd. De opbrengst van de verkopen worden volgens een bepaalde formule meegerekend in het aanwezige vermogen. Zij zal moeten meedelen aan wie zij schenkingen heeft gedaan.
Als die mevrouw met haar inkomen en de nog aanwezige tegoeden haar rusthuis niet kan betalen, zal in eerste instantie geprobeerd worden de begunstigden van de schenkingen aan te spreken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 jul 2018 16:53

Ook dit nog : als die mevrouw overlijdt binnen de drie jaar na de verkopen, zullen neven en nichten successierechten moeten betalen op gelden die ze misschien niet hebben ontvangen.
Dus : duidelijkheid is voor iedereen van belang.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”