Urne overledene uitstrooien

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Urne overledene uitstrooien

#1 , 29 mei 2018 21:37

Jullie vernamen onlangs dat onze schoonzoon overleden is. Hij was een nederbelg.
Volgens zijn wilsbeschikking wou hij gecremeerd worden (is ook zo gebeurd), maar wou hij uitgestrooid worden op de plaats waar zijn opa uitgestrooid werd, aan de vijvers van Thorn, een plaats die onwettelijk is. We weten wel dat ze in NL noncholant omgaan met lijkassen. Mocht de NL-se Staat alle urnen terug opeisen, die thuis worden bewaard, dan zou de staat ontgoocheld als er maar enkele urnen zouden terugkeren.

We zijn nu bijna 6 weken verder. Onze schoonzoon zijn urne wordt nog tijdelijk bewaard in een NL crematorium.

Onze vraag is nu:
- Zijn we verplicht ons te houden aan zijn wensen, die hij heeft neergeschreven in zijn wilsbeschikking? Met andere woorden: ondanks zijn vraag uitgestrooid te worden op een onwettelijke plaats, zouden we dan nog mogen afwijken van deze plaats van uitstrooing?
- Onze dochter denkt er over na om haar partner te laten bijzetten in een columbarium, op een Christelijke begraafplaats.
- Indien we daar mogen van afwijken, wie zijn hulp moeten we dan inroepen? De gemeente? Begrafenisondernemer? Een priester?
- Vermoedelijk zal er een document ondertekend moeten worden tot in eerste rang voor de toestemming.

Wie kan ons hierbij helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 mei 2018 21:40

als hij in nederland wilt begraven/uitgestrooid worden, dan is de nederlandse wetgeving van toepassing

best hier eens bevragen;

http://rechtenforum.nl/

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#3 , 29 mei 2018 21:50

Drone, ik denk dat mijn dochter hem het liefst in BE wil laten begraven.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 29 mei 2018 22:16

Kan je niet wat geven en nemen? De asse verdelen of een beetje van de asse bekomen om symbolisch uit te strooien waar je wil?
Ik zou de mensen de kost niet willen geven die je dat voorgedaan hebben. Ook voor er enige vrijheid met de asse of asverstrooiing in dit land was.
X

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 29 mei 2018 22:18

dan zijn er bepaalde formaliteiten die een begrafenisondernemer dient te doen en waar u meer info aan kunt vragen over het hoe en wat

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 29 mei 2018 22:30

Overbrenging van urne naar BE zal aan regels verbonden zijn.
Het is de familie en in eerste plaats de echtgenote die kan beslissen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... zASP42JFpo

https://www.belgium.be/nl/familie/overlijden/begraven

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#7 , 29 mei 2018 22:57

Bedankt, Franciscus.
@ Artemis
Mijn dochter zal nooit de urne vastnemen. Ze zal ook iedereen verbieden om wat asse uit de urne te halen om in een kokertje te steken. Een beetje asse verstrooien aan de vijvers in Thorn, en dan weer dicht doen, dat zou een mogelijkheid zijn.
De ouders een beetje geven voor op hun kerkhof, mijn dochter een beetje op haar kerkhof, een beetje vertrooien op niet wettelijke grond. Pfff, we vertoeven uiteindelijk niet in Vietnam. Hoi Chi Min wou ook zijn asse laten verdelen over gans Vietnam. De Staat besliste hier anders over en liet het lichaam balsemen. Hoi Chi Min ligt opgebaard in het Mausuleum van Hanoi.
Een gedoopte Christen zijn asse horen op een katholiek kerkhof.

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 29 mei 2018 23:18

Ook in BE mag je niet zomaar uitstrooien, let daar voor op.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#9 , 30 mei 2018 10:06

Inderdaad, in BE mogen we enkel uitstrooien op een kerkhof en op zee, dacht ik.

artemis
Berichten: 3293

#10 , 30 mei 2018 10:13

In Antwerpen mag je nu een oplosbare urne neerlaten in de Schelde, uitstrooien mag niet.

artemis
Berichten: 3293

#11 , 30 mei 2018 17:29

Re #7
Creatief,
Ik denk niet dat de vergelijking met Ho Chi Minh in Vietnam hier opgaat. Die man was een staatshoofd en de natie besliste dat zijn lichaam als dusdanig moest behandeld worden.
Ik heb ook nooit gesuggereerd om de asse links en rechts te verspreiden.
Zie verder mijn PB

Mijn deelneming nog en sterkte, ik las net je vorige topic.

Terug naar “Andere”